Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Onderzoek: 1999 bracht definitieve doorbraak e-commerce

Datum nieuwsfeit: 24-01-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Rotterdam, 24 januari 2000
PERSBERICHT
"1999 Bracht definitieve doorbraak E-Commerce"

"In 1999 is het on-line shoppen definitief doorgebroken. De kinderziektes zijn overwonnen en e-commerce heeft zich een blijvende plek op de consumentenmarkt veroverd. Niemand kan nog met droge ogen zeggen dat winkelen op Internet alleen een modieus speeltje voor een kleine elite is." Dat is volgens Emile Ruempol van Ernst & Young Consulting de belangrijkste conclusie van een onderzoek naar e-commerce in een zestal westerse landen. Het aantal consumenten verdubbelde ten opzichte van 1998. Bovendien shoppen consu-menten steeds meer op het Net en voor steeds hogere bedragen. In de Verenigde Staten ver-viervoudigde het bedrag aan bestedingen zelfs. "Amerika blijft getalsmatig veruit voorop lopen", aldus Ruempol, "maar de trends zijn overal gelijk."

Het Global Online Retailing-rapport van Ernst & Young brengt het consumentengedrag op het Internet in de Verenigde Staten, Canada, Australië, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië in beeld. Met name in de VS is er sprake van een definitieve doorbraak van het on-line shoppen. In 1999 kochten 39 miljoen Amerikanen wat op het Net - 17% van de totale bevolking. Dat is een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook het aantal aankopen verdubbelde tot dertien. In totaal rekenden de Amerikaanse Internetconsumenten voor gemiddeld 2.500 gulden af. De groei aan bestedingen nam in de andere onderzochte landen toe met dertig tot vijftig procent. In Europa is het Verenigd Koninkrijk trendsetter. Daar behoort tien procent van de gezinnen tot de on-line kopers tegen bijvoorbeeld twee procent in Frankrijk. Boeken zijn in alle landen de meest favoriete producten, met Amazon.com als grote marktleider. Opvallend is ook dat in de Verenigde Staten inmiddels evenveel vrouwen als mannen boodschappen doen op het Net, terwijl in andere landen vooral sprake is van een mannelijke winkelpopulatie. Tevens blijken consu-menten zeer tevreden zijn over het on-line shoppen. Wel klaagt de helft over de hoge verzend-kosten. Niettemin zijn de consumenten in alle zes de landen van plan om dit jaar twee keer zoveel uit te geven aan aankopen op het Internet.

Geen gouden bergen
Alhoewel er geen specifiek onderzoek is gedaan naar de Nederlandse situatie, stelt Ruempol dat ook in ons land niemand meer om e-commerce heen kan. Toch voorspelt hij geen gouden bergen. Uit een eerder Ernst & Young-onderzoek naar de visies van de top van de Nederlandse retail-wereld op e-commerce bleek ook dat men nog de nodige aarzelingen had over de zegeningen van het Net. Met name vanwege de hoge winkeldichtheid in ons land vindt Ruempol deze houding begrijpelijk. "Waarom zou de consument gaan betalen voor dure handelingen als het transport en de selectie? Zo lang er overal een winkel om de hoek is, voert hij deze zelf wel uit. Ruempol vermoedt daarom dat de consumenten in ons land niet massaal overgaan op het doen van alle-daagse boodschappen via het Internet, al kan een over het geheel genomen marginale groei nog steeds veel geld opleveren.

Aardappelen
Toch is het geheel links laten liggen van het Net voor winkels evenmin verstandig. "In de nabije toekomst zullen de consumenten het on-line shoppen als één van de keuzemogelijkheden willen hebben. Of men er dan ook vaak en veel gebruik van maakt is een tweede. In zekere zin kan je het vergelijken met de verruiming van de winkeltijden: consumenten gaat nu niet opeens allemaal om negen uur 's avonds boodschappen doen, maar iedereen juicht het wel toe dat de mogelijkheid bestaat." Niet alleen de consumentenwens vormt een stok achter de deur. Ook zullen met name de producenten van A-merken van het Net gebruik gaan maken om de consument direct te bedienen, zonder tussenkomst van de winkel. Een website van de eigen supermarkt biedt hiervoor een alternatief. Maar supermarkten kunnen zich op het Net vooral onderscheiden met datgene waar zij zelf veel sterker in zijn: de versproducten. Ruempol: "Wanneer retailers dan ook nog eens hun aanbod aan 'ready to eat'-concepten behoorlijk uitbreiden en op het Net aan-bieden, kunnen zij een stevige concurrent worden van bijvoorbeeld de pizzakoeriers en traiteurs met bezorgdiensten. Dan combineert men het gemak van thuis boodschappen doen én het gemak van het niet hoeven koken. Daarvoor is de consument eerder bereid wat extra's te betalen dan voor een zak aardappelen."

Einde bericht

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie