Bert Middel (PvdA) wacht op excuses van Japan

Datum nieuwsfeit: 25-01-2000
Partij van de Arbeid

Middel wacht al tientallen jaren op excuses van Japan

25 januari 2000 PvdA-voorlichting

Nederland en Japan brengen mogelijk een gezamenlijke verklaring uit over de Tweede Wereldoorlog. Op dit moment wordt hieraan gewerkt, aldus de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD). Het Algemeen Dagblad meldt vandaag dat premier Kok wil dat de Japanse keizer Akihito tijdens zijn bezoek aan Nederland in mei excuses aanbiedt voor de Japanse rol in de Tweede Wereldoorlog.

Keizer Hirohito, de vader van keizer Akihito, heeft nooit excuses aangeboden voor de Japanse houding in de Tweede Wereldoorlog. PvdA-woordvoerder Bert Middel: 'De organisatie van slachtoffers en ook de PvdA-fractie wachten al tientallen jaren op excuses. Het is dan ook een goede zaak als dat er eindelijk van zou komen. In Japan zelf moet ook anders over de oorlog worden gedacht. In schoolboekjes wordt Japan afgeschilderd als slachtoffer in plaats van agressor. Dat moet veranderen.'