Vraaggerichte productencatalogus voor alle gemeenten

Datum nieuwsfeit: 25-01-2000

Een vraaggerichte productencatalogus voor alle gemeenten

Het Overheidsloket 2000 wil uiterlijk eind augustus 2000 een vraaggerichte productencatalogus hebben. Deze wordt dan aan alle gemeenten in Nederland aangeboden. De catalogus zal productbeschrijvingen bevatten van alle landelijk geldende producten en diensten van gemeenten. De elektronisch beschikbaar te stellen catalogus moet gemeenten helpen in hun streven naar betere dienstverlening. Bedrijven en gemeenten die denken zo'n catalogus te kunnen leveren worden opgeroepen om voor de ontwikkeling hiervan offerte uit te brengen.

Vrijdag 25 februari 2000 moeten de offertes binnen zijn. Een week later wordt de opdracht verstrekt. Een half jaar later moet de vraaggerichte productencatalogus klaar zijn. Naast beschrijvingen van producten of diensten zullen ook voorwaarden, benodigdheden, kosten, doorlooptijd, geldende wet & regelgeving en procedures in de catalogus worden aangegeven. Gemeenten moeten de catalogus zelf kunnen uitbreiden met specifiek lokale producten en diensten. Onderhoud en beheer van de landelijk geldende producten en diensten zullen apart worden geregeld.

Jury
Een door het programmabureau samengestelde jury beslist wie de productencatalogus mag gaan ontwikkelen. Dat kan een bedrijf zijn maar ook een gemeente of een samenwerkingsverband tussen beiden. In de jury zitten ook vertegenwoordigers uit het Bedrijvenloket, Bouwen & Wonenloket en Zorg & Welzijnloket. Door deze loketten, waarin ook andere organisaties dan gemeenten samenwerken, moeten namelijk ook productencatalogi worden ontwikkeld.

Onderdeel van een elektronisch loket
De vraaggerichte productencatalogus is één van de onderdelen van het door OL2000 beoogde elektronisch loket. Het programmabureau wil deze met voorrang laten ontwikkelen. Een referentiemodel voor dit loket wordt momenteel ontwikkeld. Naast de vraaggerichte productencatalogus moet een landelijk toepasbaar vraagpatronenoverzicht een onderdeel gaan uitmaken van het loket. Ook de ontwikkeling van dat instrument zal door het programmabureau zo snel mogelijk worden gestart.

Meer informatie
Offertes moeten worden gericht aan het Programmabureau Overheidsloket 2000, t.a.v. programmamanager dhr. drs M.J. Poelmans. Voor algemene informatie kunt u contact opnemen met dhr. drs C. F.M. Boot, adviseur Programmabureau Overheidsloket 2000. Telefoon 070 - 306.06.26. De uitnoding tot het uitbrengen van offerte en de offerte-aanvraag kunt u vinden op de website van het programmabureau: www.OL2000.nl.