FNV: Metselblokken niet zwaarder dan zes kilo

Datum nieuwsfeit: 25-01-2000

BOUW EN HOUTBOND FNV

Metselblokken niet zwaarder dan zes kilo

Metselblokken die handmatig verwerkt moeten worden, mogen niet zwaarder zijn dan zes kilo. De vakgroepsraad Bouw van de Bouw- en Houtbond FNV heeft dat op 24 januari vastgesteld. Het maximum-gewicht ligt momenteel nog op achttien kilo. Met alle gevolgen vandien: de kans op arbeidsongeschiktheid is voor metselaars tien tot vijftien procent hoger dan in de rest van de bouw. Onderzoek heeft aangetoond dat de gezondheidskundige norm voor metselblokken gelegd moet worden bij een gewicht van zes kilo. Die biedt voor de metselaars de meeste kans om hun vak op een gezonde manier te kunnen blijven uitoefenen.

De werkgevers in het bouwbedrijf maken grote bezwaren tegen verlaging van het maximum-gewicht. Onlangs verzetten zij zich nog tegen het vastleggen van een maximum-gewicht van veertien kilo. Ze laten zich daarbij leiden door economische motieven. Bondsbestuurder Dick van Haaster van de Bouw- en Houtbond FNV heeft daar geen goed woord voor over. 'Economische motieven blijken altijd de doorslag te moeten geven. Maar ik heb helemaal geen zin om me te verdiepen in die economische redenen. Natuurlijk heeft verlaging van het maximumgewicht gevolgen voor de fabricage van de blokken en voor de economische positie van de producenten van kalkzandsteen. Maar ik zie daarin helemaal geen reden dat metselaars dan maar zouden moeten doorgaan met werken onder ongezonde omstandigheden. Wij stellen de gezondheid voorop. En dan kom je uit op een gewicht van maximaal zes kilo. Alle zwaardere metselblokken willen we niet verbieden, maar die mogen alleen nog mechanisch en niet meer met de hand worden verwerkt'.

Bonden en werkgevers werken samen met de Stichting Arbouw aan het vastleggen van normen en richtlijnen in zogenaamde A-bladen. A-bladen hebben op grond van de Bouw-cao de status van richtinggevende aanbevelingen. Er is jarenlang gewerkt aan de ontwikkeling van een A-blad voor metselen en lijmen. Daarbij was uiteindelijk een compromis bereikt om het maximum-gewicht terug te brengen van 18 naar 14 kilo, maar de werkgevers in het bestuur van Arbouw wilden die 14 kilo uiteindelijk niet. 'Dat is kortzichtig en slecht voor het beroep van metselaar', reageert Van Haaster. 'Wij hebben ons oor te luister gelegd bij onze leden, dat zijn de mensen uit de praktijk. Die weten echt wel wat wel en niet gezond voor hen is. En wij onderhandelen niet over gezondheid.' Overigens realiseert Van Haaster zich dat het probleem niet alleen door de bouwwerkgevers wordt veroorzaakt. 'Het komt ook door de ontwerpers. Daarom doen we op hen een beroep om bij het ontwerp al rekening te houden met de gezondheid van de werknemers en dus niet te werken met zware blokken op plaatsen waar ze niet mechanisch verwerkt kunnen worden.'

Voor meer informatie:
Jan Bos, telefoon (0348) 575 605 of 06 51205321.

Woerden, 25 januari 2000

25 jan 00 15:55