Klokkenluider of geschiedenisboek voor BOL-Boekenprijs

Datum nieuwsfeit: 25-01-2000

Nieuwegein, 25 januari 2000

'STRIJD VOOR EUROPA' EN 'DE EEUW VAN MIJN VADER' KANDIDAAT VOOR 'MEEST VERNIEUWENDE BOEK'
Klokkenluider en Nederlandse geschiedenis in 2e nominatieronde van BOL Boekenprijs

'Strijd voor Europa' en 'De eeuw van mijn vader' zijn genomineerd voor de finale van de BOL Boekenprijs voor het meest vernieuwende boek. De jury, bestaande uit Internet-expert Maurice de Hond en de auteurs Marjan Berk en Ronald Giphart, kiest unaniem voor deze twee boeken. Eerstgenoemde titel is het verhaal van Paul van Buitenen, die als ambtenaar zaken als mismanagement, vriendjespolitiek en fraude bij de Europese Commissie aan de kaak stelde, wat uiteindelijk leidde tot het einde van de Commissie Santer. In De eeuw van mijn vader vertelt Geert Mak in verschillende genres, zoals krantenberichten, interviews en brieven, een familiegeschiedenis die tegelijkertijd verslag doet van Nederland in de 20e eeuw.

De juryleden zijn het erover eens dat Van Buitenens boek in meerdere opzichten vernieuwend genoemd mag worden. Jurylid Marjan Berk legt uit hoezeer zij vindt dat hij de nominatie verdient: "Die man heeft lef getoond; niet alleen met zijn daad, maar ook door dit boek te laten uitgeven. Hij heeft voor vernieuwing gezorgd en een precedent geschapen. Daarbij heeft hij zijn persoonlijk belang niet laten meetellen. Zoiets hoor je zelden". Over De eeuw van mijn vader zegt ze: "Het boek is van hoge literaire kwaliteit, op een oorspronkelijke manier geschreven." De BOL Boekenprijs voor het meest vernieuwende boek is een initiatief van Internet-mediawinkel bol.com, waarbij boeken uit alle genres meedingen. In de eerste nominatieronde werden het 'Van Dale groot woordenboek der Nederlandse Taal' en 'Het kookboek van de eeuw' genomineerd.

De jury bepaalt op 10 maart en 28 april de andere nominaties, om zomer 2000 uit acht finalisten een winnaar te kiezen. De winnende auteur ontvangt tijdens een feestelijke uitreiking de BOL boekenprijs ter waarde van NLG 25.000,-. Klanten van bol.com kunnen vanaf 30 april 2000 ook stemmen op één van de acht genomineerde titels via www.bol.com. Aan de hand van deze stemmen wordt de publieksprijs bepaald ter waarde van NLG 10.000,-.

Naast BOL Nederland zijn er BOL-winkels in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Zwitserland en binnenkort Italië en Japan. BOL (Bertelsmann Online) is de internationale e-commerce onderneming van Bertelsmann AG, met DM 29 miljard omzet één van de grootste mediaconcerns ter wereld. Bertelsmann bestaat 164 jaar en is in handen van twee beheersstichtingen. Bertelsmann, het meest internationale mediabedrijf ter wereld, is groot geworden als uitgever van boeken, kranten en tijdschriften en richt zich steeds meer op muziek-, televisie-, online-, film- en radio-activiteiten. In totaal heeft Bertelsmann meer dan 65.000 mensen in dienst in 50 landen.

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met: DLV Public Relations
Christel van der Boom