CDA in Europa: milieukosten niet alleen voor veehouders

Datum nieuwsfeit: 25-01-2000

Best , 25 januari 2000

Milieukosten veehouderij niet alleen voor veehouders

Tijdens de Gezinsdag van de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO) in Best heeft CDA-Europarlementariër Albert Jan Maat (landbouwbeleid) gepleit voor bindende afspraken tussen de veehouderij, grootwinkelbedrijf, consumentenorganisaties en overheid over de verdeling van de toenemende kosten ten aanzien van milieu en dierenwelzijn. Daarnaast waarschuwt hij dat op het gebied van milieu de Europese richtlijnen veel te gedetailleerd dreigen te worden.

Gezien de toenemend concurrentie wereldwijd kan de agrarische sector zich geen al te grote kostenverhogingen voor milieu en welzijn veroorloven. Vandaar dat Maat vindt dat het van de samenleving gevraagd kan worden extra eisen op dat terrein ook te vertalen in ketenafspraken over de verdeling van de kosten. Albert Jan Maat: "Een ketencontract met als partijen veehouders, verwerkers, supermarkten, consumentenorganisaties en overheid is onmisbaar als het de samenleving ernst is met welzijn en milieu. Het "contrat territorial", een regionaal contract over landbouw, milieu, natuurbeheer, non-food etc. dat reeds in enkele landen van Europa wordt toegepast, lijkt daartoe een prima middel. Deelname van grootwinkelbedrijven aan deze contracten is van groot belang gezien de enorme verschillen tussen de boeren- en consumentenprijs voor veel veehouderij producten."

Wat het milieu betreft dient volgens Maat de Europese Unie rekening te houden met het karakter van de regio's en landen. Het subsidiariteitsbeginsel dreigt ten onder te gaan aan te detaillistische richtlijnen en onvoldoende oog voor de werkelijkheid. Voorbeelden daarvan zijn de voorstellen om opnieuw het ammoniak plafond per lidstaat te verlagen en een uiterst ambitieuze waterrichtlijn vast te stellen.

Albert Jan Maat: "De samenleving moet haar verantwoordelijkheid nemen als het haar werkelijk ernst is met welzijn en milieu". De Europese Unie moet niet de werkelijkheid uit het oog verliezen en te detaillistisch regelgeving vaststellen zonder rekening te houden met het specifieke karakter van regio's en lidstaten".

Voor meer informatie: Albert Jan Maat, telefoon 06 54 27 13 14