CDA over Onverzekerbare risicos in kader ANW

Datum nieuwsfeit: 26-01-2000

: Tweede Kamer : Onverzekerbare risicos in het kader van de ANW (260100)

Archief Schriftelijke Vragen Archief Schriftelijke Vragen

Onverzekerbare risicos in het kader van de ANW (260100)

Den Haag, 26 januari 2000

1. De notitie zoals die voorligt heeft een beperkt karakter en gaat in op de onverzekerbaarheid en de ANW. Dat was ook de toezegging. Uit de notitie concludeer ik dat de staatssecretaris niet tot een verdergaande versoepeling bereid is. Hij stelt dat er blijkbaar geen behoefte aan is en baseert zich daarbij op het gegeven dat ruim 1000 mensen een beroep hebben gedaan op de onverzekerbare regeling van art 66a lid 3 en op het gegeven dat voor 90% van de werknemers enige vorm van Anw hiaatdekking heeft getroffen. Deze cijfers lijken nogal geflatteerd als ik daar de gegevens van zowel het Informatiecentrum Nabestaanden als Weduwen in de Kou naast zet. Zo blijkt met name bij de kleinere pensioenfondsen vaak niets geregeld. Lang niet alle werkgevers bieden iets aan (een aantal pensioenfondsen heeft opbouw ingeruild voor risicokans). De SER spreekt van 500.000 onverzekerbaren.

2. De CDA-fractie is van mening dat mensen zich altijd moeten kunnen verzekeren tegen het risico van inkomensderving door overlijden van hun partner. De constatering van de stsecr. dat het maar een beperkte groep is die daar behoefte aan heeft, doet daar niets aan af. Bovendien betwijfel ik dat er weinig mensen behoefte aan hebben. Uit de vele brieven die mijn fractie nog steeds ontvangt en de vele telefoontjes aan zowel Weduwen in de kou als het Informatiecentrum, leid ik af dat er nog veel te veel mensen zijn die gewoon geen weet hebben van wat hen boven het hoofd hangt. Die er te laat achter zijn gekomen wat de wijziging van de nabestaandenregeling inhield. (Bij een relatief kleine groep zijn de kosten beperkt). Blijkbaar is de voorlichting op dit punt onvoldoende geweest en misschien wel enigszins misleidend als je alleen maar leest dat De Anw wordt versoepeld. Versoepeling ten opzichte van een algehele verslechtering wordt er dan bedoeld. De keuzes van mensen moeten bewuster. Onverzekerbaarheid mag niet door onbekendheid.

3. De CDA-fractie is dan ook van mening dat er wel degelijk nog reparatie nodig is. Juist voor de groep mensen (en dat treft vooral vrouwen) die straks weduwe of weduwnaar worden en de vijftig gepasseerd zijn. De werkelijkheid is immers dat veel van hen geen arbeidsverleden hebben en nergens op terug kunnen vallen. Economische zelfstandigheid is voor deze groep geen realiteit, ook niet op termijn. De kans op betaald werk is door leeftijd en gebrek aan arbeidsverleden kleiner. Voorstel: jaartal 1950 uit de wet schrappen (eventueel invoeren van een eindtermijn).

4. Verder is de CDA-fractie van mening dat de onverzekerbare-risico regeling van art 66a lid 3 moet worden verlengd en uitgebreid. Op de eerste plaats om mensen die te laat geinformeerd zijn de kans te geven zich alsnog vrijwillig te verzekeren bij de SVB: sluitingsdatum 1 april 1999 laten vervallen. Ten tweede moet de groep worden uitgebreid die een beroep kan doen op deze regeling: denk aan mensen met een partner boven de 65, met een partner in de Wao of van partners die eerder gehuwd zijn geweest, partners van mensen met tijdelijk werk of optredende onverzekerbaarheid bij verandering van pensioenfonds. Tenslotte moet de overheid altijd opkomen voor mensen die dat zelf niet kunnen. Ofschoon mensen natuurlijk vooral zelf op tijd een eigen verzekering moeten sluiten.

5. D66 heeft bij het uitkomen van het SER advies gezegd dat er versoepeling moet komen. Bij het vorige AO hebben PvdA en VVD gezegd infromatie over een waarborgfonds te willen. Hoe nu?

Kamerlid: Ank Bijleveld-Schouten