Compaq maakt resultaten 1999 bekend

Datum nieuwsfeit: 26-01-2000

Compaq maakt resultaten van vierde kwartaal en heel 1999 bekend

Gouda, 26 januari 2000 - Compaq Computer Corporation heeft in het vierde kwartaal van 1999, dat op 31 december 1999 werd afgesloten, wereldwijd een omzet behaald van $ 10,5 miljard. Dit is 4 procent lager (1 procent bij constante valuta) dan in dezelfde periode van 1998 en 14 procent meer dan in het derde kwartaal van 1999. De winst over het vierde kwartaal bedroeg $ 332 miljoen, of een verwaterde winst van $ 0,19 per aandeel. In hetzelfde kwartaal van 1998 was de winst $ 758 miljoen, of een verwaterde winst van $ 0,43 per aandeel.

In het vierde kwartaal van 1999 werden positieve resultaten van gedane strategische investeringen zichtbaar. Dit betrof een bedrag van $ 50 miljoen (na belastingen) aan overige inkomsten.

"In de tweede helft van 1999 hebben we intensieve actie ondernomen om weer een winstgevende groei te realiseren. Uit de resultaten van het vierde kwartaal blijkt dat we hierin zijn geslaagd," zegt Michael Capellas, Compaq President en Chief Executive Officer.

"Tevens hebben we met het bedrijf een duidelijk strategische richting ingeslagen, waarmee we onze vooraanstaande positie verstevigen op het gebied van Internet-infrastructuur, -toegang, services en oplossingen. We zien belangrijke vooruitgang in het implementeren van deze strategie, bijvoorbeeld met de introductie van innovatieve producten zoals ons nieuwe Internet device, de iPaq, samenwerkingen met partners in nieuwe sectoren zoals onze wereldwijde alliantie met Cable & Wireless voor ASP-diensten, en belangrijke leveringsovereenkomsten met organisaties zoals America Online, Merrill Lynch en Volkswagen.

We hebben ook de nodige stappen ondernomen om onze mogelijkheden op het gebied van directe verkoop te vergroten, onder meer door de aankoop van belangrijke middelen van Inacom voor het bouwen van maatwerk-configuraties en de rechtstreekse levering van producten."

Bedrijfsoverzicht
De omzet van de Enterprise Solutions and Services Group (ESSG) was het afgelopen kwartaal $ 5,3 miljard, 3 procent lager dan in dezelfde periode van 1998 en 8 procent hoger dan het derde kwartaal van 1999. De winst in deze sector bedroeg $ 714 miljoen, 17 procent lager dan dezelfde periode in 1998 en 19 procent hoger dan het derde kwartaal van 1999. 51 procent van Compaq's totale omzet in het vierde kwartaal kwam voor rekening van de enterprise-markt.

De enterprise-productomzet bedroeg ongeveer $ 3,5 miljard, 5 procent minder dan in dezelfde periode van 1998 en 7 procent meer dan in het derde kwartaal van 1999. Vergeleken met het voorgaande kwartaal nam in het vierde kwartaal van 1999 de omzet van de Industry Standard Server Division (Intel servers) toe met 13 procent en dat van de Business Critical Server Division (Alpha en Himalaya systemen) met 5 procent. De omzet van opslagproducten groeide met 6 procent, waarbij met name verkoop van externe opslagoplossingen toenam.

De omzet van Services bedroeg $ 1,8 miljard, een toename van 3 procent ten opzichte van dezelfde periode in 1998 en 9 procent hoger dan in het derde kwartaal van 1999. "We hebben gedurende het vierde kwartaal in alle segmenten van onze enterprise-markt een sterke groei doorgemaakt," vervolgt Capellas. "Dit is een duidelijke indicatie van de groeiende marktacceptatie van Compaq's high-end systemen, oplossingen en services die klanten vereisen om non-stop, 24x7 Internet-omgevingen te bouwen."

De omzet van de Commercial Personal Computing Group (CPCG) was $ 3,1 miljard, 19 procent minder dan in dezelfde periode van 1998 en 15 procent hoger dan in het derde kwartaal van 1999. CPCG rapporteerde in het vierde kwartaal van 1999 een operationeel verlies van $ 79 miljoen, vergeleken met een verlies van $ 169 miljoen in het voorgaande kwartaal en een winst van $ 157 miljoen in dezelfde periode van 1998. De zakelijke PC-producten van Compaq zorgden voor 30 procent van Compaq's totale omzet gedurende het vierde kwartaal.

"We hebben op het gebied van de zakelijke PC's aanzienlijke vooruitgang geboekt, waarbij we de verliezen van het voorgaande kwartaal hebben gehalveerd. Tevens hebben we stappen ondernomen om de groep te herpositioneren voor winstgevende groei, ondermeer via de recente overeenkomst met Inacom," aldus Capellas. "Met de middelen van Inacom zal Compaq in staat zijn programma's voor directe verkoop versneld te implementeren, met name in de belangrijke large-accounts en MKB-markten.

Met de overeenkomst voor de aankoop van belangrijke Inacom-middelen, de introductie van het iPaq Internet-apparaat en de op handen zijnde lancering van Microsoft Windows 2000, heb ik er het volste vertrouwen in dat onze Commercial PC-groep in een uitstekende positie is om dit jaar een winstgevend resultaat te behalen."

Compaq's Consumer Group heeft een recordomzet van $ 2 miljard behaald, 24 procent hoger dan in dezelfde periode van 1998 en 34 procent hoger dan in het derde kwartaal van 1999. De winst uit dit bedrijfsonderdeel bedroeg $ 69 miljoen, vergeleken met $ 64 miljoen in het vierde kwartaal van 1998 en $ 65 miljoen in het derde kwartaal van 1999. De consumenten producten zijn goed voor 19 procent van de totaalomzet in het vierde kwartaal.

De Consumer-groep realiseerde in het vierde kwartaal een groei van 40 procent in aantallen vergeleken met dezelfde periode van 1998. Compaq zette haar strategie van uitbreiding in buitenlandse markten voort, hetgeen resulteerde in een groei van 98 procent in Latijns Amerika en 98 procent in het Azië en het gebied rond de Stille Oceaan.

Daarnaast wist Compaq additionele inkomsten te realiseren via Internet-toegang en -verkeer, waarbij de omzet van deze bronnen met 50 procent groeide ten opzichte van het vorige kwartaal.

Overige resultaten, gegenereerd door bedrijfsactiviteiten die niet vallen onder de global business groups, zijn voornamelijk afkomstig van Compaq Financial Service en AltaVista Company. De omzet en het verlies van AltaVista zijn opgenomen in de resultaten van het vierde kwartaal van 1998, aangezien Compaq tijdens het derde kwartaal van 1999 haar meerderheidsbelang in AltaVista heeft verkocht. In de resultaten van de drie global business groups zijn niet opgenomen de bedrijfskosten en diverse kosten met een totale waarde $ 268 miljoen in het vierde kwartaal van 1999, $ 325 miljoen in het derde kwartaal van 1999 en $ 177 miljoen in het vierde kwartaal van 1998.

Bedrijfsvooruitzichten
"In het vierde kwartaal hebben we aanzienlijke vooruitgang geboekt in het definiëren van een duidelijke strategie, het aanpassen van onze kostenstructuur en de motivatie van onze medewerkers. We zijn er in geslaagd om $ 1 miljard meer omzet te genereren dan in het voorgaande kwartaal, terwijl we de operationele kosten wisten terug te brengen.

We hebben het tempo verhoogd waarin we nieuwe, innovatieve producten annonceren, en in het sluiten van strategische overeenkomsten met partners en klanten," zegt Capellas. "We onderschatten de uitdagingen die nog voor ons liggen niet, maar we hebben het volste vertrouwen in onze strategie en zijn vastbesloten om de vooruitgang te versnellen en onze aandeelhouders voortdurend meer waarde te bieden."

Resultaten over 1999
De nettowinst over boekjaar 1999, dat op 31 december 1999 werd afgesloten, was $ 569 miljoen, of een verwaterde winst van $ 0,34 per aandeel. Dit vergeleken met een verlies van $ 2,7 miljard, of een verwaterd verlies van $ 1,71 per aandeel in 1998.
De totaalomzet over 1999 bedroeg $ 38,5 miljard, een toename van 24 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. In de resultaten van Compaq over 1998 zijn de bedrijfsactiviteiten van voormalig Digital Equipment Corporation opgenomen vanaf juni 1998, de overnamedatum. In 1999 zijn de resultaten van de voormalige Digital operaties over het hele jaar volledig geïntegreerd in de totale resultaten.

In de jaarresultaten van Compaq over 1999 is een inkomstenbedrag van $ 1,2 miljard (voor belastingen) opgenomen, afkomstig van de verkoop van bedrijfsonderdelen. Dit wordt gedeeltelijk gecompenseerd door een netto verlies van $ 2,7 miljard, of een verwaterd verlies van $ 1,71 per aandeel, in 1998. In de jaarresultaten van 1998 is een éénmalige kostenpost van $ 3,2 miljard opgenomen in verband met de acquisitie van Digital, en een kostenpost van $ 393 (voor belastingen) voor herstructurering in verband met de Digital-overname en het sluiten van een aantal Compaq-faciliteiten.

De jaaromzet van de Enterprise Solutions and Services Group bedroeg $ 20,1 miljard, een toename van 39 procent. De winst uit dit onderdeel over 1999 was $ 2,3 miljard, een toename van 36 procent. Deze divisie was verantwoordelijk voor 52 procent van Compaq's totale omzet over 1999. De omzet uit Enterprise-producten bedroeg $ 13,5 miljard, een toename van 26 procent ten opzichte van 1998. De omzet van Services was $ 6,6 miljard, een toename van 74 procent.

De Commercial Personal Computing Group meldde een jaaromzet van $ 12,2 miljard, een groei van 3 procent. De groep leed het afgelopen jaar een verlies van $ 448 miljoen, vergeleken met een verlies van $ 46 miljoen in 1998. De zakelijke PC groep was verantwoordelijk voor 32 procent van Compaq's totale omzet in 1999.

Compaq's Consumer Group behaalde in 1999 een recordomzet van $ 6 miljard, 22 procent meer dan in 1998. De winst bedroeg $ 262 miljoen, een toename van 43 procent. De Consumer-groep was verantwoordelijk voor 16 procent van de totale omzet van Compaq in 1999.

Overige resultaten, gegenereerd door bedrijfsactiviteiten die geen deel uitmaken van de global business groups, zijn voornamelijk afkomstig van Compaq Financial Service en AltaVista Company. Ook zijn de resultaten van de drie global business groups niet opgenomen in de bedrijfskosten en overige niet te alloceren kosten ter waarde van $ 1,3 miljard over 1999 en $ 819 miljoen over 1998.

Over Compaq
Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op www.compaq.nl.

- Einde persbericht -

Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V.
Jolanda Peek, tel. 0182-565844, e-mail (Jolanda.Peek@compaq.com) of
Monogram Communication Strategies (MCS) BV
Judy van Kamperdijk, tel. 023 - 5628208, e-mail: (judyvk@monogram.nl).