Proximus: Wereldprimeur in de 17 metrostations van Brussel

Proximus

Woensdag 26 januari 2000

Proximus: een wereldprimeur in de 17 metrostations van Brussel

Om de dienstverlening aan de klanten voortdurend te verbeteren, ondertekende Proximus op vrijdag 21 januari 2000 met de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer van Brussel (MIVB) een overeenkomst om het Proximus-netwerk vanaf vandaag uit te breiden tot 17 van de 64 Brusselse metrostations. Behalve het eerste gsm-netwerk in België dat zijn klanten de dualband 900-1800 MHz technologie aanbiedt, is Proximus nu ook de eerste operator die deze stations en de bijhorende metrotunnels volledig dekt. Proximus ontwikkelde daarvoor ronde dualband 900-1800 MHz-antennes die meteen een wereldprimeur vormen.

In juni 1999 verkreeg Proximus van de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer van Brussel (de MIVB) de toestemming om cellen te installeren in 3 van de 64 metrostations van de hoofdstad (Centraal Station, Park en Kunst-Wet) en in de tunnels die deze stations verbinden. De dekking is nu uitgebreid tot 14 andere Brusselse stations: Zuidstation, Hallepoort, Munthotel, Louiza, Naamse Poort, Troon, Madou, Kruidtuin, Rogier, De Brouckère, Maalbeek, Schuman, Mérode en Montgomery.

Ongeveer 10,5 miljoen reizigers maken maandelijks gebruik van de 64 metrostations van Brussel. Daarvan komen er meer dan 6 miljoen langs de 17 stations waar nu ondergrondse dekking is voorzien. Dit betekent dat meer dan 60% van de metroreizigers voortaan kunnen profiteren van deze ondergrondse dekking die aansluit op het bovengrondse netwerk. Een op straat begonnen gesprek kan zonder onderbreking worden voortgezet in het metrostation en zelfs in een metrotrein (tussen de gedekte stations).

Voor de dekking van de 17 stations en de tunnels die ze verbinden, liet Proximus als eerste in de wereld ronde dualband 900-1800 MHz-antennes ontwikkelen. Celwave-RFS ontwierp ze speciaal op verzoek en op basis van de specificaties van Proximus. Deze ronde antennes, waarvan tot nu toe slechts een monobandversie van 900 MHz bestond, bieden een werkelijk ronde polarisatie die hen een uitstekende penetratie waarborgt in treinen en metrostellen. Ze kunnen worden gebruikt in alle soorten spoorweg- en wegentunnels en langs spoorwegen.

Parallel met deze specifieke ondergrondse dekking, laat de kwaliteit van het bovengrondse netwerk van Proximus al een dekking toe in 13 andere Brusselse metrostations: Koning Boudewijn, Heizel, Pannenhuis, Belgica, Ossegem, Beekkant, Weststation, Jacques Brel, Demey, Beaulieu, Hankar, Pétillon en Boileau. De tunnels tussen deze stations zijn evenwel nog niet allemaal gedekt.

© Copyright 2000 Proximus. All rights reserved.