Nieuwe CAO Kinderopvang in zicht

BRANCHEVER.OND.IN DE KINDEROPV

NIEUWE CAO KINDEROPVANG IN ZICHT

Nieuwe CAO Kinderopvang in zicht

Tilburg, 26 januari 2000- De werkgeversorganisaties in de kinderopvang, de Branchevereniging Ondernemers in de Kinderopvang en de VOG, zijn vergevorderd met het tot stand brengen van een eigentijdse CAO Kinderopvang die nieuwe kansen biedt voor zowel werkgevers als werknemers. Zo.n CAO past bij de noodzakelijke groei en ontwikkeling van de kinderopvang en het ondernemerschap. Hiermee kan de toekomst met vertrouwen tegemoet worden gezien.

De ondernemersorganisaties De Branchevereniging van Ondernemers in de Kinderopvang en de VOG verwachten samen met de vakbonden Abva Kabo FNV, De Unie en CFO een eigen CAO voor de kinderopvang tot stand te brengen. Tot 1 januari 200 was de CAO Welzijn op de kinderopvang van toepassing. Deze CAO kan nu worden verlaten.

Er moeten de komende jaren zeker 16.000 werknemers bijkomen. De bedrijfstak bevindt zich in een concurrerende markt. Daarom is na twee dagen onderhandelen overeenstemming bereikt over een salarisverhoging van 3 % op 1 januari 2000 en een eindejaarsuitkering van 0,5 %. De CAO kent voorts een marktconforme vergoeding voor onregelmatig werken. Werkgevers vinden het van groot belang dat deze marktconforme afspraken onderdeel uitmaken van een CAO die past bij het ondernemerschap in deze snel groeiende sector.

Partijen zullen de komende tijd verder overleggen over de redactie van de nieuwe CAO en hopen het overleg in maart af te ronden.

Noot voor redacties