CAO kinderopvang op komst

Datum nieuwsfeit: 26-01-2000
ABVAKABO FNV

CAO kinderopvang op komst (26 jan)

De vakbonden ABVAKABO FNV, CFO en Unie en de werkgeversverenigingen VOG en Branchevereniging Ondernemers Kinderopvang hebben met elkaar vastgesteld dat er uitzicht is op één CAO voor de hele kinderopvang. De belangrijkste ingrediënten voor die éénjarige CAO Kinderopvang zijn:
- 3% salarisverhoging op 1 januari 2000
- structurele eindejaarsuitkering van 0,5% met een bodem van 280,00 - extra verhoging salarissen leidinggevenden vooruitlopend op nieuwe salarisregeling
- onregelmatigheidstoeslag voor het werk s avonds na 19.00 uur en in het weekend
- behoud regels groepsgrootte in de CAO
- garantie kinderopvangfaciliteiten tot 1 juli en onderzoek naar voortzetting daarna
- gedeeltelijk doorbetaald (mantel)zorgverlof - behoud van rechtszekerheid van invalkrachten en beperking tijdelijke arbeidsovereenkomsten
- onderzoek naar mogelijkheden voor individuele keuzes in de CAO (a la carte)

Partijen spreken nog niet over een principe akkoord, omdat er nog geen teksten zijn overeengekomen. Dat komt doordat de nieuwe CAO enerzijds voortborduurt op de CAO Welzijnswerk van ABVAKABO FNV, CFO en VOG en anderzijds op een principe-akkoord tussen Branchevereniging en Unie. Jan Willem Dieten, de onderhandelaar van ABVAKABO FNV: Deze afspraken zijn om twee redenen belangrijk. Ten eerste is het risico op twee verschillende CAOs in de kinderopvang nu van de baan. Ten tweede is veiliggesteld dat er een volwaardige kwaliteits-CAO in de kinderopvang blijft en er geen een uitgeklede CAO komt.
Partijen gaan de komende weken de teksten uitwerken en verwachten dat er half maart een definitieve CAO ligt.

Er zijn 30.000 werknemers werkzaam in de kinderopvang. ABVAKABO FNV heeft hier 8600 leden.