KUN schoolt Duitse werkzoekenden voor Nederlandse bedrijven

Dienst Communicatie

PERS & VOORLICHTING Persbericht

KUN LEIDT DUITSE WERKZOEKENDEN OP VOOR NEDERLANDSE BEDRIJVEN

De Katholieke Universiteit Nijmegen gaat samen met het Duitse opleidingsinstituut DMT 20 Duitse werkzoekenden opleiden tot Assistent Manager European Logistics voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Na een tweetalige opleiding van acht maanden, lopen de cursisten nog eens vier maanden stage bij bedrijven in de regio Arnhem-Nijmegen.

De opleiding Assistent Manager European Logistics start in april en wordt georganiseerd door het Nijmeegs Instituut voor Academische Studies (NIvAS), een cursus- en congresorganisatie van de Katholieke Universiteit Nijmegen en het Duitse opleidingsinstituut DMT uit Kamp-Lintfort. Het NIvAS levert docenten en organiseert de werving van stageplaatsen. De kosten van het project, 522 duizend gulden, worden gedragen door het Arbeidsbureau uit Wesel (Duitsland), de Euregio Rijn-Waal en indirecte bijdragen van Nederlandse stagebedrijven.

Vacatures
Door de sterke economische groei aan de Nederlandse kant van de grens is er in de regio Arnhem-Nijmegen een groot tekort aan arbeidskrachten met kennis van logistiek. Uit KUN-onderzoek blijkt dat er in deze regio twee- tot drieduizend vacatures voor logistieke functies bestaan. Duitse werknemers zijn door hun kennis van het Duits en de Duitse markt aantrekkelijk voor Nederlandse bedrijven die met Duitsland zaken doen. Hoewel de afgelopen jaren veel Duitsers in het Knooppunt Arnhem-Nijmegen een baan hebben gevonden, verloopt de arbeidsbemiddeling voor commerciële en logistieke beroepen nog steeds moeizaam, vooral vanwege de gebrekkige kennis van het Nederlands en het Nederlandse bedrijfsleven. In de opleiding Assistent Manager European Logistics krijgen taalverwerving en kennis van de Nederlandse markt dan ook een prominente plaats.

Zeldzame opleiding
Van de cursisten wordt verwacht dat zij al enkele jaren werkervaring hebben opgedaan en een opleiding hebben voltooid op commercieel of logistiek gebied. Zij krijgen onder meer les in de Nederlandse taal, Nederlands recht, de economische structuur van de regio Rijn-Waal, bedrijfskunde, logistiek en marketing. Tevens krijgen zij begeleiding bij het solliciteren in Nederland. De opleiding vindt hoofdzakelijk plaats in Duitsland, maar wordt gedeeltelijk verzorgd door Nederlandstalige docenten, onder meer van de KUN, zodat de cursisten wennen aan de tweetalige situatie, waarmee ze in hun werk voortdurend te maken zullen krijgen. Het taalonderwijs bereidt de studenten voor op een internationaal geldig certificaat.
Tweetalige, grensoverschrijdende opleidingen zijn zeldzaam, vooral in het volwassenenonderwijs. Daarom zullen de ervaringen die docenten, cursisten en bedrijven in dit innovatieve project opdoen, te zijner tijd worden gepresenteerd in een workshop.

Persconferentie
Donderdag 27 januari aanstaande om 12.00 uur vindt in het kantoor Euregio Rijn-Waal te Kleve, een Nederlands-Duitse persconferentie plaats over deze opleiding. Daar worden onder andere de toelatingscriteria toegelicht.
Plaats: kantoor Euregio Rijn-Waal, Emmericherstr. 24, Kleve (Duitsland)