Supermarkt integreert virtueel en fysiek winkelen

Datum nieuwsfeit: 27-01-2000

PERSBERICHT

NCR-technologie maakt fullservice e-commercestrategie grote retailketen realiteit

Supermarkt integreert virtueel en fysiek winkelen met behulp van NCR's webkiosken en Self Service oplossingen

AMSTERDAM, 27 januari 2000 - NCR heeft een totaalconcept ontwikkeld dat virtueel winkelen op Internet en het doen van de dagelijkse boodschappen in de supermarkt combineert. Dit concept is geïmplementeerd bij Albertson's Inc, een toonaangevende retailketen in Amerika. De klanten van Albertson's kunnen vanuit huis of met behulp van NCR webkiosken in de winkel boodschappen online bestellen, snel afrekenen en laten bezorgen of ophalen op iedere gewenste locatie.

De eerste Albertsons.com Store and Fulfillment Site, die werd geopend in november 1999 in Bellevue Washington, maakt deel uit van een innovatief concept. Deze nieuwe manier van winkelen houdt in dat klanten hun dagelijkse, verse boodschappen via Internet kunnen bestellen en de bestelling thuis, of op een andere locatie laten bezorgen of ophalen. Klanten die de producten zelf willen zien, ruiken of voelen, kunnen in de winkel online bestellen en de boodschappen laten bezorgen. Dit is mogelijk dankzij de webkiosken van NCR die in de winkels zijn geplaatst.

Hulp aan minder ervaren Internet-shoppers
De webkiosken bieden bovendien een uitkomst voor klanten die geen ervaring hebben met online winkelen. Via uitleg en demonstraties ontdekken ze hoe zij optimaal gebruik kunnen maken van de online diensten op www.Albertsons.com. Daarnaast biedt de webkiosk van NCR toegevoegde waarde door de extra informatie die klanten geboden kan worden.

De slijterij van de online winkel geeft klanten bijvoorbeeld meer informatie over hun favoriete wijnen, vergelijkingsmogelijkheden en zelfs adviezen over het combineren van wijnen met speciale maaltijden.

Korte wachttijden bij de kassa
Bij de uitgang van de Albertson's supermarkt staan twee rijen met selfservice kassa's van NCR. Via dit NCR Self Checkout systeem kunnen klanten hun boodschappen scannen, wegen en betalen, zonder dat er nog een caissière aan te pas komt. Hierdoor nemen de wachtrijen bij de kassa aanzienlijk af. Klanten kunnen bij deze kassa's betalen met PINpas, creditcard, klantenkaart of contant geld. Ze kunnen zelfs betalen met kortingscoupons en contant geld terugkrijgen.

Ook bij de traditionele kassa's wordt NCR-technologie ingezet, zodat klanten snel en accuraat kunnen afrekenen met behulp van NCR-scanners en NCR point-of-service (POS)-werkstations. Deze POS-kassa's maken gebruik van NCR DynaKey, een 'slimme' bedieningsinterface waarmee de trainingstijd van kassamedewerkers aanzienlijk wordt verkort, terwijl hun productiviteit wordt verhoogd.

Gezien het feit dat Nederlanders steeds minder tijd beschikbaar hebben voor het doen van de dagelijkse boodschappen en de sterke groei van het Internet-gebruik, lijkt ook Nederland rijp voor deze snelle en klantvriendelijke manier van winkelen.

"Albertson's streeft ernaar om innovatieve technologie te gebruiken die ons in staat stelt om een nauwe band op te bouwen met onze klanten, onafhankelijk van hun winkelvoorkeuren", zegt Patrick Steele, executive vice president Information Systems and Technology bij Albertson's. "De oplossingen die NCR levert op het gebied van Self Service en klantondersteuning liggen in het verlengde van onze doelstellingen. Voeg dat bij de diepgaande branchekennis die NCR heeft en de uitgebreide ondersteuning die het bedrijf biedt aan retailers en het is meteen duidelijk waarom wij voor NCR kiezen als leverancier voor al onze automatiseringsoplossingen."

"De klant is koning, dat is altijd de filosofie geweest van Albertson's, al vanaf het moment dat Joe Albertson zijn eerste kruidenierswinkel zestig jaar geleden opende", zegt Alberto Camuri, vice president bij de Retail Solutions Group voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika van NCR. "Deze traditie is ook terug te vinden in het Albertsons.com online winkelconcept, dat een demonstratie biedt van de technologische mogelijkheden in de retailbranche. NCR-oplossingen dragen er aan bij dat klanten online én in de winkel de service krijgen die zij gewend zijn van Albertson's."

Albertson's Inc.
Albertson's Inc. is een van de grootste supermarktketens in de Verenigde Staten. Het hoofdkantoor is gevestigd in Boise, Idaho. De onderneming is momenteel met zo'n 2.500 winkels en 220.000 medewerkers actief in 38 staten van de VS. Meer informatie over Albertson's is te vinden op www.albertsons.com.

NCR
NCR Corporation (NYSE: NCR) is erkend marktleider in op het gebied van Relationship TechnologyÔ oplossingen voor de retail, financiële, telecommunicatie, luchtvaart en verzekeringsmarkt. NCR's Relationship Technology oplossingen omvatten data warehousing, ATMs en point-of-sale systemen. NCR's oplossingen bouwen voort op de jarenlang opgebouwde kennis en ervaring in bedrijfssystemen en advisering, software die werkelijk waarde toevoegt, wereldwijde services ter ondersteuning van klanten en een volledig pakket verbruiksartikelen en mediaproducten; NCR beheerst de meest vooraanstaande hardware- en databasetechnologie ter wereld. Meer informatie over NCR is te vinden op Internet: www.ncr.nl.

Ted de Haan Patricia Oerlemans
Marketing Director RSG EMEA Van Sluis Consultants (020) 651 27 58 (020) 664 06 40
(ted.de.haan@ncr.com) (oerleman@vansluis.nl)