Historisch verkooprecord voor Citroën

Datum nieuwsfeit: 27-01-2000
AutoRai

Historisch verkooprecord voor Citroën 27-1-00.

Voor het eerst in haar geschiedenis heeft Citroën in 1999 meer dan één miljoen autos afgeleverd. De leveringen zijn daarmee 6% gestegen tot 1.010.000 autos. 30% van dit aantal werd afgeleverd in Frankrijk en 70% was bestemd voor de export waarvan 12% buiten West-Europa. Voor wat betreft de productie werd het record van 1998 verbroken met 996.000 stuks (+ 3,8%). De drie meest geproduceerde modellen zijn: de Xsara, 305 000 (+4,5%), de Saxo, 279 000 (+10%) en de Berlingo, 132 000 (+14%).

Vijf jaar vooruitgang
Naast dat record dat drie achtereenvolgende jaren werd verbroken, is het nu het vijfde opeenvolgende jaar dat de leveringen van Citroën stijgen. In 1999 stegen de verkoopvolumes in de drie verkooprichtingen van het Merk: 4,5% in Frankrijk, 5% in Europa buiten Frankrijk en 12% buiten West-Europa. In Europa heeft deze gunstige ontwikkeling van de markt door de forse toename de doelstellingen overschreden die een jaar daarvoor in dezelfde periode werden gesteld. Zo zijn de leveringen van het Merk verbeterd ondanks de
bevoorradingsmoeilijkheden waar verschillende modellen mee te kampen hadden.

Groeiende dynamiek
Verschillende redenen liggen aan de basis van deze voortdurende vooruitgang.

* Eerst en vooral is dit te danken aan de noviteiten: in 1999 hebben de HDi motoren dankzij het rijplezier en de prestaties die deze zuinige motoren bieden, gezorgd voor een forse toename van de vraag. Ze hebben gezorgd voor een stijging van de verkoop van de Xantia en de Xsara en vervolgens in het tweede semester ook van de Evasion en de Berlingo binnen de grenzen van de geproduceerde hoeveelheden. De introductie van de zijschuifdeur op de Berlingo en later de restyling van de Saxo aan het einde van het jaar werden eveneens enthousiast onthaald. Het effect van de introductie van de Xsara Picasso zal evenwel pas merkbaar zijn in de cijfers van 2000.

* De voortdurende verrijking van de veiligheids- en comfortuitrustingen in de autos, de verlaging van de gemiddelde prijzen van de autos, nieuwe zuinige motoren met lage emissie maken de producten aantrekkelijker voor de koper.
* Een gunstige economische conjunctuur in combinatie met een lage rentevoet heeft ook bijgedragen aan een stijging van de verkoop.
* De dealerorganisatie heeft zich daarnaast met succes verder aangepast aan de behoeften van de consument en de moderne dienstverlening.

De Citroën Service: constante verbetering

* Nieuwe servicecontracten die zijn aangepast aan de behoefte van de klant op het gebied van veiligheid zorgen voor klantenbinding. In Frankrijk heeft 27% van de kopers van een nieuwe auto een dergelijk contract afgesloten.

* De kwaliteit van Citroën ontwikkelt zich verder: 5 filialen (Duitsland, België, Zwitserland, Oostenrijk, Slovenië) en 268 verkooppunten zijn ISO 9002 gecertificeerd. Ze vertegenwoordigen 30% van de verkoop in Europa (50% in Frankrijk waar alle filialen gecertificeerd zijn). Citroën Nederland zal de certificatie bereiken op 31 december 2000.

* De invloed van deze ambitieuze kwaliteitsontwikkeling krijgt concrete vorm in de verbetering van de resultaten die worden gemeten in tevredenheidsenquêtes die in de dealerorganisatie onder de klanten worden gehouden.

Sportieve resultaten van Citroën
De Xsara Kit Car heeft de zeer goede scores uit 1998 weten te versterken in 1999. In het tweede jaar dat de auto deelneemt aan rallywedstrijden heeft de Xsara Kit Car 9 van de 10 wedstrijden gewonnen in Frankrijk en 8 van de 9 in Spanje. Deze successen werd kracht bijgezet door twee opzienbarende overwinningen in het wereldkampioenschap rally-rijden (Tour de Corse en Rally van Catalonië). Net als in 1998 werd Philippe Bugalski Frans kampioen en Jesús Puras Spaans kampioen. Citroën is bovendien trouw gebleven aan zijn autosportpromotiebeleid en heeft het voor honderden jonge piloten mogelijk gemaakt om tegen lage kosten en onder de best mogelijke omstandigheden te oefenen (Saxo Cup, Challenge Saxo, Trophée Saxo Kit Car ).

Citroën in West-Europa
In Europa leverde het merk 42 000 extra autos af en waarmee het marktaandeel dat sinds jaren 5,2% bedraagt, behouden blijft. In 1999 versnelde de ontwikkeling van de resultaten van het Merk het hele jaar door. De nieuwigheden in het gamma zorgden ervoor dat Citroën het jaar kon afsluiten met een stijging van 8% over het laatste semester.
* De Xsara stijgt met 8% in een markt die met 5% steeg en verhoogt haar penetratie daarmee van 1,7% tot 1,8%.

* De Saxo is aanzienlijk gestegen aan het einde van het jaar en behoudt over het hele boekjaar de penetratie van 1,6%. De productiegemiddelden (1400 autos per dag) zijn nog nooit zo hoog geweest sinds de introductie op de markt.

* De Berlingo VP ziet haar verkoopcijfers dankzij de zijschuifdeur verdubbelen van 22 200 tot 45 800 leveringen.
* Op de bedrijfswagenmarkt heeft Citroën haar marktaandeel op het hoge niveau van 9,5% weten te behouden met name dankzij de 69 500 Berlingo VU die afgelopen jaar werden geleverd.

In Frankrijk getuigt de markt van forse dynamiek met een stijging van 10% waarmee de grens van 2 500 000 kentekenregistraties voor VP en VUL werd overschreden. De leveringen van Citroën stijgen met 5% doordat het gamma gedurende het hele jaar werd uitgebreid met nieuwigheden.

In de andere landen

* In Spanje, waar de markt voor VP+VUL aanzienlijk is gestegen (19%) vestigde Citroën een nieuw verkooprecord met 203 200 kentekenregistraties. Het Merk neemt de tweede plaats in voor het derde opeenvolgende jaar, en de eerste plaats op de bedrijfswagenmarkt sinds zes jaar. Met 84 400 kentekenregistraties is de Xsara het tweede meest verkochte model in Spanje.
* In Duitsland, op een stabiele markt, stijgen de kentekenregistraties van VP + VUL van Citroën met 10%, waarmee de penetratie van 1,2% stijgt naar 1,3%. Een sterke stijging van de Berlingo is opvallend in dit land (9600 autos, + 113%) wat bijdraagt aan de verbetering van de positie van Citroën op de VP-markt.

* Het marktaandeel van Citroën is in Groot-Brittannië stabiel gebleven (3,6%) waar de VUL kentekenregistraties (6,2%) 15% zijn gestegen op een met 5% dalende markt. In Italië zakt het aandeel van 2,9% naar 2,8% ondanks een stijging van de VUL van 2,7% naar 3,3% (+ 18%).

* In Nederland
Met een marktaandeel van 3,04% en 18.672 verkochte personenautos heeft Citroën vooral geprofiteerd van het succes van de Saxo 538, de Xsara en de Berlingo. De Berlingo is eveneens het succesmodel bij de bedrijfswagens waarvan het marktaandeel 6,35% bedraagt met
6.919 verkochte autos.

Citroën op de markten buiten West-Europa
De leveringen aan klanten van Citroën op deze markten bestaan uit 129 000 autos ofwel een stijging van 12% in vergelijking met 1998.
* In Zuid-Amerika waar de markten momenteel inzakken, stijgt de verkoop van Citroën met 15% met 15 000 leveringen. In de Mercosur bereikt deze vooruitgang 26% op een markt die 11,6% daalde. Het merk leverde afgelopen jaar 11 700 autos tegen 9 300 in 1998.De penetratie bedroeg aan het einde van november van 1999 in Brazilië 0,6% (6 800 kentekenregistraties) tegenover 0,4% in 1998. De penetratie bereikte 0,8% in Argentinië (2 800 kentekenregistraties) tegen 0,5% in 1998 en 6,3% in Uruguay (1 100 kentekenregistraties) tegen 4,9% in 1998. Twee modellen kennen groot succes op deze markten: de Xsara (geassembleerd in Uruguay) vertegenwoordigt 83% van de verkoop in Brazilië en de Berlingo in Argentinië waar de auto ook wordt geproduceerd.
* In Midden- en Oost-Europa zakken de leveringen 3,3% tot 35 000 autos. De penetratie op de zes belangrijkste markten bedroeg eind november 2,8% tegenover 3,1% in 1998.

* In Azië stijgen de leveringen met 29% waarmee het verkoopcijfer op 48 100 autos komt te staan (tegenover 37 300 in 1998). In China boekt de ZX Fukang de beste resultaten. Citroën heeft eind november 7,9% van de Chinese markt in handen (9% in het laatste trimester) tegenover 6,7% in 1998. De kentekenregistraties van het Merk stijgen met 30% op een markt die met 11% steeg.
* In de andere landen stijgen de leveringen met 13,3% tot 29 000 autos. In Turkije verdubbelt het marktaandeel tot 0,9% met in totaal 2 800 kentekenregistraties in 11 maanden. Ook in Israël wordt vooruitgang geboekt waar het marktaandeel 5,6% bedraagt (6 500 kentekenregistraties) over 11 maanden van 1999 tegenover 4,9% (5 900 verkochte autos) over dezelfde periode in het voorafgaande jaar. In de overzeese departementen en gebiedsdelen stijgen de leveringen van 8,9% (8 600 autos). Over 11 maanden gezien heeft het Merk 11% marktaandeel in handen.