Goed Geld Gids: alles over duurzaam beleggen en sparen

Datum nieuwsfeit: 27-01-2000

Goed Geld Gids: alles over duurzaam beleggen en sparen

Datum: 27 januari 2000

Duurzaam omgaan met geld heeft de toekomst. Nu al beleggen meer dan een half miljoen mensen hun geld in ethische of groenfondsen voor ruim 5,5 miljard gulden. De trend is gezet. Zeker nu blijkt dat het rendement van dergelijke beleggingen niet onder hoeft te doen voor 'gewone' beleggingen. De zojuist verschenen Goed Geld Gids wijst de weg naar duurzame financiële producten. In de gids zijn alle Nederlandse beleggingsfondsen, spaarproducten, verzekeringen en leningen op een overzichtelijke wijze beschreven met zowel de duurzame als financiële aspecten. Daarnaast beschrijft de gids de ontwikkeling van duurzaam beleggen en sparen, en is er een hoofdstuk opgenomen met beschrijvingen van begrippen en verwijzingen naar organisaties.

De belangstelling voor beleggen en sparen met een maatschappelijke meerwaarde is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Steeds meer mensen realiseren zich dat zij met hun geld meer kunnen bereiken dan alleen een goed rendement. Door in bedrijven te investeren die duurzaam ondernemen, dragen zij bij aan een samenleving die zichzelf normen stelt ten aanzien van mens en milieu. Duurzame spaar- of beleggingsfondsen investeren in bedrijven die geselecteerd worden op ethische, sociale of milieucriteria, naast de normale rendementsverwachtingen. Ieder fonds heeft daarvoor criteria ontwikkeld waar een bedrijf aan moet voldoen wil het in aanmerking komen voor een financiering of belegging. Bedrijven die duurzaam ondernemen blijken namelijk minstens even goede resultaten te behalen als het beursgemiddelde. Winst blijft de drijfveer voor elke onderneming, maar daarvoor zijn goede arbeidsomstandigheden en het verantwoord omgaan met natuur en grondstoffen steeds belangrijkere voorwaarden. Meer doen met hetzelfde geld. De Goed Geld Gids laat zien hoe dat kan.

Opbouw Goed Geld Gids
De Goed Geld Gids is een overzichtelijk naslagwerk met de duurzame financiële producten die momenteel op de Nederlandse markt te verkrijgen zijn. In de gids zijn bijna 50 producten uitgebreid beschreven, zowel met de duurzame als de financiële aspecten. Naast het overzicht van producten is in de Goed Geld Gids ook een hoofdstuk gewijd aan de geschiedenis van duurzaam sparen en beleggen en wordt uitgebreid stil gestaan bij wat duurzaam beleggen, sparen, verzekeren is. Op begrijpelijke wijze beschrijft de gids de termen die gebruikt worden in het vakgebied. Wat de Goed Geld Gids verder bijzonder maakt zijn de hoofdstukken over lenen en hypotheken. Dit geeft inzicht in waar de duurzaam ingelegde geleden onder ander aan worden besteed. Tot slot biedt de gids een wegwijzer in de gehanteerde begrippen en verwijzingen naar tal van nationale en internationale organisaties, inclusief internet adressen.

Waarom de Goed Geld Gids
De mogelijkheden om via een beleggingsfonds, spaarrekening of levensverzekering bij te dragen aan duurzame ontwikkeling zijn zo sterk toegenomen, dat een aantal organisaties die al geruime tijd actief zijn om duurzaam beleggen en ondernemen te stimuleren - het tijd vonden voor een gids. Een gids die de duurzame financiële producten in kaart brengt. Uit deze gedachte is de Goed Geld Gids ontstaan, om zo de mogelijkheden en verschillen van de financiële producten onder de aandacht te brengen.

Uitgever en redactie
De Goed Geld Gids is een uitgave van Uitgeverij Noordhoek en is samen gesteld onder redactie van F.K. Noordhoek, J. Abbema en R. van Ruitenbeek. De gids is verkrijgbaar via boekhandel en internet (www.goedgeldgids.nl). De Goed Geld Gids beslaat 165 pagina's met illustraties en kost fl. 29.50 (ISBN 90-76338-02-7).

=======================================

Noot voor redactie (