GroenLinks wil reactie Nederland over FPÖ in Oostenrijk

Datum nieuwsfeit: 27-01-2000
GroenLinks

GroenLinks wil reactie Nederland over mogelijke toetreding FPÖ tot Oostenrijkse regering

GroenLinks maakt zich grote zorgen over de mogelijke gevolgen van een eventuele regeringsdeelname van de extreemrechtse vrijheidspartij FPÖ. Deze kan grote gevolgen hebben voor het toekomstige beleid van de Europese Unie.

Uitbreiding van de EU, het Europese asielbeleid, verdere uitbreiding van het Europese sociale beleid en versterking van het anti-discriminatiebeleid, allemaal onderwerpen waarop van een Oostenrijkse regering waarin de FPÖ deelneemt weinig goeds te verwachten valt.

Farah Karimi zal dinsdag a.s. tijdens het mondelinge vragenuur minister Van Aartsen om een reactie vragen van het Nederlandse kabinet op de mogelijke regeringsdeelname van de FPÖ. Zij zal er bij het kabinet op aandringen om - in navolging van andere Europese landen - publiekelijk hun zorg over deze ontwikkeling uit te spreken.

Den Haag, 27 januari 2000