Opslagcapaciteit voor muziek op PC's verdubbeld

Datum nieuwsfeit: 27-01-2000

Onderzoek ZD Labs: Windows Media-muziek klinkt als een cd terwijl de omvang slechts de helft bedraagt van MP3

Opslagcapaciteit voor muziek op draagbare en desktop-PC's verdubbeld

Schiphol-Rijk/Brussel, 27 januari 2000 - Uit een nieuw consumentenonderzoek van ZD Labs blijkt dat digitale muziek in het Microsoft Windows Media Format meer als een cd klinkt dan MP3, terwijl de omvang de helft bedraagt van MP3. In het onderzoek werd muziek in zowel het Windows Media- als het MP3-formaat vergeleken met originele cd-opnamen. Het bleek dat bijna 90 procent van de consumenten zei muziek in het Windows Media Format te prefereren, of geen verschil te horen met de muziek in het MP3-formaat met de dubbele omvang. Uit het onderzoek bleek verder dat een grote meerderheid van de consumenten de kwaliteit van Windows Media voor live-streaming van audio bij 32 kbps en bij 64 kbps beter vond dan van MP3.

Het ZD Labs-rapport stelde dat 'de testdeelnemers de Windows Media Audio-codec verkozen boven de RealNetworks/Xing MP3-codec in al onze belangrijke testscenario's'. Windows Media is een nieuwe methode voor de compressie van digitale audio. Het resultaat van deze compressie heeft slechts de helft van de omvang van met MP3 gecomprimeerde audio. De codering en decodering vindt plaats met behulp van een zogeheten codec.

ZD Labs testte twee gebruikersscenario's die voor consumenten van belang zijn. Het eerste testscenario betrof het beluisteren van een live-streaming, bestaande uit onder meer Internet-radio, live-muziekuitvoeringen via Internet, en web-gebaseerde jukeboxen. De resultaten lieten zien dat 97,6 procent van de testdeelnemers vond dat de muziek die met de Windows Media Audio-codec was gecodeerd meer leek op het origineel dan de muziek die met de RealNetworks/Xing MP3-codec was gecodeerd.

In het tweede scenario werd consumenten gevraagd welke opname zij het meest op de originele cd-opname vonden lijken: de met Windows Media clip, of de MP3-clip. Elke deelnemer werd gevraagd 15 seconden lang naar drie clips te luisteren, waarbij ze niet wisten dat de eerste clip altijd de originele cd-muziek was. De volgende twee clips werden in willekeurige volgorde elk 15 seconden lang in zowel de met Windows Media- als met MP3 gecodeerde bestanden in verschillende muziekgenres ten gehore gebracht. Elk bestand werd gecodeerd voor cd-kwaliteit: een bit rate van 64 kbps voor Windows Media en 128 kbps voor MP3. De resultaten uit deze test toonden aan dat 89 procent Windows Media op 64 kbps prefereerde boven MP3 op 128 kbps, of niet konden zeggen welke van beide het meest de originele cd-clips benaderde, ofschoon de omvang van de Windows Media Audio-clips de helft was van de MP3-clips.

Ondersteuning

"Dit onderzoek bevestigt de technologische doorbraak van Windows Media," zegt Dave Fester, marketingdirecteur van Microsofts Streaming media-afdeling. "Door gebruik van Windows Media kunnen consumenten de opslagcapaciteit van muziekapparatuur van voor digitale muziek verdubbelen. Op een 64MB draagbaar opnameapparaat krijgen ze dan twee uur lang CD-kwaliteit in plaats van één uur bij gebruik van MP3."

Het Windows Media Format heeft vanwege de betere kwaliteit en geringe omvang snelle ondersteuning gekregen van vooraanstaande producenten van digitale media. Deze ondersteuning omvat de vier grootste fabrikanten van draagbare muziekapparaten: S3/Diamond Multimedia Systems, Creative Labs, Sony Electronics en RCA Electronics/THOMSON multimedia; alsmede de belangrijkste digitale muziekspelers en jukeboxen, zoals WinAmp, Sonique, Sonic Foundry, RioPort Audio Manager en MusicMatch; en vier van de vijf grote muzieklabels die veel content leveren in Windows Media: Sony Music Entertainment, EMI, BMG Entertainment en Warner Music.

Testverantwoording

ZD Labs voerde de dubbel-blindtest uit door geluidsopnamen te gebruiken die gecodeerd waren in het Windows Media Format en RealNetworks/Xing Technology implementatie van het Motion Picture Experts Group Audio Layer 3 (MP3) audioformaat. De 96 deelnemers aan de test varieerden in leeftijd van 18 tot 44 jaar en luisterden naar 18 sets van zes verschillende audioclips van elk 15 seconden, elk een reeks muzieksoorten bevattend, waaronder klassiek, eigentijds en rockmuziek. De volledige onderzoekresultaten zijn in te zien bij ZD Labs op www.zdnet.com/zdlabs/stories/main/0,8829,2352352,00.html.

Over WindowsMedia.com

WindowsMedia.com , deel van het MSN-netwerk van Internetdiensten, is een van de snelst groeiende grote audio- en videogidsen op Internet. WindowsMedia.com biedt toegang tot gelokaliseerde audio en video-informatie wereldwijd, inclusief grote muziek- en video-evenementen en amusement van meer dan 1000 content-providers.

Over Windows Media

Windows Media is het toonaangevende platform voor digitale media dat klanten, content providers, solution providers, software-ontwikkelaars en bedrijven van ongeëvenaarde audio- en videokwaliteit voorziet. Windows Media Technologies dat Windows Media Player omvat, Windows Media Services, Windows Media Tools en het Windows Media SDK, is kosteloos beschikbaar op www.microsoft.com/windows/windowsmedia/ . Windows Media Player is de snelst groeiende mediaspeler. Tot op heden zijn er wereldwijd al meer dan 50 miljoen exemplaren gedownload - en het aantal neemt per seconde toe.

Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen een plezieriger en gemakkelijker gebruik van de computer te laten maken, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Voor informatie (eindgebruikers)

Microsoft Information Center (Nederland), tel. +31 (0)20 5001005 Microsoft Information Center (België), telefoon +32 (0)2 5033113

Voor informatie (redacties)

Microsoft B.V. (Nederland) Michiel Gosens, Press & Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 5001274 Microsoft BVBA (België) Els Stevens, Public Relations Manager, telefoon: +32 (0)2 7043322

© 2000 Microsoft Corporation. All rights reserved. Terms of Use.