Marconi bouwt voor BellSouth grootste optische netwerk

Datum nieuwsfeit: 27-01-2000

Marconi bouwt voor BellSouth 's werelds grootste optische netwerk

Marconi heeft de order verworven van BellSouth voor de installatie een netwerk voor spraak-, video- en datatechnologie op basis van het bestaande ATM-netwerk. Marconi zal gebruik maken van het recent geïntroduceerde en op ATM gebaseerde DISC*S MX-inbelsysteem. De geplande installatie wordt verondersteld meer dan 1 miljard USD omzet te genereren binnen de drie volgende jaren. Deze aankondiging sluit aan op de eerdere toezegging van BellSoutch aan Marconi in juni 1999 inzake glasvezelaansluitingen tussen netwerk en abonnee (Integrated Fiber In The Loop, IFITL) en betekent een belangrijke volgende stap in BellSouths breedbandnetwerkstrategie. BellSouth zweert bij optisch gegevenstransport tot in alle hoeken van het netwerk en maakt daarvoor gebruik van Marconi's Deep Fiber technologie.

Het bovengenoemde contract is een mijlpaal voor Marconi en toont duidelijk het resultaat van de overname en integratie van RELTEC Corporation en FORE Systems. Het contract omvat de inzet van een oplossing op basis van het robuuste DISC*S-systeem en ADSL- en ATM-technologie. Europese know-how is erg belangrijk geweest voor de ontwikkeling en het marktrijp maken van die oplossingen.

Het DISC*S MX-systeem is de eerste in een reeks implementaties bij BellSouth in 2000. Die technologie is voornamelijk een voortbouwen op het bestaande ATM breedbandnetwerk op basis van DISC*S-apparatuur.

Het contract voorziet ook de aanpassing van de eerste generatie 'fiber tot the curb'-installaties (1995) door op ATM-gebaseerde ADSL-diensten toe te voegen in gebieden waar bestaande apparatuur van Marconi Communications al werd geïnstalleerd.

BellSouth voorziet bijna 500.000 huizen van een glasvezelaansluiting. In 1999 kondigde BellSouth plannen aan om regionaal nog eens 280.000 glasvezelaansluitingen te installeren. Deze operatie werd geconcentreerd in en rondom Atlanta en zuid-Florida, en maakt deel uit van BellSouths strategie om spraak-, video- en datadiensten te leveren. Het succes van dit initiële installatieproces heeft ertoe geleid dat ook in andere BellSouth-districten glasvezelnetwerken versneld werden geïnstalleerd.

Gegevenstransport gaat het snelst via glasvezel. Marconi bewees al haar expertise op het gebied van 'fiber to the curb'-technologie op zijn nieuwe MX ATM-platform met verschillende vormen van spraak-, video- en dataverkeer. De nieuwe order is een duidelijke bevestiging van die know-how.

Vice-President of Science and Technology bij BellSoutch, Dr Dave Kettler: "Dit contract is het bewijs van onze groeiende belangstelling voor breedbandnetwerken. BellSouth installeert al glasvezel tot aan de aansluiting bij de eindgebruiker gedurende meer dan vier jaar. Dankzij deze overeenkomst benutten we optimaal de voordelen van glasvezel, door een pakket breedbanddiensten aan te bieden, waaronder spraak, video en snelle dataverbindingen."

Mike Parton, Chief Executive Officer van Marconi Communications: "Dit contract toont duidelijk aan dat de overnames van RELTEC en FORE hun vruchten beginnen af te werpen en dat ons integratieprogramma succesvol is. We zijn bijzonder trots dat we dit project hebben verworven. BellSouth is al vele jaren een belangrijke klant voor ons en heeft altijd een vooraanstaande rol gespeeld op het gebied van glasvezeldistributie. De combinatie van Marconi Communications (glasvezel) en FORE Systems (ATM) heeft geleid tot een belangrijke opstap voor een snelle installatie van breedbandnetwerkdiensten."

Het BellSouth-project is de grootste opdracht van een belangrijk netwerkaanbieder om glasvezeltechnologie grootschalig in te voeren in alle uiteinden van het netwerk. Waar geïnstalleerd, brengt Marconi's nieuwe generatie Deep Fiber-technologie glasvezeldistributie tot circa 150 meter van de eindgebruikers. Glasvezel die zo diep in de vertakkingen van het netwerk gaat, maakt diensten met een hoge (symmetrische) snelheid mogelijk via bestaande aansluitingen bij de gebruikers. De vraag naar dergelijke hogesnelheidsverbindingen is zeer groot. Die vraag kan alleen worden beantwoord door glasvezelverbindingen bij de klant te brengen. Deze netwerkarchitectuur maakt het BellSouth mogelijk een keuze te bieden uit traditionele diensten voor spraakverkeer, kabeltelevisie en snelle Internetverbindingen. In tegenstelling tot alternatieve netwerkarchitecturen als FTTN (Fiber To The Node) en HFC (Hybrid Fiber Coax), maakt de Deep Fiber-oplossing levering van een maximale symmetrische bandbreedte aan de klant mogelijk.

Mike Pratt, Executive Vice President en General Manager van Marconi Communications vat de impact van het contract als volgt samen: "Het leidt geen twijfel dat Marconi met deze installatie de omvangrijkste installatie van een breedbandnetwerk voor spraak-, video- en snelle Internetverbindingen in Noord-Amerika heeft gerealiseerd."

Over BellSoutch
BellSouth (NYSE: BLS) is een communicatiedienstverlener met een omzet van 25 miljard US Dollar. Het bedrijf levert telecommunicatie- en draadloze communicatiediensten, kabel- en digitale televisie, advertentie- en uitgeefdiensten, alsmede Internet- en datacommunicatiediensten aan bijna 36 miljoen gebruikers in meer dan 20 landen. In de VS levert BellSouth telecommunicatiediensten in de negen zuidoostelijke staten Alabama, Florida, Georgia, Kentucky, Louisiana, Mississippi, North Carolina, South Caraolina en Tennessee. Met zijn hoofdvestiging in Atlanta, verzorgt BellSouth meer dan 24 miljoen locale telefoonlijnen en locaal verkeer en intraLATA verkeer over lange afstanden via een van de modernste telecommunicatienetwerken ter wereld.

Over Marconi
Marconi plc (LONDON: MNI) is een van 's werelds snelst groeiende communicatie- en IT-bedrijven die een groot aantal belangwekkende innovatieve en technologische doorbraken op zijn naam heeft staan. Het bedrijf is wereldmarktleider in breedbandige glasvezelnetwerken en levert de sleuteltechnologie voor het NPN (Nieuwe Publieke Netwerk) en voor Internet. Met wereldwijd 45.000 medewerkers en afzet in meer dan 100 landen, geleid vanuit de hoofdvestiging in Londen, is het bedrijf genoteerd aan de Londense beursn de FTSE-100 index.

Dick de Bruijn - CSI Public Relations, Rotterdam
+31 10 461 2769 (direct number +31 516 433 666)