D66 keurt belangenverstrengeling voorzitter CtsV af

Datum nieuwsfeit: 28-01-2000
D66

28 JANUARI 2000

D66 keurt belangenverstrengeling voorzitter College Toezicht Sociale Verzekeringen af

Arthie Schimmel

D66 Tweede Kamerlid Arthie Schimmel heeft vorige week vragen gesteld over de overname van de automatiseringsafdeling van het GAK (ASZ) door het bedrijf PinkRoccade. Bij die overname spelen verschillende zaken een rol zoals: het vaststellen van de verkoopprijs van ASZ en het mogelijk weglekken van subsidiegelden uit de sociale fondsen (650 miljoen toegezegd voor de automatisering van het GAK). Staatssecretaris Hoogervorst van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, heeft in antwoord op vragen van D66 toegezegd een onafhankelijk oordeel van het College van Toezicht Sociale Verzekeringen te vragen over deze verkoop.

Nu blijkt dat de voorzitter van het College van Toezicht Sociale Verzekeringen tijdens de transactie tevens voorzitter van de Raad van Commissarissen bij PinkRoccade was.
De D66 fractie betreurt deze belangenverstrengeling. De heer Scherpenhuijsen Rom heeft zijn functie bij PinkRoccade neergelegd en zal zich, volgens een brief van de Staatssecretaris, als voorzitter van het CTSV niet verder bemoeien met de verkoop van het ASZ. De Tweede Kamerfractie van D66 is van mening dat de voorzitter van het CTSV niet of moeilijk afzijdig kan blijven bij het geven van een oordeel over de verkoop. Het ligt daarom meer voor de hand dat de heer Scherpenhuijsen van Rom zijn functie als voorzitter van het CTSV neerlegt in plaats van zijn functie bij PinkRoccade. Arthie Schimmel zal aan de Staatssecretaris van Sociale Zaken zo snel mogelijk een oordeel vragen over deze kwestie.