Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Stillevens van Henk Helmantel in het Rembrandthuis

Datum nieuwsfeit: 28-01-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Rembrandthuis

Tentoonstellingen 2000-2001 Museum het Rembrandthuis

Clair-obscur. Stillevens van Henk Helmantel
28 januari t/m 2 april 2000
De Nederlandse hedendaagse kunstenaar Henk Helmantel heeft bekendheid verworven met zijn bijna tastbare stillevens. De schalen en kannen staan letterlijk ´voor het grijpen´. Alsof ze uit de achtergrond naar voren komen. Helmantel werkt in een techniek die teruggrijpt op die van de Hollandse 17de-eeuwse meesters. Zijn werken zijn uitgevoerd in sobere kleuren, soms verlevendigd met helderrode en blauwe kleuraccenten. Voor de sterke contrasten tussen licht en donker vormt Rembrandts werk een bron van inspiratie. Helmantel weet een sfeer op te roepen die doet denken aan beroemde 17de eeuwse stillevenschilders als Pieter Claesz. en Willem Claesz. Heda.

Reconstructie Rembrandts atelier
December 2000 zal het atelier van Rembrandt als laatste vertrek van zijn woonhuis volledig zijn ingericht met schildersezels, kwasten, verf, beelden, wapens, exotische en tweedehands kleding en lappen etcetera. Het vertrek is het laatste van de in totaal tien kamers die na de verbouwing in 1999 weer zijn voorzien van meubels en voorwerpen uit de tijd van Rembrandt. In de twintig jaar dat Rembrandt op de (Joden)breestraat heeft gewoond, zijn er in zijn atelier ruim veertig leerlingen opgeleid. Daaronder beroemde schilders zoals Govert Flinck, Ferdinand Bol en Nicolaes Maes.

Rembrandt, Goya & Picasso
15 april t/m 15 juli 2000
Een bijzondere en spannende combinatie, deze drie grootheden binnen de kunstgeschiedenis. Goya kende Rembrandt vooral van diens prenten en raakte gefascineerd door zijn etstechniek. Dat is voor het eerst zichtbaar in Goya´s getekende en geëtste zelfportretten - Los Caprichos - uit de negentiger jaren van de 18de eeuw. Picasso imiteerde Rembrandt meer letterlijk. Hij begon daarmee in 1934, maar de meest rechtstreekse ontleningen aan Rembrandt paste hij toe tussen 1967 en 1973. Een prachtig voorbeeld daarvan is Artist y modelo (Rembrandt y Saskia). Picasso´s imitaties zijn ironisch. Het lijkt alsof hij een schertsende artistieke dialoog met zijn beroemde 17de-eeuwse voorganger wilde aangaan. De tentoonstelling laat met circa 100 prenten zien op welke wijze Goya en Picasso zijn beïnvloed door Rembrandts prentkunst. De relatie tussen Goya en Rembrandt en die tussen Picasso en Rembrandt zijn eerder afzonderlijk belicht in twee zeer succesvolle tentoonstellingen in Genève en Amsterdam. Het is de eerste keer, dat alle drie de kunstenaars elkaar ontmoeten.

De leerlingen van Rembrandt
14 oktober 2000 t/m 7 januari 2001
Rembrandts ongeëvenaarde etstechniek heeft hem tot een wereldvermaard etser gemaakt. Een aantal bekende en onbekende leerlingen van Rembrandt heeft de etstechniek van hun beroemde leermeester geleerd. Leerlingen zoals Ferdinand Bol, Salomon Koninck, Philips Koninck en Daniël van Renesse hebben er elk hun eigen interpretatie aan gegeven. Daarnaast wordt de samenwerking van Rembrandt met andere kunstenaars belicht, zoals die met zijn collega Jan Lievens en met de graveur Jan Gillisz. van Vliet. De tentoonstelling biedt een boeiend overzicht van Rembrandts invloed als etser op tijdgenoten en navolgers. Een ideale combinatie met de tentoonstelling van Rembrandts prenten die tegelijkertijd in het Rijksmuseum plaatsvindt.

Wijzigingen voorbehouden. 070100 Voor meer informatie kunt u bellen met Museum het Rembrandthuis, Jodenbreestraat 4, Amsterdam, afd. Marketing & PR, tel. 020-5200400.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie