Politieberichten Hollands Midden

Afkomstig van: Claudia van Osnabrugge
Datum: 28 januari 2000

Aanhoudingen na geweldpleging Voorhout
De politie heeft woensdagavond 26 januari rond 21:00 uur twee jongens uit Voorhout aangehouden voor het mishandelen van een jongen uit Warmond. Nadat de jongens in een snackbar aan de Herenstraat een korte woordenwisseling met elkaar hadden gehad, werd de 15-jarige jongen uit Warmond nadat hij naar buiten was gegaan door de jongens geslagen. Het slachtoffer wist korte tijd later een passerende politieauto te stoppen. Met het signalement dat hij gaf werden even later de twee jongens, allebei van 17 jaar, aangehouden.

Aanrijding onder invloed Sassenheim
Op de Hoofdstraat kwamen donderdagavond 27 januari 19:20 uur een bromfietser en een auto met elkaar in botsing. De 31-jarige man uit Lisse reed met de brommer over de Hoofdstraat in de richting van zijn woonplaats. Toen een auto, met achter het stuur een 39-jarige man uit Sassenheim, hem in dezelfde richting passeerde, raakten de twee elkaar. Er bleek geen schade te zijn veroorzaakt, maar wel was de brommerrijder onder invloed van alcohol. De ademanalyse gaf een uitslag van 885 microgram; ongeveer 2,00 promille. De Lissenaar is aangehouden. Ook werd zijn rijbewijs ingevorderd.

Parkeercontrole Voorschoten
De politie heeft op donderdag 27 januari aan de Leidseweg gecontroleerd op verkeerd parkeren. Tweemaal is een proces-verbaal uitgeschreven wegens fout parkeren.

Asbestbrand Leiden
Op een braakliggend terrein aan de Hoge Morsweg is gisteren, 27 januari, aan het eind van de middag, brand ontstaan in een schuur waarin asbestmaterialen waren opgeslagen. Er zijn echter geen asbestdeeltjes vrijgekomen. De brand werd rond vijf uur 's middags ontdekt. Door de brandweer werd al snel vastgesteld dat er in de schuur een hoeveelheid asbest lag. Omdat er veel rookontwikkeling was in combinatie met de wind die op dat moment in de richting van de Lage Mors waaide, zijn twee politieauto's met onmiddellijk door de wijk Hoge Mors en de wijk Lage Mors gereden om de bewoners te waarschuwen. Bewoners van deze wijken kregen het advies om ramen en deuren te sluiten en om in de woning te blijven. Ook via de media zijn de bewoners van de Hoge en de Lage Mors gewaarschuwd. De brandweer heeft tijdens en na de brand metingen verricht om te kijken of er asbestdeeltjes vrij waren gekomen. Deze metingen waren negatief en ook in de omgeving zijn geen asbestresten aangetroffen. Rond half zes was de brand geblust en na de laatste metingen, kon tussen zeven uur en half acht 's avonds de waarschuwing weer worden ingetrokken.

Verkeersongeval Leiden
Op het kruispunt Turfmarkt - Beestenmarkt is gisterenavond, rond zeven uur, een 13-jarige fietser ten val gekomen. De jongen wilde op de Turfmarkt linksaf slaan richting de Beestenmarkt, maar gaf daarbij geen richting aan met zijn hand. Een 28-jarige automobiliste uit Amsterdam, die achter de jongen reed, kon de fietser niet meer ontwijken en reed met de voorkant van haar auto tegen de linkerzijkant van de fietser. De jongen viel en kneusde hierdoor zijn onderrug.

Meisje geschopt en geslagen Leiden
Op de Beestenmarkt is gisteren, rond tien uur 's avonds, na een korte woordenwisseling een 13-jarig meisje door zes andere meisjes van ongeveer 15 jaar geschopt en geslagen. Het meisje heeft aangifte gedaan en de politie neemt de zaak in onderzoek.

Parkeercontrole Leiden
Vanacht, 28 januari, om kwart over drie, zijn op de Haarlemmerstraat twee processenverbaal uitgeschreven wegens fout parkeren.

Vrouw geslagen Alphen a/d Rijn
In een zwembad aan de van Foreestlaan is op donderdag 27 januari rond half zes een 18-jarige vrouw door twee meisjes in haar gezicht geslagen. De vrouw hoorde de meisjes schelden en sprak hen aan op hun gedrag, waarna ze werd geslagen. De vrouw heeft aangifte gedaan.

Bromfietser te water Zevenhoven
Een 44-jarige man uit Leimuiden is vanochtend vroeg, 28 januari, om kwart voor vijf, met zijn bromfiets te water geraakt. De man reed over de Kousweg in Zevenhoven en verloor de controle over zijn bromfiets, waardoor hij in de rechterberm terecht kwam.

Aanhoudingen na mishandeling Bodegraven
De politie van Bodegraven heeft twee mannen aangehouden als verdachte van en mishandeling, gepleegd op 22 januari jl. Een 23-jarige bewoner van een pand aan de Weeshuisbaan werd in zijn woning mishandeld en bedreigd door twee andere mannen uit Bodegraven, een 23-jarige en een 17-jarige. Het motief was vermoedelijk een geldkwestie. De meerderjarige verdachte mag zich op 29 maart a.s. verantwoorden voor de rechter. Het proces-verbaal tegen de minderjarige verdachte is ingezonden naar de jeugdofficier van justitie.

Inbraak woning Gouda
In een woning aan de Pepermolenerf is gisteren, 27 januari, ingebroken. De achterdeur werd geforceerd en o.a. werd een video en een computer weggenomen. De technische recherche stelt een onderzoek in.

Insluiping Gouda
Insluipers zijn gisteravond actief geweest in een woning aan de Westerom in Gouda. Zij konden de woning binnenkomen omdat de achterdeur niet was afgesloten. Fotoapparatuur werd weggenomen.

Vechtpartij Schoonhoven
Op de avond van 26 januari vond een vechtpartij plaats in een horecagelegenheid aan de Haven in Schoonhoven. Een 19-jarige man, afkomstig uit Ee, heeft hiervan inmiddels aangifte gedaan. Hij ging even naar het toilet en toen hij terugkwam zag hij dat zijn collega met drie andere personen aan het vechten was. Direct hierop kreeg ook de aangever klappen en schoppen. Wat het motief is van de vechtpartij is nog niet bekend. De politie stelt een onderzoek in.

Schoorsteenbrandje Krimpen a/d IJssel
In een woning aan de Kamillestraat in Krimpen heeft gisteravond, 27 januari, voor korte tijd een schoorsteenbrandje gewoed. De bewoners hadden hun houtkachel aangestoken, terwijl de schoorsteen onvoldoende geveegd was. Zij hebben zelf het vuur onder controle gekregen en de brand werd gedoofd. De brandweer hoefde niet echt in actie te komen, maar na inspectie werd wel een voorlopig stookverbod opgelegd.

Openbare schennis Nieuwkoop e.o.
Een 15-jarig meisje uit Noorden heeft aangifte gedaan van openbare schennis. Het meisje stond op dinsdag 25 januari omstreeks 09.30 uur bij de bushalte aan de Achterweg te Nieuwkoop. In de veronderstelling dat zij de bus gemist had, waardoor zij te laat zou komen voor een tentamen, ging zij in op het aanbod om met een automobilist in een witte bestelbus mee te rijden naar Alphen aan den Rijn. De rit naar Alphen ging vervolgens via de route Nieuwkoopseweg, Achttienkavels, via Aarlanderveen, de Korteraarseweg richting Alphen. De automobilist geeft even later te kennen te willen plassen. Dit gebeurt nog een aantal keren. De man begon zich vervolgens op enkele meters afstand van de bestelbus te bevredigen. Geschrokken bleef het meisje zitten, waarna de rit zich naar Alphen via de Zeegerbaan vervolgde. De politie wil graag in contact komen met mensen die iets van dit voorval hebben gezien of de bestelbus op de bewuste dag hebben zien rijden. De witte bestelbus heeft een geblindeerd achterraam, geen ramen aan de zijkanten. Signalement van de bestuurder; ongeveer 24 jaar, tenger van postuur, ongeveer 1.70/1.75 m lang, getinte huid, zwart kort dun haar. De man droeg een kobalt blauwe werkbroek en zwarte werkschoenen. De man sprak met een Amsterdams accent en vertelde werkzaam te zijn als loodgieter. Telefoonnummer van de politie in Nieuwkoop 0172 - 484350.