'Betalen op Internet': vernieuwd rapport van NCP en ECP.NL

Datum nieuwsfeit: 28-01-2000

'Betalen op Internet': vernieuwd rapport van NCP en ECP.NL

Leidschendam, januari 2000 - Het rapport 'Betalen op Internet' - het resultaat van een gezamenlijk initiatief van de Stichting Nationaal Chipcard Platform (NCP) en het Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.NL) - is vanaf 28 januari beschikbaar. Het voorziet in een bestaande behoefte in de markt aan een publicatie die betaalsystemen op een duidelijke en overzichtelijke manier in beeld brengt en vergelijkt. Een eerste rapport werd uitgebracht in augustus 1998. Deze tweede versie brengt de situatie van eind 1999 in beeld. Het rapport zal tevens op Internet worden geplaatst om zo een actueel overzicht te bieden. ECP.NL en NCP zullen, samen met hun deelnemers, ervoor zorgdragen dat ontwikkelingen rondom het onderwerp voortdurend worden bestudeerd en input van partijen wordt verwerkt.

Betalen op Internet is in Nederland op verschillende manieren mogelijk. Toch is het niet zo dat er al in ruime mate gebruik wordt gemaakt van deze manier van (elektronisch) zakendoen. Een van de oorzaken is wellicht de angst voor onveilige transacties. Daarbij bestaat de vrees dat (persoons)gegevens door een ander misbruikt kunnen worden. Ook vanuit het gezichtspunt van de Internetwinkelier zijn er bezwaren. Doordat (internationaal) verschillende betaalsystemen worden aangeboden die niet op elkaar aansluiten, is er een diversiteit in de markt. Daardoor moet de winkelier een gedwongen afweging maken welke systemen al dan niet te ondersteunen.

In het rapport worden de betaalsystemen zo gepresenteerd dat het voor de Internetwinkelier mogelijk wordt de diverse systemen te vergelijken en daaruit één of meer keuzes te doen. Het rapport biedt daarbij de nodige diepgang. Het is met name bestemd voor die Internetwinkeliers die verder willen gaan dan het naast elkaar leggen van de productfolders van de verschillende aanbieders. Daarnaast biedt het rapport interessant vergelijkingsmateriaal voor organisaties die overwegen betaalproducten op Internet aan te bieden.

Stichting Nationaal Chipcard Platform, Postbus 262, 2260 AG Leidschendam. Tel. 070-301 0817.

Nationaal Chipcard Platform
De Stichting Nationaal Chipcard Platform (NCP) is in 1994 opgericht als nationaal overlegplatform voor bedrijfsleven en overheid, om bij te dragen aan een verantwoorde invoering van chipkaarttechnologie. Het streven naar multifunctionaliteit en interoperabiliteit werd geconcretiseerd in het afsprakenstelsel Open Infrastructuur voor Chipkaarttoepassingen (OIC) dat de officiële status kreeg van Nationale PraktijkRichtlijn. Naast voorlichting over de toepassingsmogelijkheden van chipkaarttechnologie ziet het NCP het uitdragen van dit afsprakenstelsel als zijn belangrijkste taak. Voor meer informatie over het NCP: www.ncp.nu

Electronic Commerce Platform Nederland, Postbus 262, 2260 AG Leidschendam Tel. 070-4190 309

Electronic Commerce Platform Nederland
Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.NL) is in 1998 opgericht als het nationaal kennis- en coördinatiecentrum voor electronic commerce. Doel van ECP.NL is om in een samenwerkingsverband van partijen de versnelde en gecoördineerde invoering van Electronic Commerce te bevorderen. In dit samenwerkingsverband zijn gebruikers, aanbieders, intermediaire organisaties, de overheid en onderwijs- en onderzoeksinstellingen actief. ECP.NL benadert elektronisch zakendoen als een strategische en ingrijpende ontwikkeling voor de Nederlandse economie en concurrentiepositie.
Voor meer informatie over het ECP.NL: www.ecp.nl

Informatie voor de redactie:
Influx PR Stichting Nationaal Chipcard Platform Gerline van Wijnen Dhr. J. van Arkel Tel.: 055 - 366 30 34 Tel. 070-301 0817. E-mail: pr (influx@cs.com) E-mail: (ncp@bart.nl)

Electronic Commerce Platform Nederland
Joyce Roel
Tel.: 070-4190 309
E-mail: (joyce.roel@ecp.nl)

Een exemplaar van het rapport 'Betalen op Internet' voor de redactie kan worden opgevraagd of gedownload via de websites: www.ncp.nu of www.ecp.nl.

INFLUX PR-/Pers- (advies) Bureau - Deventerstraat 81 - NL - 7322 JL Apeldoorn. Tel.: +31 - 55 - 366 3034 / Fax: +31 - 55 - 360 2661 / E-mail: PR (Influx@cs.com)
Influx-pr.com