Eurotunnel versterkt positie als marktleider

PERSBERICHT - 28 JANUARI 2000

Omzetverbetering van acht procent

Eurotunnel versterkt positie als marktleider

In 1999 gingen 19 miljoen personen (Eurotunnel shuttles en Eurostar) en 13 miljoen ton aan goederen door Eurotunnel tussen Calais en Folkestone. Een jaar eerder waren dat respectievelijk 20 miljoen personen en 11 miljoen ton goederen. Eurotunnel blijft daarmee overtuigend marktleider.

Patrick Ponsolle, voorzitter van de raad van bestuur van Eurotunnel, is tevreden: "Deze resultaten duiden op een positieve toekomst en bevestigen het succes van de commerciële strategie van het bedrijf. Onze beslissing om de vrachtshuttles uit te breiden en onze prijzen aan te passen heeft de terugval in inkomsten, door het einde van de belastingvrije verkoop sinds 1 juli 1999, ruimschoots gecompenseerd."

Resultaten Eurotunnel 1999

1999 1998 % verandering 99/98 Ontwikkeling van de markt Vrachtshuttles 838.776 vrachtwagens 704.666 vrachtwagens + 19 % + 14% Passagiershuttles 3.260.166 auto's*

82.074 bussen
3.351.348 auto's*

96.324 bussen
- 2,7%

- 14,8%
- 6%

- 4%
Eurostar 6.593.247 passagiers 6.307.849 passagiers + 4,5% Goederentreinen 2.865.251 ton 3.141.438 ton - 8,8%

* inclusief motoren, auto's, aanhangwagens, caravans en campers

Het aantal vrachtwagens dat gebruik maakte van Eurotunnel nam toe met negentien procent. Dat is vijf procent hoger dan de toename van de markt in het algemeen. De vrachtcapaciteit nam mede toe door een toename van het aantal shuttles van zeven naar tien. De gevolgen van deze maatregel zijn te zien in het vierde kwartaal van 1999 met een stijging van 31 procent ten opzichte van diezelfde periode in 1998.

Het aantal passagiers nam af met 3 procent. Gerelateerd aan een algemene daling van de markt met 6 procent, heeft Eurotunnel goed gescoord.

Via Eurostar maakte 4,5 procent meer passagiers de reis door de Eurotunnel. Het goederenvervoer nam af met 8,8 procent. Eurostar behaalde uiteindelijk wel betere resultaten ten opzichte van de eerste helft van 1999.

Opbrengsten

De totale opbrengsten namen in 1999 toe met 626,7 miljoen Euro, 3 procent meer dan in 1998 op basis van een constante wisselkoers. De omzet van Eurotunnel's shuttleservice steeg met 31 procent. Oorzaken zijn de toename van het vrachtvervoer en de hogere tarieven.

Zoals verwacht daalden de opbrengsten uit de verkoop van artikelen en andere activiteiten met 27 procent. Dit is de consequentie van het beëindigen van de belastingvrije verkoop.

In miljoenen
guldens 1999
Opbrengst* 1998 gecorrigeerde
opbrengsten** % verandering