Politiebericht Groningen

Persberichten regio Groningen/
Zondag 30 januari 2000

Weekendberichten

Groningen: stadjer aangehouden voor mishandeling Een 42-jarige stadjer is vannacht aangehouden omdat hij een portier van een café aan de Grote Markt met een klomp had geschopt tegen zijn hoofd. De portier kreeg daardoor een hoofdwond en moest voor behandeling naar het ziekenhuis. De stadjer werd kwaad toen hij de zaak moest verlaten omdat hij zich niet kon legitimeren.

Groningen: verdachten overval postkantoor Stoepemaheerd aangehouden De politie heeft de beide verdachten van de mislukte overval op het postkantoor aan de Stoepemaheerd in Groningen (vrijdagavond jl.) inmiddels aangehouden. Het gaat om een 31-jarige inwoner van Groningen en een 35-jarige inwoner van Den Bosch. Uit het eerste onderzoek kwam de stadjer al snel naar voren als mogelijke verdachte. Hij is zaterdagmiddag aangehouden. Zijn metgezel kwam daar later bij. Beiden zitten voor nader onderzoek vast.

Groningen: alcomobilist bezoekt markt
Een 25-jarige inwoner van Paterswolde is zaterdagmorgen op de Grote Markt aangehouden omdat hij dronken achter het stuur van zijn auto op het marktterrein reed. Onderzoek gaf aan, dat hij 1,7 promille in zijn bloed had. Hij was sinds vrijdagmorgen niet meer op bed geweest. De drank had hij de avond ervoor en een gedeelte van de nacht ingenomen. Zijn rijbewijs werd ingevorderd. De politie maakt proces-verbaal op.

Groningen: motorrijder onderuit; 1,7 promille
Een 46-jarige motorrijder die onder invloed van alcohol verkeerde is gistermiddag op de Amkemaheerd in Groningen onderuit gegaan. Zijn duopassagier (lft onbekend) raakte daarbij licht gewond en is voor behandeling overgebracht naar het ziekenhuis. Onderzoek aan politiebureau gaf aan dat de motorrijder 1,7 promille alcohol in zijn bloed had. Zijn rijbewijs werd ingevorderd. De politie maakt proces-verbaal op.

Leek: snelheidscontrole
Bij een snelheidscontrole op de Diepswal in leek zijn zaterdag rond het middaguur 448 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 45 te hard. De hoogst gemeten snelheid was 88 km/u waar maximaal 50 was toegestaan.

Leek: bedrijfsinbraken
Bij een garagebedrijf aan de Auwemalaan in Leek hebben onbekenden geprobeerd een auto te stelen. Dit is niet gelukt omdat, de auto vast raakte in de modder bij het bedrijf. Tevens heeft men dezelfde nacht geprobeerd uit de loods van een bedrijf aan het Mulderspark een vrachtauto te stelen. Dit is eveneens niet gelukt omdat de auto vermoedelijk niet wilde starten. De draden waren wel doorverbonden, een ruit was stukgeslagen. De toegang tot de loods werd verkregen door een deur open te breken. Een personenauto die in de loods stond is wel meegenomen, maar deze werd in de buurt van het bedrijf gevonden. Vermoedelijk is er sprake geweest van joyriding.

Delfzijl: mannen aangehouden voor schieten met vuurwapen Twee inwoners van Delfzijl van 25 en 43 jaar oud, zijn vannacht in hun woonplaats aangehouden voor het bezit van een vuurwapen. Twee agenten van een surveillanceauto zagen omstreeks halftwee bij een discotheek aan de Oude Schans de twee in een auto wegrijden, waarbij de duopassagier vermoedelijk met een vuistvuurwapen in de lucht schoot. Toen zij de achter hun rijdende politieauto in de gaten kregen reden ze weg, op afstand gevolgd door de politieauto. Op de Finsestraat werd het duo aangehouden. Ze hadden toen geen vuurwapen bij zich. Ze zijn voor nader onderzoek ingesloten.

Delfzijl: 16-jarige zonder rijbewijs in auto
Een 16-jarige knaap uit Velp is zaterdagmiddag op de Oosterveldweg in Delfzijl door de politie aangehouden omdat hij in een auto reed waarvoor geen geldige APK ?bewijs was afgegeven en die niet was verzekerd. Bovendien was de auto technisch gezien in slechte staat. Uiteraard had de knaap geen rijbewijs. De politie maakt proces-verbaal op. De auto is achter het politiebureau gestald.

Zuidhorn: zwerver vernielt ramen
Een 51-jarige zwerver heeft gisteravond een bewoner aan de Wilhelminalaan in Zuidhorn de nodige schrik aangejaagd toen hij enkele ruiten van de woning stuksloeg. De bewoner meende dat er werd ingebroken en vluchtte naar de buren. De gewaarschuwde politie trof de man in de tuin aan. Hij bleek dronken te zijn en gaf aan, dat hij slechts een glaasje water wilde hebben. De man is ter ontnuchtering ingesloten. De politie maakt proces-verbaal op.

Oude Pekela: gewapende overval tankstation
Gisteravond omstreeks halfacht vond er een gewapende overval plaats op een tankstation aan de Hendrik Westerstraat in Oude Pekela. Een onbekende man kwam de zaak binnen en bedreigde een medewerkster met een voorwerp die hij verborgen hield in een boodschappentas. Hij gaf aan dat hij een vuurwapen had waarop de medewerkster hem het geld uit de kassa gaf (enkele honderden guldens). De man is direct daarna weer weggegaan op een fiets. Het gaat om een tengere man met een pokdalig gezicht, gekleed in een groene overall. De politie stelt een onderzoek in.

Oude Pekela: automobilist valt in slaap; auto tegen boom Een 28-jarige automobilist uit Oude Pekela is vannacht op de Provincialeweg N367 bij Zijn woonplaats tegen een boom gebotst, nadat hij achter het stuur in slaap was gevallen. Hij werd bij de botsing uit zijn auto geslingerd en belandde in de sloot. Wonderwel bleef hij ongedeerd. De auto was totaal vernield.

Beerta: auto over de kop A7; inzittenden gewond Een 25-jarige automobilist uit Zandeweer en een 21-jarige inzittende uit Usquert zijn gisteravond gewond geraakt toen hun auto over de kop sloeg op de A7 bij Beerta. Beiden zijn met onbekende verwondingen voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis. Ze reden in de richting Nieuwe Schans toen de auto plotseling in een slip raakte. De bestuurder verloor de controle over het voertuig, waarna deze over de kop sloeg en in de sloot belandde. De auto is totaal vernield.

Winschoten: automobilist valt in slaap; auto in de sloot Een 25-jarige automobilist uit Winschoten is gisteravond op de A7 bij Winschoten met zijn auto in de sloot beland, nadat hij achter het stuur in slaap was gevallen. Hij raakte daarbij licht gewond en is voor behandeling overgebracht naar het ziekenhuis. De auto raakte ernstig beschadigd en is door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Stadskanaal: alcomobilist twee keer achter elkaar bekeurd Een 36-jarige automobilist uit Veldhoven is vannacht in een tijdsbestek van anderhalf uur twee keer gepakt voor het rijden onder invloed. Hij werd voor de eerste keer omstreeks middernacht getraceerd op de Drentselaan in Stadskanaal. Voor een nader onderzoek moest hij mee naar het politiebureau. Daar bleek dat hij een promillage van 0,6 in zijn bloed had. Met een transactie van 390 gulden en een rijverbod voor 1 uur verliet hij het politiebureau. Binnen een half uur trof de politie hem echter al weer op de Buinerweg in Stadskanaal. Wederom werd hij meegenomen naar het politiebureau waar hij een proces-verbaal kreeg voor het rijden tijdens een rijverbod.

Harkstede: automobilist verlaat plaats ongeval
Een automobilist is vannacht nadat hij op de Hoofdweg bij harkstede een ongeval had veroorzaakt waarbij hij een tegenligger frontaal heeft aangereden, waardoor deze in de sloot belandde, weggelopen zonder zijn identiteit prijs te geven. De auto waarin hij reed raakte daarbij totaal vernield, evenals dat het geval was met de tegenligger, een 20-jarige inwoner van Harkstede. De verdachte automobilist kwam vanuit de richting Ruischerbrug. In een flauwe bocht kwam hij op de verkeerde weghelft terecht waardoor hij de tegenligger vol in de flank aanreed. Deze raakte daardoor in de sloot. Hij en een 23-jarige inzittende uit Noordbroek konden op eigen kracht de auto verlaten en klopten aan bij een buurtbewoner waar ze de politie in kennis stelden. De politie stelt een nader onderzoek in naar de identiteit van de verdachte. Niemand raakte overigens gewond.

Sappemeer: alcomobilist ligt dwars
Een 39-jarige automobilist uit Sappemeer is vannacht aangehouden en heeft enkele uren aan het politiebureau doorgebracht, nadat hij op de Slochterstraat in zijn woonplaats onder invloed een tweetal auto?s had aangereden en daarna weigerde mee te werken aan het onderzoek van de politie. Hij weigerde een blaastest en probeerde voortdurend anders te doen dan van hem werd gevraagd. Hierdoor duurde het hele onderzoek langer dan noodzakelijk was. Ten slotte weigerde hij na het onderzoek het politiebureau te verlaten. Met enige hulp voldeed hij daaraan. Omdat hij een klacht wilde indienen tegen de politie kreeg hij een klachtenformulier mee.
De politie maakt proces-verbaal op voor het weigeren van de blaastest. Vanwege dat feit werd zijn rijbewijs tevens ingevorderd.

Ranum: auto in de sloot
Mogelijk door een windstoot, raakte gistermiddag een 38-jarige automobiliste uit Winsum de controle over haar auto kwijt en belandde in de sloot naast de Provincialeweg tussen Ranum en Mensingeweer. Zij liep daarbij geen verwondingen op. De auto raakte ernstig beschadigd.

Inlichtingen, afdeling voorlichting, 050 5995010