Auschwitzherdenking in Wertheimpark Amsterdam

NEDERLANDS AUSCHWITZ COMITE

MINISTER-PRESIDENT KOK BIJ AUSCHWITZHERDENKING

Auschwitzherdenking zondag 30 januari 2000

Op zondag 30 januari 2000 om 11.30 uur vindt in aanwezigheid van minister-president Kok, de ambassadeurs van Israël en Polen en de consul-generaal van Duitsland in het Wertheimpark te Amsterdam de jaarlijkse Auschwitzherdenking plaats.
Burgemeester Patijn van Amsterdam zal bij het spiegelmonument Nooit Meer Auschwitz de aanwezigen toespreken. Hierna is er gelegenheid voor particulieren en organisaties kransen en bloemen te leggen.

Op 27 januari 2000 zal het 55 jaar geleden zijn dat het vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau door de Russen werd bevrijd. Het Nederlands Auschwitz Comité vindt het belangrijk dat ook in het nieuwe millennium de aandacht voor de vervolging en de moord op de joden tijdens de Tweede Wereldoorlog hoog op de agenda blijft staan. De maatschappelijke verwerking van deze ramp is nog steeds in volle gang.

Ter gelegenheid van de speciale herdenking na 55 jaar organiseert het Nederlands Auschwitz Comité in de middag van de 30e januari na de gebruikelijke lunchbijeenkomst in de RAI een herdenkingsprogramma in de Forumzaal aldaar (zie programma).

Programma:

10.00 uur: Verzamelen voor de Stille Tocht in de Boekmanzaal van het
Amsterdamse Stadhuis, ingang aan de Amstelzijde. 11.00 uur: Stille Tocht naar het Wertheimpark. 11.30 uur: Herdenking bij het Auschwitz Monument. 13.00 uur: Lunchbijeenkomst in het Europarestaurant van de RAI. spreker: Jacques Grishaver, voorzitter N.A.C. muziek: Salonorkest Primrose
15.15 uur: Cultureel programma in de Forumzaal van de RAI. spreker: Ed van Thijn
voordracht: Jeroen Krabbé
muziek: Jenny Arean
Koninklijk Zigeunerorkest Tata Mirando Carmel Quintet
17.00 uur: Einde cultureel programma.

De pers is van harte welkom bij de herdenking, de lunchbijeenkomst en het cultureel programma. In verband met de beveiliging verzoeken wij u bij de ingang van de RAI uw perskaart te tonen.

Namens het Nederlands Auschwitz Comité
Jacques Grishaver, voorzitter