Dalfsen heeft zicht op nieuwe woningbouwlocatie

Datum nieuwsfeit: 31-01-2000

Ruimte voor 400 à 450 woningen

DALFSEN HEEFT ZICHT OP NIEUWE WONINGBOUWLOCATIE

DALFSEN - De gemeente Dalfsen heeft ruim 19 hectare grond aangekocht aan de oostzijde van het dorp Dalfsen. Hiermee is een oplossing gekomen voor het nijpend tekort aan grond voor woningbouw.

De woningbouwlocatie ligt tussen de Kampmansweg en Gerner Es. Aan de oost- en westzijde wordt het gebied begrensd door de omgeving van het Slingerlaantje en de Koesteeg. De locatie biedt ruimte voor de bouw van 400 à 450 woningen. Dalfsen kan hier in ieder geval tien jaar mee vooruit.
De provincie Overijssel kan zich in beginsel vinden in locatie van het toekomstige uitbreidingsgebied.

Bouwbedrijven
De gemeente heeft de grond overgenomen van bouwbedrijf Bongers Dalfsen en Van Dijk Bouw Hardenberg. Zij kochten het onlangs aan van particuliere eigenaren. De gemeente Dalfsen neemt de grond over voor een bedrag van f 11,9 miljoen (inclusief bijkomende kosten circa f 12,3 miljoen).
In de transactie is opgenomen dat de grond daadwerkelijk gebruikt wordt voor woningbouw en het recht dat Bongers en Van Dijk 100 van de uit te geven kavels terug kunnen kopen voor nieuwbouw en verkoop van woningen. Dit betekent dat er van de gemiddeld 40 uit te geven kavels op jaarbasis, er in elk geval 10 door Bongers en Van Dijk gebouwd zullen worden. De gemeente Dalfsen kan zich vinden in deze voorwaarden. Enerzijds omdat er een plaatselijk bouwbedrijf bij betrokken is, wat positief doorwerkt op de plaatselijke werkgelegenheid. Anderzijds is deze transactie één van de zeldzame mogelijkheden die de gemeente heeft om zelf grond te verwerven voor uitbreiding.

Ankummer Es
Het zicht op een nieuwe woningbouwlocatie komt in feite precies op het goede moment. Momenteel vindt de laatste uitgifte plaats van kavels in de nieuwbouwwijk Ankummer Es II. Daarnaast zijn er nog enkele inbreidingslocaties in het dorp, zoals de voormalige MAVO. Daarna heeft de gemeente geen mogelijkheden meer in het dorp Dalfsen.
Structuurplan
De aankoop van gronden aan de oostzijde van het dorp, houdt niet in dat woningbouw op andere locaties in de toekomst uitgesloten is. Het structuurplan moet nog vastgesteld worden. Daarin kunnen meerdere locaties worden aangegeven voor woningbouw. Voor wat betreft de nieuwe locatie aan de Kampmansweg is de verwachting dat er na de behandeling van het voorstel in de gemeenteraad en de definitieve goedkeuring door de provincie in 2000 gestart kan worden met de
bestemmingsplanprocedure. De eerste uitgifte van kavels zou dan mogelijk al in 2001 kunnen plaatsvinden.