Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Toeritdosering A27 bij Houten in gebruik

Datum nieuwsfeit: 31-01-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Digitale Gemeente Houten

Gemeentenieuws van 11/01/00

Toeritdosering A27 bij Houten in gebruik

Rijkswaterstaat Directie Utrecht neemt op 31 januari a.s. de toeritdosering A27 bij Houten in gebruik. De toeritdosering staat op de toerit Houten richting Utrecht. Hiermee wordt de doorstroming op de snelweg verbeterd doordat het verkeer geleidelijk op de snelweg wordt toegelaten. De toeritdosering bij Houten is geplaatst met het oog op toekomstige verkeersontwikkelingen.

Groei autoverkeer
Het autoverkeer groeit nog steeds. Op de A27 bij Houten reden in 1996 dagelijks 73.000 voertuigen. In 1997 is dit aantal gestegen naar
80.000 en in 1998 waren dit er al 85.000. Deze groei zorgt voor toenemende drukte op de snelwegen rond Houten.

Beter benutten
Voor verbreding van wegen moeten allerlei langlopende procedures worden doorlopen. Die nemen soms wel 15 jaar in beslag. De situatie op de Nederlandse snelwegen vraagt echter om korte termijn maatregelen. Rijkswaterstaat heeft daarom het Benuttingsbeleid ontwikkeld. In dit beleid wordt het bestaande asfalt beter en anders gebruikt. Tijdens de spits wordt er dan extra capaciteit op de weg gecreëerd. Een voorbeeld hiervan is de spitsstrook bij Houten (tussen Houten en Lunetten). In de ochtendspits wordt hierbij de vluchtstrook als extra rijstrook gebruikt. Een ander voorbeeld is de onlangs geopende Plusstrook bij Houten (tussen Houten en knooppunt Everdingen). Hier is het bestaande asfalt opnieuw ingedeeld. Twee brede rijstroken zijn opgedeeld in drie smallere rijstroken. Met name de meest linkse rijstrook is smal: slechts 2,70 m. Deze wordt dan ook alleen in de avondspits gebruikt en er geldt, vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen, een maximumsnelheid van 70 km/uur. Buiten de spits is deze extra rijstrook niet nodig. De vluchtstrook blijft, zowel in als buiten de spits, gewoon bestaan. Andere voorbeelden van benutting zijn de verkeerssignalering en de borden met file-informatie boven de weg.

Toeritdosering
Toeritdoseringen zijn kleinere maatregelen dan de hierboven genoemde voorbeelden. Wel spelen zij een belangrijke rol bij de doorstroming van het verkeer op de snelweg. De toeritdosering ziet eruit als een verkeerslicht en staat op de toerit. Hierdoor wordt het verkeer geleidelijk de snelweg op geleid. Er ontstaat een betere doorstroming. De toeritdosering is zodanig afgesteld dat er geen file ontstaat op de gemeentelijke weg naar de A27.

Toekomst
De toeritdosering bij Houten is geplaatst met het oog op de toekomst. In normale situaties zal deze toeritdosering niet vaak in gebruik zijn. De spitsstrook zal voldoende capaciteit hebben om files te helpen voorkomen. In geval van slecht weer (o.a. mist) en ongevallen wordt de spitsstrook echter gesloten. De toeritdosering kan dan een nuttige rol spelen.
Een kijkje in de toekomst leert ons echter dat deze toerit beduidend drukker zal worden. De bevolkingstoename van Houten zal zorgen voor meer verkeer dat de A27 op wil. De toeritdosering zal dan wellicht harder nodig zijn.

Copyright © De Digitale Gemeente Houten 1998 - 2000 Vragen, opmerkingen, suggesties? (info@houten.com)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie