CBS: Afzetprijzen industrie in december gestegen

Datum nieuwsfeit: 31-01-2000

CBS

Afzetprijzen industrie in december gestegen

De prijzen van Nederlandse industriële producten lagen vorig jaar in december 0,8% hoger dan in november. Uit voorlopige cijfers van het CBS blijkt dat de binnenlandse afzetprijzen in december 0,5% zijn gestegen. De exportprijzen zijn 1,2% toegenomen. In vergelijking met december 1998 liggen de prijzen van industriële producten 7,8% hoger.

Overwegend prijsstijgingen
Tussen december en november vorig jaar hebben zich in de meeste bedrijfsklassen van de industrie prijsstijgingen voorgedaan. De grootste prijsstijgingen heeft het CBS waargenomen in de aardolie-industrie (+5,7%), de basismetaal- (+1,6%) en de voedingsmiddelenindustrie (+0,5%). Prijsdalingen hebben zich alleen voorgedaan binnen de elektrische apparatenindustrie.

Explosieve prijsstijgingen in de aardolie-industrie Onder invloed van ontwikkelingen op de wereldmarkt zijn de prijzen in de aardolie-industrie in december 1999 in vergelijking met december 1998 explosief toegenomen (+120,1%). De binnenlandse prijzen in deze branche zijn met 76,3% gestegen. De exportprijzen vertonen zelfs een stijging van 142,1%. Indien de prijsontwikkeling van de aardolie-industrie buiten beschouwing wordt gelaten, dan ligt het totale prijsniveau van Nederlandse industriële producten in december 1999 ten opzichte van december 1998 geen 7,8% maar 2,3% hoger.

Grondstofprijzen in december gestegen
De prijzen van grondstoffen en halffabrikaten die de industrie verbruikt, liggen in december 0,9% hoger dan in november vorig jaar. Geïmporteerde grondstoffen zijn volgens het CBS met 1,1% in prijs toegenomen. De uit Nederland afkomstige grondstoffen en halffabrikaten met 0,7% gestegen. In vergelijking met december 1998 liggen de verbruiksprijzen in de industrie 15,6% hoger. Geïmporteerde grondstoffen zijn bijna viermaal zoveel in prijs gestegen dan de uit Nederland afkomstige grondstoffen en halffabrikaten.

Noot voor redacties