Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

'Groen pinnen' is realiteit

Datum nieuwsfeit: 31-01-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

PROJECTBUREAU DUURZAME ENERGIE

Groen pinnen is realiteit

Persbericht

Rabobank komt belofte aan kinderen na:
'Groen pinnen is realiteit'

Arnhem, 31 januari 2000

Op 31 Januari is de Groene Pinautomaat bij Rabobank Arnhem op feestelijke manier geopend. Tijdens de opening zijn de op het dak geplaatste zonnepanelen, waarmee natuurstroom wordt opgewekt door de kinderen van de Raad van Toezicht van het Kinderfestival Duurzame Energie onthuld. Natuurstroom is schone stroom uit zon, wind en water.

De Rabobank schakelt haar geldautomaten bewust over op groene energie. Het stroom verbruik van een geldautomaat is gelijk aan dat van een gemiddeld gezin gedurende een half jaar. Inmiddels heeft de Rabobank 400 van de in totaal 2.400 geldautomaten overgeschakeld op groene energie. Met dit huidige aantal 'Groene-pin' automaten wordt de uitstoot van kooldioxide met 360.000 kilogram verminderd. De klanten kunnen de 'Groene Pin-automaat' herkennen aan een plaquette die naast de geldautomaat zichtbaar is.

Belofte
Het 'Groen pinnen' is bepleit door het Projectbureau Duurzame Energie tijdens het 'Kinderfestival Duurzame Energie' in mei 1999. De Rabobank heeft daar de belofte gedaan aan de Raad van Toezicht, bestaande uit scholieren van basisscholen uit alle provincies, dat tenminste 250 geldautomaten van de Rabobank in het jaar 2000 voor hun stroomvoorziening groene energie betrekken. Dit streefgetal is nu dus al ruimschoots gehaald

De 'Groene-Pin-Automaten' in Arnhem worden gedeeltelijk voorzien van stroom via de op het dak geplaatste zonnepanelen die door energiemaatschappij NUON zijn geleverd. Het logo dat naast het logo van de Rabobank bij de automaten wordt gehanteerd is dat van de campagne 'Duurzame Energie, Vanzelfsprekend' van het ministerie van Economische Zaken. Zij voert deze campagne samen met Novem en het Projectbureau Duurzame Energie, met als doel draagvlak voor duurzame energie in Nederland te vergroten.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie