Veel Nederlandse champignonconserven naar VS

Datum nieuwsfeit: 31-01-2000
TuinbouwNet

Veel Nederlandse champignonconserven naar VS

Nederlandse exporteurs hebben in het seizoen 1998/99 bijna 6.000 ton champignonconserven naar de Verenigde Staten uitgevoerd tegen 1.000 ton in het seizoen daarvoor. De groei van de uitvoer is vooral een gevolg van Amerikaanse anti-dumpingheffingen op champignonconserven uit China. Dit meldt het Productschap Tuinbouw (PT).

De VS importeerden in de periode van oktober 1998 tot en met september 1999 in totaal 49.000 ton champignonconserven. In dezelfde maanden van het seizoen daarvoor ging het nog om ruim 62.000 ton. De import uit China kwam in het afgelopen seizoen uit op 300 ton. In 1997/98 exporteerden de Chinezen nog bijna 29.000 ton champignonconserven naar de VS. Volgens een onderzoek van de Amerikanen werden de ingeblikte paddestoelen uit China op de markt gedumpt. De overheid in de VS stelde vervolgens een forse heffing in. Hierdoor viel de Chinese import weg en profiteerden andere leveranciers.

Nederlandse exporteurs sprongen direct in het gat dat China liet vallen en wisten de uitvoer naar de States in het afgelopen seizoen te verzesvoudigen. Frankrijk zag kans om van oktober 1998 tot en met september 1999 bijna 900 ton in de VS af te zetten tegen 18 ton in het seizoen daarvoor. Ook Spanje profiteerde van de extra vraag en exporteerde in het afgelopen jaar bijna zestig procent meer champignonconserven naar de Verenigde Staten. Ook India, Taiwan en Indonesië wisten hun uitvoer fors op te voeren.

VS: import champignonconserven

Usda x 1.000 ton