Betere marges Zip-producten zorgen voor winst Iomega

Datum nieuwsfeit: 31-01-2000

Iomega maakt winst van 21,3 miljoen dollar over vierde kwartaal bekend

Verbeterde marges op Zip-producten resulteren in winstgevendheid

Amsterdam, 31 januari 2000 ? Iomega (NYSE-benaming: IOM) heeft vandaag bekendgemaakt dat het een nettowinst van $21,3 miljoen heeft geboekt over het vierde kwartaal dat eindigde op 31 december 1999. In het vierde kwartaal van 1998 bedroeg de winst nog $19,0 miljoen. De omzet daalde in het vierde kwartaal van 1999 met 13,5 procent, van $501,3 miljoen tot $433,5 miljoen, voornamelijk ten gevolge van lagere verkoopcijfers voor de Jaz-producten en het uit productie nemen van de Ditto-tapeproducten.

De winstmarge voor Zip-producten, die $107,0 miljoen bedroeg over het vierde kwartaal van 1999, is toegenomen met $52,7 miljoen in vergelijking met hetzelfde kwartaal in het vorige jaar. Deze toename was vooral het gevolg van een stijging van het aantal verkochte Zip-drives van 250 Mb, een daling van de productiekosten van de Zip-producten en een daling van de bedrijfskosten. In het vierde kwartaal van 1999 leverde Iomega 2,7 miljoen Zip-drives (leveringen aan licentiehouders niet inbegrepen), een daling van 11 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 1998. Deze daling werd veroorzaakt door een afname van het aantal geleverde apparaten aan OEM-klanten. Op jaarbasis nam het aantal geleverde Zip-drives af met 9 procent. Tot op heden zijn er in totaal meer dan 32 miljoen Zip-drives (inclusief leveringen aan licentiehouders) en 193 miljoen Zip-schijven verkocht.

De winstmarge voor de Jaz-productlijn, die $19,5 miljoen bedroeg over het vierde kwartaal van 1999, daalde met $6,2 miljoen in vergelijking met het vierde kwartaal van 1998. Hoewel de omzet op jaarbasis daalde met 46 procent, nam de winstmarge voor de productlijn slechts met 24 procent af, vooral ten gevolge van kostenverlagingen die het resultaat waren van de herstructureringen gedurende het tweede kwartaal van 1999. Het aantal geleverde Jaz-drives nam in het vierde kwartaal van 1999 af met 46 procent, tot 107 duizend stuks, in vergelijking met het vierde kwartaal van 1998. In het vierde kwartaal van 1999 werden 516 duizend Jaz-schijven geleverd. Dit betekende een daling van 51 procent op jaarbasis.

Hoewel de omzet uit Jaz-drives en het aantal geleverde eenheden in het vierde kwartaal van 1999 nauwelijks afweken van die in het derde kwartaal van 1999, nam de winstmarge voor de productlijn aanzienlijk toe.

In het vierde kwartaal van 1999 bedroeg de winstmarge voor de Clik!-productlijn $59,0 miljoen negatief. Dit betekende een toename ten opzichte van het vierde kwartaal van 1998, toen voor deze productlijn een winstmarge van $10,5 miljoen negatief werd gerealiseerd. Deze toename werd grotendeels veroorzaakt doordat in het vierde kwartaal van 1999 rekening gehouden werd met $47,3 miljoen aan bijzondere lasten; een schatting van de netto te realiseren waarde van voorraad en apparatuur en de gezamenlijke waarde van nog uitstaande leveringen. Na aftrek van deze bijzondere lasten bedroegen de netto activa en verplichtingen met betrekking tot het Clik!-platform op 31 december 1999 zo?n $19 miljoen.

In het vierde kwartaal van 1999 bedroeg de winstmarge voor ZipCD-drives $2,7 miljoen negatief. In het vierde kwartaal van 1999 werden er 95 duizend ZipCD-drives geleverd, een toename van 42 duizend stuks ten opzichte van het derde kwartaal van 1999, toen het product werd geïntroduceerd. David Gantt, vice-president en algemeen manager voor optische producten bij Iomega: ?We zijn voornemens ons aanbod van optische producten te gaan uitbreiden in het komende jaar.?

In de nettowinst over het vierde kwartaal van 1999 is een herstructureringslast van $3,4 miljoen opgenomen. Deze last, die vooral was bedoeld voor financiering van afvloeiïngsregelingen, kwam ongeveer $4,1 miljoen lager uit dan eerder verwacht. De inkomstenbelasting over het vierde kwartaal van 1999, die $4,9 miljoen of 18,7 procent van de winst vóór belastingen bedroeg, was lager dan het wettelijk voorziene tarief vanwege een aantal permanente aftrekposten en een afname van de fiscale reserve.

Over het hele jaar 1999 bedroeg de omzet $1,5 miljard, een daling ten opzichte van de $1,7 miljard in 1998. Deze lagere omzet, die gedeeltelijk werd gecompenseerd door een stijging van de omzet in Zip- en ZipCD-drives, werd vooral veroorzaakt door een lagere omzet in Jaz- en Ditto-systemen. Het aantal geleverde Zip-drives en -schijven nam in 1999 toe met respectievelijk 8 en 9 procent ten opzichte van 1998. Gedurende het jaar dat eindigde op 31 december 1999 bedroeg het nettoverlies van Iomega $103,5 miljoen, oftewel min $0,38 per aandeel. Over 1998 werd een nettoverlies geboekt van $54,2 miljoen.

De balans- en liquiditeitspositie van Iomega verbeterden gedurende het vierde kwartaal van 1999. Eind 1999 bedroegen de contante en tijdelijke investeringen $210,9 miljoen, een toename van respectievelijk $78,1 miljoen en $120,6 miljoen ten opzichte van 26 september 1999 en 31 december 1998. Het bedrijf maakte in 1999 geen gebruik van de kredietfaciliteit van $75 miljoen waarover het kan beschikken.

?Nu we ons kostenniveau onder controle beginnen te krijgen, is ons volgende belangrijke doel de verkoopdaling tot stilstand te brengen die onze toplijn gedurende de afgelopen twee jaar te zien heeft gegeven en vervolgens te gaan werken aan een stijging van de omzet?, aldus Albertson, president en COO. ?Ik denk dat er, hoewel we nog met aanzienlijke uitdagingen zullen worden geconfronteerd, uitstekende groeimogelijkheden bestaan, zoals een toenemende penetratie van de Zip-drive in de PC-markt en daarbuiten, verdere ontwikkeling van internationale markten en optimaal gebruik van onze kerncompetenties. We streven met zijn allen naar blijvende winstgevendheid, elk kwartaal opnieuw.?

Alle informatie over toekomstige ontwikkelingen onder voorbehoud.

Iomega
Iomega Corporation (NYSE:IOM) is de producent en leverancier van de bekroonde Zip®-, Jaz®- en Clik!-drives en -schijven, en ZipCD-drives en ?schijven waarmee de gebruiker belangrijke informatie kan ordenen, beheren, creëren, delen en uitwisselen.
Miljoenen mensen over de hele wereld maken gebruik van de opslagoplossingen van Iomega -- particulieren, bedrijven, overheden, onderwijs-instellingen en creatieven. U kunt ons telefonisch bereiken via 1-800-MY-STUFF (800-697-8833), of via de website www.iomega.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Ellen Janssen Peter Wharton Brodeur Schoep & Van der Toorn Iomega International S.A. Tel: +31 20 487 40 00 Geneva, Zwitserland Fax: +31 20 669 72 65 Tel: +41 22 87 97 000 E-Mail: (ellen.janssen@svdt.nl) Fax: +41 22 87 97 453 E-Mail: (wharton@iomega.com) (See attached file: 31-01-00 PB Vierde kwartaal cijfers.doc)