Ballast Nedam bestelt grote sleephopperzuiger

Datum nieuwsfeit: 31-01-2000
Ballast Nedam

BALLAST NEDAM BESTELT GROTE SLEEPHOPPERZUIGER

Anglo Dutch Dredging Company Ltd., een 100% dochteronderneming van Ballast Nedam
Baggeren B.V., heeft voor ruim NLG 200 miljoen een grote sleephopperzuiger besteld bij IHC Holland N.V.
Het technisch hoogwaardige schip wordt 180 meter lang en 31 meter breed, het heeft twee zuigbuizen met een diameter van 1200 mm en het kan tot een diepte van 110 meter zand winnen.

Deze megahopperzuiger wordt met een draagvermogen van ruim 38.000 ton de op een na grootste sleephopperzuiger ter wereld. Met dit schip, dat in augustus 2001 in gebruik genomen zal worden, zal Ballast Nedam Baggeren haar concurrentiepositie aanzienlijk versterken en is Ballast Nedam uitstekend in staat in te spelen op de ontwikkelingen op de wereldmarkt. Er is een sterke groei te constateren in het marktsegment van de grote landaanwinningsprojecten, waarbij het zand vaak op grote afstanden en grote dieptes moet worden gewonnen.