VVD vraagt aandacht sluitingsmogelijkheid coffeeshops

Datum nieuwsfeit: 27-01-2000
VVD

Vragen van het lid Nicolaï aan de ministers van VWS en Justitie over zedelijkheidseisen beheerders en bedrijfsleiders coffeeshops

Groep: Tweede-Kamerfractie Datum: 27 januari 2000

Nicolaï vraagt aandacht voor de mogelijkheid om coffeeshops te sluiten op grond van het crimineel verleden van beheerders en bedrijfsleiders.

1.
Welke mogelijkheden bezit een burgemeester om coffeeshops te sluiten op grond van het crimineel verleden van beheerders en bedrijfsleiders van coffeeshops?*) Kan naast het stellen van de eis van een verklaring omtrent het gedrag, ook de eis van een verklaring van onbesproken gedrag worden gesteld waar het gaat om beheerders en bedrijfsleiders van coffeeshops?

2.
Welke eisen omtrent kwaliteiten en achtergronden, afgezien van de AHOJG-criteria, kunnen krachtens lokale droge horecaverordeningen worden gesteld aan beheerders en bedrijfsleiders van coffeeshops?

3.
Zijn Drank- en Horecawet-verordeningen en het Besluit eisen zedelijk gedrag onverkort analoog toepasbaar bij lokale droge horecaverordeningen? Zo neen, welke bepalingen hieruit zijn niet analoog toepasbaar en wat staat hieraan in de weg?

4.
Is bij de algehele herziening van de Drank- en Horecawet de mogelijkheid om analoog aan Drank- en Horecawet-verordeningen en het Besluit eisen zedelijk gedrag, zedelijkheidseisen te stellen aan beheerders en bedrijfsleiders van coffeeshops vergroot? Zo neen, hoe verhoudt dit zich tot de aankondiging in de drugsnota van 15 september 1995, waarin dit met zoveel woorden wordt aangekondigd?

5.
Tussen welke uitersten bewegen de eisen omtrent kwaliteiten en achtergronden van beheerders en bedrijfsleiders van coffeeshops zoals die lokaal worden gesteld?

6.
Welke maatregelen overweegt u om de mogelijkheid tot het stellen van zedelijkheidseisen bij coffeeshops te vergroten? Is een kaderwet zedelijkheidseisen gewenst?

*)Tubantia, donderdag 13 januari 2000