Wetenschapswinkelmethode maakt internationaal school

Datum nieuwsfeit: 01-02-2000

1 februari 2000

Nederlandse wetenschapswinkelmethode maakt internationaal school

De wetenschapswinkelmethode, het Nederlandse model om de publieke toegang tot wetenschappelijk onderzoek en kennis te vergroten, lijkt internationaal school te gaan maken. Met een bijdrage van ruim 200.000 Euro, financiert de Europese Unie binnen het 5e kaderprogramma het project SCIPAS, een studie naar de internationale verspreiding van deze methode. Het projectvoorstel is afkomstig van de Chemiewinkel van de Rijksuniversiteit Groningen en de Wetenschapswinkel Biologie van de Universiteit Utrecht , mede namens de ruim 30 andere Nederlandse wetenschapswinkels. Het project gaat op 1 februari van start.

SCIPAS (Study and Conference on Improving Public Access to Science by science shops) omvat onder meer het organiseren van een internationale conferentie over wetenschapswinkels. Hier zullen zeven voorbereidende studies aan vooraf gaan. De Chemiewinkel (RUG) coördineert onder meer de voorbereidende studie naar succes en falen bij het opzetten van nieuwe wetenschapswinkels. De Wetenschapswinkel Biologie (UU) coördineert de voorbereidende studie naar beschikbare en gewenste trainingsprogramma's voor wetenschapscoördinatoren, en naar de mogelijkheden en wensen met betrekking tot samenwerking van wetenschapswinkels op internationaal gebied.
De internationale conferentie wordt in de loop van het project in Brussel gehouden.

Uiteindelijk doel van het project is om te komen tot een internationaal netwerk van wetenschapswinkels waardoor de beschikbare informatie beter en sneller toegankelijk wordt. Dit maakt internationale projecten en het delen van kennis beter mogelijk. Daarnaast kunnen nieuwe wetenschapswinkels gestructureerd worden ondersteund. Aangezien de meeste wetenschapswinkels relatief kleine afdelingen van hun universiteit zijn, kan de Europese steun dit soort bredere activiteiten in de toekomst vergemakkelijken.

De Europese Commissie onderkent met de financiering het belang van wetenschapswinkels voor de publieke toegang tot wetenschap. Wetenschapswinkels voeren in alle wetenschapsgebieden onderzoek uit in opdracht van maatschappelijke organisaties, bemiddelen bij onderzoeksvragen en spelen daarnaast een adviserende rol. Voor niet-draagkrachtige, niet-commerciële organisaties is het onderzoek gesubsidieerd of zelfs kostenloos. De laatste jaren is er veel buitenlandse interesse in de Nederlandse wetenschapswinkelmethode. Onder verschillende namen zijn soortgelijke instituten elders opgezet, gebaseerd op het Nederlandse voorbeeld.

Bij het project zijn formeel acht buitenlandse partners betrokken uit Denemarken, Noord-Ierland, Oostenrijk, Duitsland en de niet-EU landen Israël, Roemenië, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten. Informeel werken ook een Engelse en Canadese partner mee. Gezamenlijk zullen zij de grondslag leggen voor een groter internationaal netwerk van wetenschapswinkels dat in 2001 met verdere EU-subsidie van start moet gaan.

Noten voor de redactie:
SCIPAS is een 'Accompanying Measure' in het 5e kader programma, themagebied 'Improving Human Potential & Socio-economic Knowledge base', sectie 'Strategical Analysis'. Looptijd 1 feb 2000 - 1 aug 2001. Informatie bij: drs. Maaike Lürsen (projectleider), Wetenschapswinkel Biologie, Universiteit Utrecht, Padualaan 8, 3584 CH Utrecht, tel: 030 253 5794, fax: 030 - 253 5795, e-mail: (M.N.Lursen@bio.uu.nl). Informatie ook bij: dr. Henk Mulder, Chemiewinkel, Rijksuniversiteit Groningen, Nijenborgh 4, 9747 AG Groningen, tel: 050 - 363 4436, fax: 050 363 7526, e-mail: (H.A.J.Mulder@chem.rug.nl).

Caspar de Bok
(projectcoördinator)