Milieulink 2000: Milieustartpagina van Vlaanderen

Adres: Visserij 201
Plaats: 9000 GENT
Fax: 09 233 45 49

De website Milieulink (www.milieulink.be) profileert zich als de Vlaamse milieustartpagina op het internet. Hoewel oorspronkelijk enkel bedoeld als de betere "milieulink"-pagina, is de website het afgelopen jaar geleidelijk aan uitgebouwd tot een volwaardige portaalsite voor al wie informatie zoekt over milieu en ruimtelijke ordening.

De basis van de website bestaat uit de Milieulink internet milieugids waarin meer dan 600 korte besprekingen van relevante sites werden opgenomen. Deze databank kan geraadpleegd worden via zoeken op trefwoord of via een logisch opgebouwde index met als hoofdcategorieen: reglementering, milieuoverheid,
milieubedrijven, natuur en ecologie, milieueducatie, wetenschap en technologie, en energie.

Recent kreeg Milieulink een vormelijke facelift in functie van een doorzichtiger navigatie en werd een 'dynamische startpagina'; ontwikkeld, waardoor de interactieve delen van de site nog meer benut kunnen worden. Naast de eerstvolgende activiteiten uit de agenda, de laatste vraag van het forum en een overzicht van het Vlaamse milieujobaanbod (recent versterkt door een samenwerking met Job@) krijgt de bezoeker vanaf nu ook korte nieuwsberichten, op de eerste plaats, maar niet uitsluitend, over de online milieu-actualiteit. Nieuw is ook het item MilieuQUICKlink, waardoor men onmiddellijk naar de belangrijkste milieuwebsites kan surfen.

Specifiek voor de Vlaamse milieucoordinatoren en
milieuverantwoordelijken is er de deelsite Milieulink Milieucoordinator. Op de eerste plaats vindt men er alle relevante reglementering met betrekking tot de decretale functie van milieucovrdinator. Bij de interactieve onderdelen horen een bijscholingsagenda en een overzicht van lopende opleidingen milieucovrdinator. Verder is er een databank van de erkende externe milieucoordinatoren (onderhouden door de
milieucoordinatoren zelf). Met het oog op uitwisseling van informatie is er ook voor de interne milieucovrdinatoren een databank voorzien. Via het expertsysteem MilieuCoordinatorScript kan op basis van de milieuvergunning bepaald worden of er een milieucoordinator vereist is. Deze deelsite zal in de nabije toekomst in samenwerking met de vzw VMC verder uitgewerkt worden.

Een aparte vermelding verdient tenslotte Milieulink Personal, die toelaat om een gepersonaliseerde milieustartpagina op te maken. Nieuwsberichten, nieuwe items uit het forum en de
activiteitenkalender en nieuwe links in de gids, blijven op de startpagina 'gepost' tot ze gelezen of bekeken werden. Tijdens het raadplegen van de Milieulink internetgids kan men bovendien favoriete sites direct 'bookmarken' op de
startpagina. Deze bookmarks worden door Milieulink bijgehouden zodat ze van op elke computer te raadplegen zijn. De urls(adressen) blijven correct door een directe koppeling aan de Milieulink databank. Verder is er specifiek voor de milieucoordinator een apart zoeksysteem (met rechtstreekse verwijzingen naar de belangrijkste informatiebronnen op het internet).

De activiteiten van Milieulink beperken zich overigens niet uitsluitend tot de eigen website (zie hiervoor
www.milieulink.com): de kennis en ervaring wordt ook aangewend in andere projecten inzake internet milieucommunicatie. Zo staat Milieulink bijvoorbeeld in voor de maandelijkse elektronische nieuwsbrief, I-zine, die via e-mail of via de website van IFEST te raadplegen is (www.ifest.be).