Wereld Natuur Fonds vreest zoetwatercrisis

Datum nieuwsfeit: 01-02-2000
Wereld Natuur Fonds Nederland

home page

actualiteitene page title top right picture

WNF vreest zoetwatercrisis

Zeist, 1 februari 2000 - De natte natuurgebieden, wetlands, vormen wereldwijd de belangrijkste bron voor zoetwater. Het internationale Wereld Natuur Fonds concludeert dat wereldwijd moerassen en meren in toenemende mate moeten wijken voor landbouw, woningbouw en industrieterreinen. Daarnaast zijn vervuiling en de komst van soorten die in het gebied eigenlijk niet thuishoren (exoten) een serieuze bedreiging voor de wetlands. Het Wereld Natuur Fonds roept aan de vooravond van Wereld Wetlanddag, 2 februari, wereldwijd overheden, bedrijfsleven, burgers op om serieus werk te maken van de bescherming van natte natuurgebieden.

Water is onontbeerlijk voor al het leven op aarde. De natuur, en met name de wetlands, zijn een belangrijke bron voor dat onontbeerlijke water. Het is dan ook alarmerend om te constateren dat wereldwijd in de afgelopen eeuw de helft van de wetlands verloren is gegaan. Water lijkt misschien een oneindige bron, zolang je nog iedere dag de kraan open kunt draaien en er komt schoon water uit, of zolang het water nog met grote regelmaat met bakken uit de hemel valt. "Maar de zoetwatervoorraad wereldwijd is wel degelijk eindig", zo licht Leen de Jong, progammamanager Water, toe. Vandaag de dag hebben al ongeveer twee miljard mensen te maken met een tekort aan water. Van de wereldbevolking, 6 miljard mensen, heeft meer dan een miljard mensen niet de beschikking over schoon drinkwater. Wanneer we niets doen, zal naar schatting over 25 jaar 2 van de 3 wereldburgers te maken krijgen met watertekorten.

Leen de Jong:"Het is noodzakelijk dat we nu actie ondernemen om de water-kringloop waar mogelijk te beschermen en waar nodig te herstellen. Wetlands vervullen in die waterkringloop een cruciale rol. Ze houden overtollig water vast, zorgen dat het water geleidelijk weer beschikbaar, zodat het uiteindelijk terug stroomt naar zee. Daar zal het weer verdampen en als neerslag terugkeren boven land." Bescherming van wetlands wereldwijd is van groot belang om voor volgende generaties een leefbare aarde na te laten. Een aantal landen zijn van deze noodzaak doordrongen en hebben delen van hun wetlands inmiddels een beschermde status gegeven. Het betreft Cuba (500.000 ha), Brazilië (1.734.000 ha), Mongolië 366.000 ha en het gebied rond de Kinabatangan in Maleisië (27.000 ha). Dit is in totaal een oppervlakte van 2,6 miljoen hectare wetlandgebied, te vergelijken met 10 keer de Waddenzee. Het Wereld Natuur Fonds hoopt dat andere landen dit voorbeeld zullen volgen.

Naar verwachting zullen Griekenland, Albanië en de voormalige Joegoslavische republiek Macedonië op Wereld Wetlanddag (2 februari) een overeenkomst tekenen om de bescherming van een grensoverschrijdend wetlandgebied in de Balkan te realiseren ter grootte van ruim 55.000 ha. Dit zou een stap voorwaarts zijn. Het komt er vervolgens natuurlijk wel op aan om deze bescherming op papier ook in de praktijk waar te maken. Dat zal van zowel overheden als direct betrokkenen nog een forse inspanning vragen. Het Wereld Natuur Fonds is er van overtuigd dat in deze landen bescherming van de wetlands en waar nodig herstel van de natte watergebieden heel goed samen kan gaan met de ontwikkeling van lokale economische activiteiten. "De sleutel tot succes ligt in het vinden van slimme oplossingen waarbij de vraag naar zoetwater enerzijds en het belang van beschering van de natuur, bron van alle water, anderzijds elkaar versterken in plaats van elkaar bedreigen", zo verklaart Leen de Jong.

Meer algemeen nieuws WNF-nieuws

Word nu WNF-donateur