Kamervragen PvdA over kilometertellers taxichauffeurs

Datum nieuwsfeit: 01-02-2000
Partij van de Arbeid

Den Haag, 1 februari 2000

VRAGEN VAN DE LEDEN VAN GIJZEL EN VAN OVEN (BEIDEN PVDA) AAN DE MINISTERS VAN JUSTITIE EN VAN VERKEER EN WATERSTAAT

1.
Bent u op de hoogte van de berichtgeving over bedrijven die geld verdienen aan en adverteren voor het aanpassen (het terugdraaien) van de kilometertellers? (1)

2.
Bent u het eens met de stelling dat hier wellicht sprake is van uitlokking tot oplichting? Welk ander doel, buiten oplichting, is denkbaar voor het terugdraaien van een kilometerteller? Is het denkbaar dat het publiceren van advertenties in dit verband beschouwd kan worden als een vorm van mededaderschap?

3.
Vallen kilometertellers onder de IJkwet?

4.
Werpt het antwoord op bovenstaande vragen nieuw licht op uw antwoord op de vragen van collega Eurlings (van 17 november 1999) dat een zelfstandig verbod op het terugdraaien van een kilometerteller weinig toevoegt aan de reeds bestaande sanctiemogelijkheden? Is de minister bereid te onderzoeken of het strafbaar stellen van het terugdraaien van de kilometerteller bijdraagt aan het voorkomen van praktijken zoals onder vraag 1 beschreven?

(1) Rotterdams Dagblad d.d. 14 januari 2000