Eerste leerstoel Schure-Beijerinck-Popping Fonds KNAW

Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen

1 februari 2000

Eerste leerstoel Schure-Beijerinck-Popping Fonds voor mevrouw dr. E. van Donk

Per 1 februari 2000 bezet mevrouw dr. E. van Donk aan de Katholieke Universiteit Nijmegen de eerste leerstoel die is ingesteld door het Schure-Beijerinck-Popping Fonds van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Mevrouw Van Donk is benoemd voor een periode van vijf jaar tot bijzonder hoogleraar Limnologie aan de Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Katholieke Universiteit Nijmegen (KUN). Met het instellen van de leerstoel beogen de KUN en de KNAW onderzoek en onderwijs te stimuleren op het door het Schure-Beijerinck-Popping Fonds bestreken gebied, in het bijzonder de biologie van het zoete water.

Mevrouw Ellen van Donk (1953) is werkzaam als werkgroepleider Voedselweb Studies van het Centrum voor Limnologie van het Nederlands Instituut voor Oecologisch Onderzoek (NIOO), een instituut van de KNAW. Mevrouw Van Donk studeerde Geneeskunde en Biologie aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde in 1983, cum laude, tot doctor in de Wiskunde en Natuurwetenschappen op haar proefschrift Factors influencing phytoplankton growth and succession in Lake Maarsseveen. Voordat zij in 1998 werd benoemd tot werkgroepleider bij het Centrum voor Limnologie van het Nederlands Instituut voor Oecologisch Onderzoek te Nieuwersluis (NIOO-CL) bekleedde zij onder meer functies bij de afdeling Waterkwaliteit van de Provinciale Waterstaat Utrecht en bij de Landbouwuniversiteit Wageningen. Daarnaast was zij onder andere voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Aquatische Oecologie. Zij vervult enkele nationale en internationale functies op het terrein van de zoetwaterbiologie.

In haar nieuwe functie van hoogleraar Limnologie zal zij een belangrijke rol kunnen spelen in de verdere opbouw van de samenwerking tussen het NIOO-CL en het jonge Centrum voor Zoetwaterbiologie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, een van de vijf profileringsgebieden van deze universiteit.

De leerstoel wordt mogelijk gemaakt door het Schure-Beijerinck-Popping Fonds van de KNAW. Het fonds, dat is gevormd uit de nalatenschappen van mevrouw Beijerinck-Popping en mevrouw Schure, heeft tot doel de bevordering van het ecologisch veldonderzoek, met inbegrip van het hydrobiologisch en marien-biologisch onderzoek. Het fonds tracht dit doel onder meer te bereiken door het verstrekken van subsidies en het instellen van een leerstoel.

KNAW, Het Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29, Amsterdam, Postbus 19121, 1000 GC Amsterdam, Telefoon Afdeling Voorlichting en Documentatie: 020-5510733, Telefax: 020-6204941, e-mail: (voorlichting@bureau.knaw.nl)