Initiatiefvoorstel CDA voor strengere straffen groepsgeweld

Datum nieuwsfeit: 01-02-2000

CDA overweegt initiatiefvoorstel strengere straffen groepsgeweld

Den Haag, 1 februari 2000

Als minister Korthals van Justitie tijdens het Kamerdebat van morgen over de wijziging van artikel 141 van het Wetboek van Strafrecht niet toezegt te zullen werken aan een betere aanpak en strengere bestraffing van groepsgeweld zoals dat Meindert Tjoelker en Daniël van Cotthem het leven kostte, zal het CDA met een eigen initiatiefwetsvoorstel komen dat hierin voorziet. Weliswaar heeft Paars-1 toegezegd hiernaar onderzoek te verrichten, maar de resultaten daarvan zijn de CDA-fractie tot op heden volstrekt onbekend.

CDA woordvoerder Wim van de Camp: "De wijziging van artikel 141 kan op instemming rekenen van het CDA. Het voorziet in het bestraffen van alle geweldplegers bij grootschalige ordeverstoringen zoals krakers- of voetbalrellen. Het voorziet echter niet in kleinschalig groepsgeweld. De CDA fractie betreurt het dat het kabinet deze wetswijziging niet aangrijpt om ook het gat in het recht te vullen dat ontstaat wanneer vanuit een groep iemand wordt mishandeld of vermoord, zonder dat duidelijk is wie de fatale klap of schop heeft gegeven. Het CDA wil hierin voorzien door de strafmaat van artikel 306 Strafrecht te verhogen. De maximumstraf voor lichamelijk letsel is nu 2 jaar en voor dood 3 jaar. Wij willen dat ophogen naar respectievelijk 4 en 8 jaar.
Deelnemers aan de mishandeling door een groep van een weerloos slachtoffer zijn wat de CDA fractie betreft in gelijke mate medeverantwoordelijk voor het letsel of de dood van het slachtoffer. Wij hebben hier overigens bij de begrotingsbehandeling voor 1999 al op aangedrongen."

Woordvoerder: Wim van de Camp, telefoon: 070-3523226. Voor verdere informatie: Hans van der Vlies, telefoon 06-22934604.