Politieberichten Friesland

Korps: Friesland, plaats: Regio 01-02-2000

Politieberichten van maandag 13.00 tot en met dinsdag 07.00 uur/

Sneek: poging inbraak
In de nacht van zaterdag op zondag, tussen 04.30 en 05.30 uur heeft men getracht in te breken in een winkel aan de Nauwe Burgstraat te Sneek. De glazen voordeur van het pand werd vernield. Men is niet in de winkel geweest en er is niets ontvreemd.

Oldeholtwolde: visstroperij
Door getuigen werd gezien dat twee mannen op de Stelweg onder Oldeholtwolde bezig waren met het controleren van fuiken. De politie werd hierover ingelicht. Ter plaatse werden twee broers aanhouden. Het betrof hier een man van 40 jaar uit Oldeholtwolde en een 35-jarige man uit Oudehaske. De fuiken zijn inbeslaggenomen en de broers kregen een proces-verbaal.

Kollum: aanrijding
Een 59-jarige vrouw uit Buitenpost rijdt met haar auto over de Eskesstraat te Kollum. Op de kruising van deze straat met de Johannes Bogermanstraat verleent zij geen voorrang aan een 22-jarige man uit Kollum, die met zijn auto over de J. Bogemanstraat rijdt. Een inzittende van deze auto, een vrouw van 18 jaar uit Kollum, is per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis te Dokkum. Achteraf bleken de verwondingen mee te vallen en kon de vrouw 's-Middags weer naar huis. Wel zat haar voet in het gips.

Arum: brand in vuilniswagen
Op maandag omstreeks 12.40 uur kwam er bij de brandweer een melding binnen dat op de Sytzamaweg te Arum een vuilniswagen in de brand zou staan. Ter plaatse bleek dat de brand woedde in het achtercompartiment waar het afval wordt opgeslagen Door de brand was het hydraulische systeem onklaar geraakt en kon de zaak niet meer open. Brandweer Witmarsum heeft het compartiment vol water gepompt, waardoor werd voorkomen dat de gehele vrachtwagen uitbrandde.

Dokkum: aanrijding
Maandag omstreeks 14.00 uur leende een 18-jarige vrouw uit Dokkum even de auto van haar vriend. (deze heeft geen aangifte gedaan van joyriding). Zij is niet in het bezit van een rijbewijs. Op de splitsing van de Harddraversweg/Dongeradyk raakt zij de macht over het stuur kwijt, raakt een lantaarn- en verkeerspaal en schiet vervolgens de weg over en komt via een groenstrook tegen de blinde muur van de berging van aanleunwoningen van zorgcentra Dongeraheem tot stilstand. Vrouw komt met de schrik vrij. Auto wordt totaal vernield.

Oosterwolde: geheime zender
De politie Oosterwolde heeft samen met de radiocontroledienst uit Zwolle maandagmiddag op de Hoge Haer in Oosterwolde een geheime zender uit de lucht gehaald. Toen zij bij de 53-jarige man aan de deur kwamen, was deze volop met de uitzending bezig. De zender, die stond opgesteld in de slaapkamer, is inbeslaggenomen en de man heeft een proces-verbaal gekregen.

Drachten: diefstal personenauto
Het afgelopen weekend is bij een garagebedrijf aan De Roef te Drachten een personenauto, merk Toyota Starlett weggenomen. Deze auto werd teruggevonden in Leek. Toen de politie Leek met het garagebedrijf belde, kwam de diefstal aan het licht. Door het bedrijf is aangifte gedaan. Dagwaarde van de auto was f 10.000.-

Burgum: onwelwording
Maandag, omstreeks 18.25 uur stapte een 80-jarige mevrouw uit Burgum aan de Van de Walstrjitte de SRV-wagen binnen, die bij haar voor de deur kwam. Op het moment dat zij in de SRV-wagen staat, wordt zij onwel en valt achterover en komt met haar hoofd op het wegdek terecht. Zij is met de ambulance overgebracht naar het MCL-Zuid in Leeuwarden en aldaar opgenomen.

Parrega: auto te water
Een 19-jarige bestuurder uit Makkum rijdt maandag omstreeks 19.05 uur met zijn auto over de Angterperlaan te Parrega. Hij raakt met de rechterwielen in de berm, bij het corrigeren van zijn voertuig raakt hij de macht over het stuur kwijt en komt in de sloot aan de linkerkant van de weg tot stilstand. Hij kan ongedeerd de auto verlaten, evenals zijn beide medepassagiers, twee broers uit Makkum.

Lemmer: aanrijding met gewonde
Op maandag omstreeks 16.40 uur vond op de Flevostraat te Lemmer plaats tussen twee fietsers Een 78-jarige fietser uit Lemmer kwam vanaf de Flevobrug en nam de binnenbocht en sloeg zo het Turfland op. Vanaf het Turfland kwam op dat moment een 50-jarige fietser eveneens uit Lemmer. Beiden kwam met elkaar in aanraking, waarbij de 78-jarige man ongelukkig op het wegdek kwam te vallen. Hij is per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek.

Ureterp: aanrijding met gewonde
Omstreeks 19.45 uur reed een 24-jarige man uit Siegerswoude met zijn auto over de Skieppeleane in de richting van de Mounleane te Ureterp. Ter hoogte van perceel 4 raakte hij door onverklaarbare wijze in een slip en botste tegen een boom. De auto werd totaal vernield. Bestuurder is per ambulance afgevoerd naar Nij-Smellinghe in Drachten en later overgebracht naar Groningen.

Dokkum: rijden onder invloed
Op het Zuiderbolwerk te Dokkum werd dinsdag (1/2), omstreeks 00.10 uur een bestuurder aangehouden ter zake het rijden onder invloed. De man, een 33-jarige man uit de Harkema, werd meegenomen naar het bureau. Op het bureau saboteerde hij de blaastest. Tevens bleek dat hij niet in het bezit was van een geldig rijbewijs en dat zijn auto niet verzekerd was. Auto is inbeslaggeomen. De man heeft voor de diverse overtredingen een proces-verbaal gekregen

Joure: moeilijkheden café
Maandag, omstreeks 23.45 uur waren er moeilijkheden met twee mannen in een horecagelegenheid aan de Midstraat te Joure. De mannen kwamen het café binnen en waren reeds onder invloed. Om moeilijkheden te voorkomen deelde de horeca- exploitant hen mede dat hij om 24.00 uur ging sluiten en dat zij nog eén pilsje konden krijgen. De twee mannen begonnen vervolgens de zaak op stelten te zetten, door o.a. met een barkruk op de tafels te slaan. Ook probeerden zij ruzie uit te lokken met de overige cafébezoekers. Uiteindelijk lukte het de mannen uit het café te verwijderen. Hierbij sneuvelde een ruitje in de voordeur. Ook de cafebaas kreeg nog een klap tegen het hoofd. Beide mannen zijn vertrokken en hebben later een taxi genomen richting Heerenveen. In de taxi kregen zij moeilijkheden met de taxichauffeur. Zij wilden de taxi niet verlaten, waarop de chauffeur naar het bureau in Heerenveen is gereden en aldaar de beide mannen heeft afgeleverd. Daar bleek dat dit ook de mannen waren die moeilijkheden hadden veroorzaakt

in het café in Joure.
De mannen, een 26-jarige inwoner uit Veenwouden en een 26-jarige man uit Noardburgum, zijn aangehouden en ingesloten.

Witmarsum: inbraak
Afgelopen nacht omstreeks 02.15 uur vond een inbraak plaats in het kantoorgedeelte van het AVO (Aanvullende opvang voor asielzoekers) aan de Arumerweg te Witmarsum. Beheerder werd omstreeks bovengenoemde tijd wakker van een geluid en liep daarop naar het kantoorgedeelte. Door de geopende deur van het kantoor, zag hij twee mannen geknield voor de kluis zitten. Toen de mannen hem zagen, stoven zij weg en verlieten het pand door het geopende raam. Beiden zijn vermoedelijk weggereden in een personenauto. Kluis heeft men niet open gekregen. Wel worden uit het kantoor 15 telefoonkaarten en wat klein geld ontvreemd. Men is het kantoor binnengekomen door verbreking van een raam.

Voor meer informatie: 058 - 880 8272