NPM Capital investeert in 3D animatie software

NPM Capital

1 februari 2000

NPM Capital investeert in 3D animatie software

NPM Capital investeert circa f 5 miljoen in Not a Number BV (NaN), ontwikkelaar van Blender multiplatform software voor 3D design en animatie. NaN zal het kapitaal gebruiken voor de uitbouw van de onderneming en de verdere ontwikkeling van software. Het gaat onder meer om Gameblender, waarvan een nieuwe versie beschikbaar komt in het tweede kwartaal van 2000. Met deze software kunnen ontwerpers en eindgebruikers in 3D spellen ontwikkelen die bovendien compact genoeg blijven om via het web te distribueren.

NaN wil op basis van gratis verspreiding van de Gameblender het aantal gebruikers wereldwijd vergroten en zo de gebruikersgemeenschap uitbouwen. Zo wil de onderneming een kritische massa bereiken op de 3D-markt. NaN is in verregaande onderhandeling met verschillende grote partijen over de ontwikkeling van nieuwe toepassingen.

Om de groeidoelstellingen te realiseren, zal NaN dit jaar vestigingen openen in Tokio en Silicon Valley. Nu al heeft de onderneming kantoren in Amsterdam, Eindhoven en Londen.

Voor NPM Capital betekent de participatie in Not a Number, waarin uiteindelijk een belang van 10% wordt verkregen, een verdere uitbreiding van de investeringen in de high-tech sector. In 1999 investeerde NPM Capital f 100 miljoen in nieuwe technologie. NPM Capital is verstrekker van durfkapitaal in Nederland en andere EU-landen als Groot-Brittannië, Duitsland, België en Ierland. NPM Capital participeert momenteel voor een totaalbedrag van meer dan f 2,5 miljard in circa 175 ondernemingen.

NPM Capital N.V.
R. (René) Brama