BroadVision neemt e-content-bedrijf Interleaf over

Datum nieuwsfeit: 02-02-2000

BroadVision neemt Interleaf, het e-content-bedrijf, over

Positie versterkt als leverancier van op XML gebaseerd e-content-beheer en X-WAP-technologie voor het draadloos afleveren van content

Huizen, 2 februari 2000 - BroadVision heeft een definitieve overeenkomst getekend voor de overname van Interleaf. Het belangrijkste onderdeel van de acquisitie is 'het e-content bedrijf', een afzonderlijke business unit van Interleaf die zich bezighoudt met de ontwikkeling, marketing en verkoop van op XML gebaseerde beheertools voor content. Deze tools maken het creëren, publiceren, beheren en hergebruiken mogelijk van dynamische, intelligente content voor het web en voor draadloze applicaties. Bij het e-content bedrijf werkt ongeveer 70 procent van de in totaal 400 werknemers van Interleaf. In dit onderdeel is de afgelopen twee jaar het meest geïnvesteerd, wat belangrijk heeft bijgedragen aan de groei van Interleaf.

Afhankelijk van enkele voorwaarden voorziet de overeenkomst in de uitwisseling van ieder uitstaand aandeel van Interleaf voor 0,3465 BroadVision-aandeel, wat in de boeken zal worden opgenomen als een aankooptransactie. Daarnaast zal BroadVision alle uitstaande opties en aankoopgaranties voor aandelen Interleaf op zich nemen. Gebaseerd op de aandelen die uitstaan op 25 januari 2000 en de prijs van de aandelen van beide bedrijven bij sluiting van de beurs, vertegenwoordigt de transactie ongeveer 40 procent meer dan de huidige waarde van Interleaf. Op volledig verwaterde basis zou BroadVision ongeveer 5,6 miljoen van haar gewone aandelen uitgeven, met een waarde van ongeveer $ 877 miljoen, gebaseerd op de prijs van de BroadVison-aandelen bij sluiting van de beurs op 25 januari 2000.

Voor de Interleaf-aandeelhouder is de transactie belastingvrij. De transactie, die unaniem is goedgekeurd door de Board of Directors van BroadVision en Interleaf, moet nog de goedkeuring krijgen van de aandeelhouders van Interleaf. Verder zijn er nog enkele Amerikaanse bepalingen waaraan moet worden voldaan. De bedrijven verwachten de transactie vóór 31 mei 2000 af te ronden.

"Door de acquisitie van Interleaf zal BroadVision haar positie snel kunnen versterken als leverancier van gepersonaliseerde e-business-applicaties voor bijvoorbeeld het web en voor draadloze services," zegt dr. Pehong Chen, President, CEO en Chairman van BroadVision. "Met samen meer dan 2500 'dot com' bedrijven en ondernemingen die op de beurs uitstekend presteren als klant, hebben beide bedrijven bewezen te kunnen voldoen aan de eisen van e-business, zoals een korte 'time to market', eenvoudiger integratie met contentbronnen en back-end-systemen, hoge prestaties en schaalbaarheid."

"Interleaf heeft zich de afgelopen drie jaar gericht op nieuwe XML- en draadloze technologie," zegt Jaime Ellerston, President, CEO en Chairman van Interleaf. "Het afgelopen jaar zijn we met succes actief geworden op de e-business-markt met zeer geavanceerde, op XML-gebaseerde beheertools voor content. We denken dat deze tools en onze activiteiten op de draadloze markt perfect aansluiten bij de webapplicaties en de strategische doelstellingen van BroadVision. Beide bedrijven vinden dat XML-content heeft bewezen van groot belang te zijn voor de snel groeiende business-to-business e-commerce-markt. De combinatie van onze tools en de e-business-applicaties van BroadVision vormen daarom een krachtige end-to-end-oplossing voor de business-to-business-markt, en deze applicaties kunnen worden uitgebreid naar de opkomende draadloze markt."

Voordelen van de acquisitie voor klanten
De combinatie van BroadVisions One-To-One gepersonaliseerde e-business-applicaties en de op XML gebaseerde e-content-beheertools van Interleaf zorgt voor een veelomvattend end-to-end productaanbod voor bedrijven die e-business met veel transacties en content moeten aanbieden voor draadloze apparatuur en via het web. GartnerGroup verwacht dat in 2003 80 procent van het applicatie-naar-applicatie-verkeer via openbare netwerken in XML zal zijn (GartnerGroup, oktober 1999).

De specifieke voordelen van de combinatie zijn:

Lagere kosten en minder tijd nodig voor het beheer van e-content. Het geïntegreerde aanbod combineert de op XML gebaseerde tools van Interleaf met BroadVisions real-time tools voor publicatie, teneinde de publicatie van content te versnellen. Hierdoor kunnen bedrijven de totale eigendomskosten verlagen doordat uitgevers transactionele inhoud sneller kunnen creëren, publiceren, beheren en voor andere doelen gebruiken. Daarnaast onderscheidt het geïntegreerde aanbod zich door de ondersteuning voor de publicatie van XML-documenten, afkomstig van Microsoft Office-applicaties. Hierdoor krijgen zakelijke gebruikers veel meer mogelijkheden om webcontent en content voor draadloze toepassingen te publiceren.
Automatisering van business-to-business e-commerce met behulp van intelligente content. Het geïntegreerde aanbod maakt de automatisering mogelijk van business-to-business e-commerce doordat bedrijven hun operaties kunnen verbeteren door gebruik te maken van intelligente content. Intelligente content wordt real-time gepersonaliseerd, opnieuw gebruikt en dynamisch samengesteld om de samenwerking en communicatie tussen handelspartners te versterken. In tegenstelling tot statische content, automatiseert intelligente content de interactie en de transacties tussen participanten, waardoor een zeer productieve informatiewaardeketen ontstaat. Groter e-business-bereik. De integratie van Interleafs X-WAP (Wireless Application Protocol) en XSL-technologie (eXtensible Style Language, die het mogelijk maakt de content van de data te scheiden, zodat de content door meerdere XML-documenten kan worden gebruikt) maakt het mogelijk om e-business-applicaties te gebruiken die toegang hebben tot dynamische content, vanaf draadloze apparatuur, zoals mobiele telefoons, semafoons, personal digital assistants en e-books. Eindgebruikers kunnen in real-time toegang krijgen tot gepersonaliseerde productinformatie, voorraadgegevens, prijzen en catalogusgegevens, en kunnen orders plaatsen vanaf websites en draadloze apparatuur. De Yankee Group gaat er van uit dat het aantal draadloze abonnees met toegang tot Internet zal groeien van 669 miljoen in 1999 tot 1,26 miljard in 2005 (The Yankee Group, november 1999). BroadVision is daarom van mening dat de integratie van Interleafs X-WAP-technologie een aanzienlijk voordeel betekent voor bedrijven die e-business-applicaties implementeren die dynamische, gepersonaliseerde content kunnen bieden aan een toenemend aantal gebruikers van draadloze apparatuur.

Hoe BroadVision en Interleaf bij elkaar passen
De twee bedrijven hebben dezelfde visie op het mogelijk maken van e-business via een XML-backbone. Interleaf, toonaangevend op het gebied van op XML gebaseerd e-contentbeheer, zorgt voor mensen, tools en technologie die de BroadVison-applicaties volledig aanvullen. Zo beschikt Interleaf over veel XML-talent. Daarbij vullen de XML- en WAP-technologie van Interleaf die van BroadVision aan. Interleaf heeft wereldwijd meer dan 2000 klanten die potentiële gebruikers zijn van de BroadVision e-business-applicaties.

Belangrijkste technologieën
BroadVision zal de tools van Interleaf volledig integreren met de eigen applicaties. Tot deze technologieën behoren:

* BladeRunner. Een schaalbare, veelomvattende, op XML gebaseerde tool voor contentbeheer, waarmee bedrijven gestructureerde e-content kunnen creëren, beheren en publiceren. Deze content kan doelgericht, gepersonaliseerd, intelligent en up-to-date zijn, alsmede toegesneden op het medium. Met XML als technologie-backbone en integratie met Microsoft Office voor het creëren van content, kunnen bedrijven BladeRunner gebruiken om content te voorzien van intelligentie, structuur en opmaak ten behoeve van e-business-applicaties.

* X-WAP-technologie. De X-WAP-technologie van Interleaf zet XML, HTML, WML, PDF, ASCII en ruwe tekst om in intelligente, zakelijke content voor aflevering via draadloze apparatuur.

* QuickSilver. Een geavanceerd product voor authoring en publiceren van content, met een uitbreiding voor het creëren van op XML gebaseerde content. Gebruikers kunnen met QuickSilver content, al dan niet gebaseerd op XML, met één geïntegreerd systeem beheren.

De acquisitie leidt tot een combinatie met gedegen ervaring en reputatie op het gebied van e-contentbeheer en e-business-applicaties. Tevens hebben BroadVision en Interleaf bewezen te kunnen voorzien in de behoeften van klanten op het gebied van e-commerce, zoals rentabiliteit, snelle time-to-market, hoge prestaties en schaalbare oplossingen. De combinatie is lid van belangrijke consortia, waaronder het WAP Forum, dat bestaat uit meer dan 260 bedrijven die standaards ontwikkelen op het gebeid van draadloze informatie-uitwisseling met behulp van mobiele telefoons en andere draadloze apparatuur.

Over Interleaf
Interleaf, gevestigd in Waltham, Massachusetts, levert ondernemingsbrede software tools, waaronder BladeRunner en QuickSilver, voor het beheer van e-content. Deze tools bieden grote bedrijven een duidelijk concurrentievoordeel doordat zij in staat zijn e-business-applicaties te gebruiken om hun bedrijfsvoering en klanttevredenheid te verbeteren, en ook de omzet en winst te verhogen. Met de producten van Interleaf kunnen bedrijven bedrijfskritische informatie samenstellen, beheren, opzoeken, distribueren en publiceren, zowel binnen de gehele onderneming als daarbuiten. Tot de belangrijkste klanten behoren Alcatel, Deutsche Bank, Fidelity, IDC, Intel, Lockheed Martin, MacMillan, Motorola, Shared Medical Systems, Tektronics en Toyota.

Over BroadVision
BroadVision Inc., opgericht in 1993, is marktleider in het leveren van oplossingen op het gebied van One-To-One Relationship Management voor de gehele onderneming. De aandelen van BroadVision worden verhandeld op Nasdaq Stock Market onder het symbool BVSN. De One-To-One Internet-toepassingen van BroadVision stellen organisaties in staat om marketing communicatie, transacties, producten, diensten en ondersteuning te personaliseren en te koppelen aan de individuele behoeften van werknemers, partners en klanten. BroadVision One-To-One toepassingen ondersteunen 'mission critical' zakelijk gebruik en zijn voorzien van een robuuste en schaalbare architectuur. Tevens ondersteunen zij beveiligde transacties en zeer snelle verwerking van handelingen, zoals heden ten dage wordt vereist in het elektronisch zakendoen. De BroadVision-oplossingen voor relatiemanagement omvatten zowel producten als diensten van BroadVision en haar partners. Het hoofdkantoor van BroadVision is gevestigd in Redwood City, Californië. Het bedrijf heeft dochterondernemingen en distributeurs in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië. Meer informatie over BroadVision kunt u vinden op: www.broadvision.com/.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
BroadVision, contactpersoon: Wouter Teijema, tel. 035 - 524 90 10, e-mail: (wteijema@broadvision.com)
of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, contactpersoon: Judy van Kamperdijk,
tel. 023 - 568 82 08, e-mail: (judyvk@monogram.nl)