Agalev: Culturele samenwerking met Oostenrijk stoppen

Datum nieuwsfeit: 02-02-2000

P E R S M E D E D E L I N G
Brussel, 2 februari 2000.

Vlaanderen moet culturele samenwerking met Oostenrijk stopzetten

Gezien de ernst van de ontwikkelingen in de Oostenrijkse regeringsvorming moet niet alleen België maar ook Vlaanderen meer dan een verbaal signaal geven. AGALEV vraagt dat de Vlaamse regering alle samenwerking met Oostenrijk stopzet.

Concreet betekent dit het opzeggen van het cultureel akkoord met Oostenrijk, het terugroepen van de gemeenschapsattaché, de Vlaamse economische vertegenwoordiger en de directeur van Toerisme Vlaanderen en het sluiten van het Vlaams Huis in Wenen. Gezien het Vlaams Huis in Wenen ook werkt voor Hongarije en de Tsjechische Republiek stellen wij voor de diensten van het Vlaams Huis in Wenen over te brengen naar Boedapest of Praag.
Het cultureel akkoord met Oostenrijk dateert van in de jaren vijftig, was dan ook een Belgisch - Oostenrijks cultureel akkoord en werd na de staatshervorming omgezet in culturele akkoorden tussen Oostenrijk en de drie gemeenschappen. Het huidige cultureel akkoord loopt voor een periode van vier jaar en moet eind 2000 hernieuwd worden. Dit akkoord houdt naast de brede culturele bevoegdheden - podiumkunsten, muziek, letteren en sociaal cultureel werk - ook onderwijsaspecten in. Het gedeelte wetenschappelijk onderzoek is vrij beperkt.
Gezien ook de Duitstalige en Franse Gemeenschap een cultureel akkoord met Oostenrijk hebben, zou het goed zijn dat ook deze regeringen hun samenwerking met Oostenrijk stopzetten. Een gemeenschappelijke actie van de drie gemeenschappen van België geeft natuurlijk nog een krachtiger signaal aan Oostenrijk.
De AGALEV-fractie dient bij hoogdringendheid een resolutie in in het Vlaams Parlement. In deze resolutie vragen wij het opschorten van het cultureel akkoord, de overheveling van het Vlaams Huis van Wenen naar Boedapest of Praag en de terugtrekking van alle vertegenwoordigers. Wij leggen deze tekst voor aan de democratische fracties van het Vlaams Parlement en hopen op een duidelijk en eensgezind signaal van de democratische partijen.

Jos STASSEN, Vlaams Volksvertegenwoordiger,
voorzitter Commissie Cultuur in het Vlaams Parlement