Update situatie op Ambon

Datum nieuwsfeit: 02-02-2000

02/02/2000
Situatie Ambonstad.

Vrijwel rustig, nog wel gespannen n.a.v de loos
geruchten.
Scholieren gaan weer normaal naar school. De kantoren zijn weer normaal open. Alleen heeft men nu te kampen met de elektriciteit.
De elektriciteit valt dagelijks uit. Elk distrikt krijgt niet meer dan 7 uren per dag elektriciteit. Om en om valt het s`avonds en s`morgens uit.
Reden is dat de Overhaultmachines in Poka en  Hative kecil defect zijn, zo ook enkele elektriciteitskabel over het gehele eiland Ambon.
Om dit te kunnen repareren moet de veiligheidssituatie optimaal zijn.
Sinds de onrusten op 19-01-1999 is de kilowatts van 28.000 drastisch
verlaagd tot 24.000 KW. Ook zijn de meeste technische uit ambon weggevlucht.

Haruku-Sameth.

De aanval op desa Haruku/Sameth welke op 23-01-2000 heeft plaatsgevonden, ca. 06.00 in de morgen en 25 mensenlevens heeft gekost is gebeurt met behulp van TNI militairen en wel leden van de Kostrad 303 die ook mee hebben geholpen met het in brand steken van de kerk Silo. Pangdam Max Tamaela heeft een investigatie team o.l.v.
Kodam Kolonel Infanterie Soemanto uitgezonden en gebleken is uit het voorlopige onderzoeksrapport dat 4 TNI militairen en 1 politieagent betrokken zijn bij de aanval. Tevens zullen er ook een aantal Kepala`s  Desa`s uit de nabijliggende dorpen bij Haruku/Sameth worden onderzocht. Volgens de bewoners zouden de kepala desa`s ook betrokken zijn geweest bij de aanval. Leden van Kostrad 303, behalve Brimob zijn onmiddelijk uit desa Haruku/Sameth teruggeroepen. Zij worden vervangen door eenheden van Yonif 405 en Kostrad 509 met een totaal van 70 personaal die nu samen met de Brimob Desa Haruku/Sameth bewaken en beveiligen.

Nog meer oorlogvoertuigen op de Molukken.

Om de tranportatie i.v.m. de onrusten, tussen de eilanden vlot te doen verlopen heeft Maluku de volgende oorlogsvoertuigen bijgekregen:
2 vliegtuigen type Fix Wing CN-235 en Cassa 21; 2 helicopters type Puma en 3 oorlogsschepen type LST.

Vluchtelingen eiland Bacan Noord Molukken

Van de 2.500 vluchtelingen uit desa Tomuri en Babang zijn reeds 400 geevakueerd met de boot KM Mayang. De overige vluchteling wachten op de volgende tranportatie. Pangdam heeft reeds hulp gevraagd van de marinebasis in Ternate.

Vluchtelingen Buru.

TNI en Polri zijn erin geslaagd om de vluchtelingen uit Buru uit de bergen te evakueren. Zij wachten nu op transport voor verdere evakuasi naar Ambon. De reeds eerder geevakueerde vluchtelingen uit Buru zijn ondergebracht in het gebouw van de Katholieke kerk Stella Maris en in leegstaande huizen van de militaire kazerne in OSM en in Latuhalat.
HAIN  op bezoek.

Een lid van de stichting HAIN(help Ambon in nood) Anthoni Rettob ontkend dat RMS in Nederland wapens naar de Molukken zouden hebben gezonden. Team HAIN bestaande uit Ruud Metekohy(voorzitter) Anthoni Rettob(Christen katholiek);  Najar
Tuharea(Moslim); Ferry Patty
(Christen) hebben een 2-daags bezoek naar Ambon gebracht en een meeting heeft plaatsgevonden met de gouverneur Saleh Latuconsina;
Vice gouverneur Paula Rejaan en burgermeester Chris Tanasale.
Volgens Anthoni Rettob zijn de  geruchten , dat RMS in Nederland wapens naar de Molukken zouden hebben gezonden, pure provokasi, om de emotie van een bepaalde groep op te wekken. De militairen die deze geruchten hebben opgevangen raken erdoor beinvloed en zien een bepaalde groep als vijanden van het land, die onmiddelijk uitgeroeid moeten worden. Als dit soort geruchten steeds de ronde doen, dan houdt de geweld nooit op. Vast is dat Nederland geen wapens stuurt, maar hulpmiddellen aldus Anthonie Rettob. Voorzitter Ruud Metekohy heeft de belofte gedaan om straks bioj zijn terugkeer in Nederland, de regering middels Wim Kok erop aan te drigen om de beloofde gelden van 1 juta gulden te laten doen realiseren. Wel is het zo, dat de gouverneur  een propsel meot indienen voordat het geld gerealiseerd kan worden. De  gouverneur en de burgermeester waarderen het werk en inzet van Stichting HAIN en ook de Molukse gemmenschap in Nederland om hulpmiddelen naar de Molukken te sturen.

Laatste Kerkdienst in de kerk Silo.

In de kader van 40 jaar, en de voorbereidingen voor het afbreken van de resterende puin van de kerk Silo, heeft op zaterdag 30-01-2000 een kerkdienst plaatsgevonden. De kerkdienst begint om 07.15 waarbij honderden Silo gemeenten al staandede kerkdienst hebben bijgewoond. De sfeer was erg emotioneel. Velen lieten hun tranen de vrije loop.
Het was een bijzondere kerkdienst welke geleid worden door een 8 tal dominee`s en de ketua synode ds Sammy Titaley. Ds. Ny Wattimuri heeft de dienst liturgie geleid. Zij staat boven op het puin van de kansel, omgeven door de andere 8 dominees. Heel rustig leid ze de gemeente in het dienst, maar ook zij kon haar tranen niet bedwingen bij het zien van al het puin en de gemeente die al staande de dienst bijhouden.
Ds. Liang zei tijdens zijn predeking dat deze bijzondere laatste kerkdienst
gehouden wordt als blijk van dank dat men 40 jaar, 8 maanden en 6 dagen Gog heeft mogen danken en prijzen en zijn evangelie heeft mogen verkondigen, en niet omdat de kerk is afgebrand.

Ambon,01-02-2000

Paulien Joel-Parera