Melkert en Koenders teleurgesteld over coalitie Oostenrijk

Partij van de Arbeid

Melkert en Koenders reageren teleurgesteld op coalitie Oostenrijk
2 februari 2000 PvdA-voorlichting

PvdA-fractievoorzitter Melkert en buitenland-woordvoerder Koenders zijn teleurgesteld over het feit dat de christen-democraten in Oostenrijk toch met de FPÖ, de partij van Haider, in zee zijn gegaan: 'Wij verwachten dat de EU-uitspraken over te nemen maatregelen in de praktijk worden overgenomen. Het kabinet moet nauwgezet de gang van zaken in Oostenrijk in de gaten houden en het zou goed zijn als minister van Aartsen de Oostenrijkse ambassadeur ontbiedt om uitleg te vragen over het regeerakkoord'.

Met betrekking tot het regeerakkoord van de nieuwe Oostenrijkse regering zijn de PvdA-woordvoerders - en zij niet alleen - verontrust over beleidsvoornemens over een immigratiestop. Dat is in strijd met de Europese regelgeving en het Verdrag van Genève.