Siemens introduceert GSM-toestellen met Internet-toegang

Siemens Nederland N.V.

ICP CD 200002.001

Den Haag, woensdag 2 februari 2000

Siemens introduceert twee nieuwe GSM-toestellen met Internet-toegang: S35i en C35i

Ter gelegenheid van het GSM World Congress in Cannes, Frankrijk, introduceert Siemens twee nieuwe GSM-toestellen met geïntegreerde WAP 1.1-browsers: de S35i en de C35i. Met deze aankondiging lanceert Siemens tegelijkertijd een nieuw offensief met geïntegreerde Internet-toepassingen voor verschillende doelgroepen om nieuwe markten te ontsluiten. De GSM S35i is met name bedoeld voor zakelijke gebruikers, terwijl de nieuwe C35i met name is gericht op gewoon, dagelijks gebruik.

De S35i beschikt over een groot aantal functies, die zelfs de meest veeleisende gebruikers tevreden zal stellen: o. a. een WAP 1.1-browser en een geïntegreerd modem. Met deze functies heeft de gebruiker via zijn GSM vanaf vrijwel elke locatie toegang tot de wereld van de mobiele online-informatie en zakelijke diensten. Dankzij de infrarood-interface (IrDA) is de GSM compatibel met PC's, notebooks en Personal Digital Assistants (PDA's), zoals bijvoorbeeld de nieuwe IC35 van Siemens - The Unifier.

De S35i beschikt over intelligente tekstinvoer* voor SMS-berichten. Na het indrukken van een toets gaat de software na welke woorden daarmee overeenstemmen, waardoor het lastige invoeren van hele woorden via de toetsen niet meer nodig is.

Met zijn gewicht van slechts 99 gram is de S35i een van de lichtste en dankzij de volledig geïntegreerde antenne tevens een van de kleinste GSM-toestellen in zijn klasse. Met een spreektijd tot 360 minuten** en een maximale standby-tijd van meer dan 9 dagen ** biedt deze GSM nog meer mobiliteit dan vergelijkbare toestellen in zijn klasse.

Bij de S35i is voice dialling (inspreken van het gewenste telefoonnummer) zelfs mogelijk bij het gebruik van een hoofdtelefoon***. Het standaard trilalarm attendeert de zakelijke gebruiker discreet op binnenkomende gesprekken, terwijl belangrijke informatie met het geïntegreerde dicteerapparaat (voice memo) kan worden opgenomen.

Het plannen en nakomen van zakelijke afspraken is met de S35i nu nog eenvoudiger geworden dankzij een volledig spectrum van bureaufuncties. Dit zijn bijvoorbeeld de kalender, afspraakherinnering, elektronische visitekaartjes, calculator of de valutaconversie. Al deze functies kunnen duidelijk worden weergegeven dankzij het grote display met zeven regels. En tijdens de middagpauze biedt de S35i ontspanning met zijn spelletjes en zijn mogelijkheid om zelf oproepmelodieën te componeren.

Nieuw: C35i nu ook met WAP-browser voor de privé-gebruiker Om te voldoen aan de toenemende vraag van privé-gebruikers naar meer informatie- en ontspanningsfuncties heeft Siemens de C35i standaard ook van een geïntegreerde WAP 1.1-browser voorzien. Volgens analisten zal de C35i voor Siemens alle verkooprecords gaan breken.

"Wij zijn van mening dat de mobiele toegang tot het Internet niet beperkt moet zijn tot high-end GSM-toestellen", zo zei Peter Zapf, hoofd van de afdeling Siemens Communication Devices. "Siemens is ervan overtuigd, dat alle gebruikers toegang willen hebben tot de meest uiteenlopende Internet-informatie zonder dat ze hiervoor dure toestellen moeten kopen."

Het design is gericht op de doelgroep van 16- tot 30 jaar, die steeds hogere eisen stelt. De GSM is tevens voorzien van nieuwe ontspanningsfuncties. Met de overdracht van afbeeldingen (picture messaging) kunnen de gebruikers bijvoorbeeld diverse afbeeldingen afzonderlijk of samen met hun tekstberichten via SMS verzenden. Met de eveneens nieuwe icoon-functie kan ieder gesprek van een persoonlijk tintje worden voorzien: met deze functie kunnen leuke of persoonlijke iconen worden toegevoegd aan belangrijke namen in het adresboek. Zodra een gesprek binnenkomt, verschijnt op het display de bijbehorende icoon. Natuurlijk is de C35i ook van spelletjes voorzien en biedt het toestel de gebruiker de mogelijkheid, zijn eigen oproepmelodieën te componeren.

Bij de C35i kan zelfs het menuniveau, het gebruikersprofiel en het menuformaat aan de persoonlijke wensen van de gebruiker worden aangepast. Zo kan het menuniveau bijvoorbeeld op "snel" worden ingesteld, wanneer alleen eenvoudige taken zoals het voeren en aannemen van gesprekken worden uitgevoerd. Wanneer echter complexere functies nodig zijn, kan de gebruiker de instelling "volledig" kiezen, waardoor alle functies van het toestel toegankelijk worden. Bovendien kan de weergegeven tekst op het display worden vergroot, waardoor ook slechtzienden het toestel kunnen gebruiken.

De C35i heeft een gewicht van 110 gram en is leverbaar in zes kleuren. Het toestel heeft een standby-tijd tot 180 uur** of een spreektijd tot 300 minuten**. Daarnaast heeft de C35i een ongekend groot aantal standaardfuncties, waaronder stopwatch, valutaconversie, trilalarm, klok met datum- en tijdstempel en calculator.

Zowel de C35i als de S35i zijn vanaf april verkrijgbaar. Beide GSM-toestellen zijn dual band-toestellen voor GSM 900 en 1800, die binnen deze netwerken kunnen worden gebruikt. Ze zijn voorzien van drievoudige vocoder voor een uitstekende spraakkwaliteit.

"Siemens heeft zich tot doel gesteld, haar verkoopcijfers voor GSM-toestellen binnen twee jaar te verzesvoudigen. Dit betekent een verhoging tot 60 miljoen toestellen in het jaar 2001. De C35i en de S35i vormen het begin van dit programma. Dit betekent echter ook voor de gebruiker de start van een interessant jaar, omdat wij de standaards voor GSM-toestellen verder verhogen ", aldus Zapf.

Opmerkingen van de redactie:

* "Intelligente tekstinvoer" is tekstinvoer volgens de Tegic T9-methode. Met deze methode kunnen berichten en meldingen eenvoudig via de toetsen worden opgesteld. De "intelligente tekstinvoer" van Siemens maakt gebruik van een woordenboek waarmee de woorden die in een bepaalde situatie waarschijnlijk bedoeld" zijn worden herkend en die via de toetsen van de GSM zijn ingevoerd.

** De daadwerkelijke waarden zijn afhankelijk van de netwerkomgeving.

*** De benodigde hoofdtelefoon met push-to-talk-toets (PTT) is verkrijgbaar als origineel Siemens-accessoire. Een lijst met alle verkrijgbare originele accessoires is opgenomen in de betreffende productbladen.

De divisie Information and Communication Products van Siemens De divisie Information and Communications maakt deel uit van Siemens AG, een wereldwijd aanwezige toponderneming op het gebied van elektrotechniek en elektronica met een omzet van meer dan 75 miljard dollar. Information and Communications is opgesplitst in drie onderdelen: Information and Communication Networks (59.000 medewerkers en een omzet van 13 miljard dollar), Information and Communication Products (33.000 medewerkers met een omzet van 11 miljard dollar) en Siemens Business Services (21.000 medewerkers, omzet 4 miljard dollar).

Information and Communication Products maakt deel uit van de divisie Information and Communications, en is actief op de gebieden van de informatie- en communicatietechnologie die deel uitmaken van de strategische groeimarkt. De divisie biedt uit één hand het volledige productenspectrum op het gebied van IT en communicatie: van PC's, notebooks, servers en mainframes tot digitale producten, draadgebonden en draadloze telefoons tot GSM-toestellen. De divisie Communication Devices is de grootste aanbieder ter wereld van digitale telefoontoestellen. De business-sector Mobiltelefone breidt momenteel zijn wereldwijde marktaandeel sterk uit. IT Services vullen het productenspectrum aan met de nadruk op toegevoegde waarde.

Meer informatie over deze Siemens-divisie vindt u op het Internet onder www.siemens.com/ic/products

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Sandra Strotkamp
tel. (070) 333 1433