Profielschets Beers Bedrijfsauto b.v.

Datum nieuwsfeit: 02-02-2000

BEERS Profielschets

(2-2-2000)

Beers Bedrijfsauto b.v.
De activiteiten voor de Nederlandse markt van Beers Bedrijfsauto b.v. omvatten de distributie van nieuwe SCANIA vrachtauto- en buschassis, import en distributie voor de Benelux van Irizar bussen op basis van SCANIA techniek en de import en distributie van originele SCANIA onderdelen vanuit het Centraal Magazijn te Zwolle. De directe verkoop- en serviceverlening wordt verzorgd vanuit de landelijke verkoop- en serviceorganisatie met 33 eigen vestigingen en 14 dealerlocaties/servicesteunpunten. Het hoofdkantoor, waar de directie en de diverse ondersteunende diensten zijn gehuisvest, bevindt zich in Leidschendam.

Marktpositie
Het merk SCANIA neemt een prominente positie in op de Nederlandse markt. Het marktaandeel in Nederland ligt al jaren aanzienlijk boven het Europese gemiddelde van 15%, terwijl het marktaandeel in het door BEERS bestreken gebied in Duitsland eveneens sterk boven het aldaar geldende landelijk gemiddelde is gegroeid. Bij onveranderde marktgroei zal dit jaar de 60.000ste in Nederland verkochte Scania genoteerd kunnen worden.

Landelijke verkoop- en service-organisatie
Naast de 33 eigen vestigingen wordt binnen de landelijke verkoop- en service-organisatie nauw samengewerkt met 4 zelfstandige dealers (op 6 locaties) en met 8 servicesteunpunten, waarmee het optimaal gespreid en dicht netwerk in Nederland op 47 locaties komt. Omdat economische bedrijvigheid transport genereert, is het beleid van BEERS erop gericht de werkplaatsen zoveel mogelijk te positioneren in gebieden waar de transportbehoefte het grootst is en waar zich derhalve de meeste transportondernemers bevinden. De werkplaatsen zijn dan ook vrijwel altijd op minder dan een half uur rijafstand van de klant verwijderd. Daar waar mogelijk wordt nieuwbouw op prominente zichtlocaties aan de grote snelwegen gepleegd. Hiermee worden de buitenlandse vervoerders eveneens goed bediend.
Beers Deutschland GmbH
Sinds 1 januari 1996 worden door de werkmaatschappij Beers Deutschland GmbH te Bochum ook in Duitsland verkoop- en service-activiteiten ontplooid. Beers beschikt in Duitsland thans over 7 eigen vestigingen t.w. in Bochum, Münster, Kerpen, Keulen, Lüdenscheid, Hannover en Osnabrück. In Münster wordt binnenkort gestart met de bouw van een geheel nieuwe werkplaats. Alle vestigingen zijn gesitueerd aan de Noord-Zuid en Oost-West verbindingsassen en zijn daarmee niet alleen uitstekend bereikbaar voor de

Nederlandse internationale transporteur maar ook voor het Europese internationale goederenvervoer, inclusief Duitsland zelf. Inmiddels is het marktaandeel zodanig gegroeid dat 1/3 van de totale verkopen van BEERS in Duitsland worden gerealiseerd. De servicekaart staat in Duitsland nog in de kinderschoenen, zodat BEERS verwacht met haar uitgebreide dienstenpakket ook op dit gebied goede zaken te kunnen doen.

BEERS als dienstverlenende organisatie
BEERS biedt een uitgebreid pakket aan ondersteunende diensten, die allemaal vanuit de eigen organisatie worden ontwikkeld en uitgevoerd. Alle diensten zijn erop gericht de klant zoveel mogelijk zorgen uit handen te nemen. Het dienstenpakket is zeer omvangrijk en bevat eigenlijk alles wat een professionele transportondernemer kan wensen, veelal volledig afgestemd op de individuele behoefte. Het dienstenpakket van BEERS is zeer hoogwaardig en daarmee kwalitatief geheel afgestemd op het hoge kwaliteitsniveau dat SCANIA met zijn product hanteert. Dit vanuit de filosofie dat elk product net zo goed is als de serviceverlening erachter.

De eigen dealerorganisatie speelt bij de BEERS dienstverlening een belangrijke rol. Allemaal werkend volgens dezelfde methodiek en met een uniforme tariefstelling, er zijn geen onderlinge tegengestelde belangen. Alle dealers zijn online met elkaar verbonden en beschikken daardoor ten allen tijde over de meest actuele voertuig- en klantgegevens zodat het in feite niet meer uitmaakt voor de klant bij welke werkplaats hij zijn reparatie en onderhoudswerk laat uitvoeren. Preventief onderhoud kan daarmee in de routeplanning worden opgenomen.

Bezoma B.V.
BEERS heeft een eigen lease- en financieringsmaatschappij genaamd Bezoma B.V., gevestigd in Leidschendam. Bezoma hanteert in principe geen standaardovereenkomsten, elk contract wordt volledig afgestemd op de individuele behoefte van de vervoerder met alle voordelen van dien. In het dienstenpakket van Bezoma zijn alle mogelijke vormen van leasing/financiering ondergebracht zoals Short-term Leasing, Financial Lease, Operational Lease en Full-Service Operational Lease. Ook kan gekozen worden voor een totaal pakket, d.w.z. Bezoma least en financiert niet alleen de truck maar desgewenst ook de gehele combinatie, inclusief op- en aanbouw en additionele equipement. Inmiddels wordt meer dan 40% van alle verkochte Scania bedrijfsauto's in Nederland geleasd via Bezoma. Sinds kort is BEERS actief in de assurantiemarkt met Beers Verzekeringen B.V.

SCANIA NEDERLAND

Scania Nederland te Zwolle en Meppel is de grootste van de 3 productiebedrijven van SCANIA in West Europa. Daarnaast heeft Scania nog productiebedrijven in Zuid-Amerika en diverse assemblage-units over de gehele wereld waarmee in totaal jaarlijks meer dan 50.000 eenheden worden geproduceerd. Afgelopen jaar werd de 250.000ste in Nederland geproduceerde SCANIA afgeleverd. Het bedrijf biedt aan meer dan 2.000 vaste medewerkers en ongeveer hetzelfde aantal medewerkers in de toeleveringsindustrie werkgelegenheid en is als zodanig een belangrijke economische factor in Nederland. De door BEERS op de Nederlandse en Duitse markt verkochte bedrijfsauto's worden hier geproduceerd. Daarnaast vindt export plaats naar meer dan 50 landen binnen en buiten Europa.