Scania's visie op de IT-truck

Scania's visie op de IT-truck

(2-2-2000)

P00204NL / Per-Erik Nordström

Op de Bedrijfsauto RAI in Amsterdam presenteert Scania haar visie op de high-tech vrachtauto zoals die er over enkele jaren uit zal zien. In de compleet uitgeruste werkplek voor de chauffeur die op de RAI getoond wordt, vormt de chauffeur het middelpunt in het volledig geïntegreerde netwerk van het vervoersbedrijf. Dankzij de aanwezigheid van een groot aantal functies in de cabine wordt de vrachtauto getransformeerd tot een volwaardig mobiel kantoor, dat niet onderdoet voor een echt kantoor. Het Internet vormt de sleutel tot alle interactie. Dankzij een geheel nieuw dienstengamma via het Internet zullen er nieuwe verhoudingen ontstaan tussen de chauffeur, goederenvervoerders onderling en de vrachtautofabrikant. Er zijn grote verbeteringen in de efficiency, veiligheid en milieu-effecten te verwachten.

"In de toekomst krijgt een vrachtautochauffeur toegang tot gloednieuwe functies," aldus Peter Gillbrand, Managing Director van Scania Infotronics, een onderneming binnen Scania die zich met uiterst geavanceerde IT-ontwikkeling bezighoudt. "De mobiele Internet-technologie biedt voor ons een aantal interessante mogelijkheden om een deel van deze diensten buiten de vrachtauto op te bouwen."

"Dankzij de nieuwe technologie kunnen wij een continue, individuele relatie met zowel de klanten als de chauffeurs opbouwen. Dit biedt ongekende mogelijkheden om de productiviteit en veiligheid voor hen te vergroten.

"Wij richten ons op mobiele Internet-oplossingen en -diensten waarmee niet alleen de operationele kosten worden verlaagd, maar ook de logistieke afhandeling en veiligheid en zekerheid voor de klant worden verbeterd. De verbeterde logistiek resulteert tevens in een reductie van de milieu-effecten van het wegvervoer," aldus Peter Gillbrand.

Het werk van Scania Infotronics ligt op het grensgebied van de vrachtauto-industrie, de tele- en datacommunicatie en het Internet. Samen met Ericsson kijkt de onderneming bijvoorbeeld naar de volgende generatie mobiele datatechnologie, waarbij elke vrachtauto een volledig geïntegreerd onderdeel vormt van het communicatiesysteem van het vervoersbedrijf. De nieuwe manier van communiceren zal even gewoon worden als het schoonmaken van de voorruit of het koffiezetten tijdens een pauze.

De zich snel ontwikkelende ITS-markt (Intelligent Transport Services) vereist een uitzonderlijk grote flexibiliteit. Een zware vrachtauto heeft een technische levensduur van tenminste 10 jaar en het ontwikkelen van een nieuwe modellenserie duurt circa 5 jaar. De nieuwe IT-technologie is daarentegen vaak binnen 6 tot 12 maanden al weer verouderd. De uitdaging waar Scania Infotronics voor staat, is om het gat tussen deze twee werelden te overbruggen.

Toekomstige IT-functies in vrachtauto's
Op de RAI is een werkplek voor de chauffeur te zien, die voorzien is van alle benodigde faciliteiten om vanuit de cabine kantoorwerkzaamheden te verrichten en te genieten van alle via het Internet aangeboden diensten. De basis wordt gevormd door de open systeemarchitectuur die Scania heeft gekozen voor ITS.
De interne datacommunicatie in de vrachtauto verloopt via een CAN-bus, die via een zogenaamde firewall met de hulpsystemen communiceert. Dankzij deze oplossing is er grote flexibiliteit bij het afstemmen van de apparatuur op de specifieke wensen van de klant.

Het "brein" bestaat uit een zeer krachtige PC waarvan de verwerkingscapaciteit berekend is op een groot aantal taken, zoals tekstverwerking, spreadsheets, facturering, correspondentie, faxen, post verzenden en ontvangen, enz. enz.

Software van derden
Met de introductie van een open architectuur hanteert Scania een nieuwe aanpak voor boordcomputersystemen. Voor het eerst heeft de chauffeur of het vervoersbedrijf nu de vrijheid om alle gewenste applicaties te kopen, ongeacht de leverancier van de hardware of de software.

Dit is vergelijkbaar met een kantoorsituatie, waar de gebruiker verschillende applicaties van verschillende leveranciers wil kunnen gebruiken, afhankelijk van welke oplossing voor een bepaalde taak de beste is. Tot op heden konden nieuwe applicaties alleen worden gekocht bij de leverancier van de boordcomputer.

Door voor deze open aanpak te kiezen, nodigt Scania alle applicatiedeskundigen uit om hun producten te ontwerpen voor een standaard Windows-omgeving en gezamenlijk te voldoen aan alle eisen die de chauffeurs en vervoersbedrijven in de toekomst zullen stellen.

Bediening van het systeem door de chauffeur
De chauffeur kan het systeem op verschillende manieren bedienen. Tijdens het rijden worden belangrijke functies door middel van stemcommando's geactiveerd. Wanneer de chauffeur de versnelling in zijn achteruit zet, wordt een kleine camera geactiveerd; deze camera kan tevens fungeren als vervanging voor de buitenspiegels. Voor de display wordt een touch-screen gebruikt, die onmiddellijk toegang geeft tot bepaalde functies. En wanneer de chauffeur niet rijdt, beschikt hij over een complete serie kantoorfuncties via een toetsenbord en een muis.

Het PC-platform in de vrachtauto wisselt gegevens uit met het kantoor van het vervoersbedrijf en met daarvoor geschikte service-providers via het Internet. Tot de aldus geleverde diensten behoren bijvoorbeeld routeplanning en route-informatie die speciaal zijn afgestemd op zwaar transport. Zo wordt bij de geadviseerde route rekening gehouden met het type vrachtauto en beperkingen aan het gewicht, de breedte en de hoogte van het voertuig.

Positiebepaling
De automatische positiebepaling geschiedt via GPS of GSM. Als exact bekend is waar de vrachtauto zich bevindt en waar hij heengaat, kunnen de gegeven weersberichten op de gekozen route worden afgestemd. Eventuele verkeersomleidingen en files op de geplande route worden gedetecteerd en er kan vooraf worden gewaarschuwd wanneer de chauffeur de betreffende plaats nadert. Tevens kunnen er speciale diensten worden aangeboden op basis van het af te leggen traject, b.v. 20 pk extra in een heuvelachtig gebied op de route - uiteraard moet hiervoor een prijs worden betaald.

Ook is met de nieuwe technologie bewaking en registratie op afstand mogelijk bij pech onderweg, een ongeluk of een misdrijf zoals beroving. Als er iets gebeurt wordt Scania Assistance automatisch gealarmeerd met specifieke informatie over het voertuig, de plaats waar het voertuig zich bevindt en informatie over wat er gebeurd is. Bij een defect worden automatisch diagnosegegevens verzonden die aangeven welk component het begeven heeft. Als er een ongeluk gebeurd is, kan de aard van de botsing worden vastgesteld via de in de vrachtauto aanwezige sensoren.

Gegevensverwerking
Het voertuig, de eigenaar en de chauffeur zijn vanaf het begin bekend, evenals de specifieke wensen van het vervoersbedrijf en de chauffeur. Dit betekent dat bijvoorbeeld de tankstations langs de route kunnen worden aangegeven op basis van de resterende hoeveelheid brandstof, het type creditcard dat de chauffeur heeft en zijn voorkeur voor lunchplaatsen.

Zodra de route bekend is, worden automatisch reserveringen voor de veerboot gedaan. De tijd die de chauffeur achter het stuur doorbrengt wordt bijgehouden en er wordt ruim van te voren aangegeven wanneer hij moet rusten. Hierbij kunnen natuurlijk suggesties worden gegeven voor hotels en andere faciliteiten.

Ook de rijstijl kan worden geregistreerd. Aan een goede chauffeur die brandstof bespaart en voorzichtig met zijn voertuig omgaat, zonder achter te raken op schema, kan bijvoorbeeld een bonus worden betaald. Voor een minder goede chauffeur kan daarentegen extra training worden geregeld, zodat hij in de toekomst betere resultaten kan bereiken.

Enorm potentieel
De nieuwe technologie biedt een enorm potentieel. De beperkingen worden eerder ingegeven door de menselijke fantasie dan door de technische mogelijkheden. De nieuwe technologie zal hoogstwaarschijnlijk leiden tot drastische veranderingen in de werkmethodes van chauffeurs, vervoersbedrijven en hun klanten.
De nieuwe technologie zal sneller geaccepteerd worden dan wij verwachten. Degenen die nu als vrachtautochauffeur gaan werken, zijn al van kinds af aan gewend om met computers om te gaan. Zij zullen zich dan ook gemakkelijk kunnen aanpassen.

Derde generatie IT-systeem
De basis van het IT-systeem in de vrachtauto wordt gevormd door een mobiele telefoon, bij voorkeur in combinatie met een handsfree set voor maximale veiligheid.

De eerste generatie IT-systemen omvatte een tripcomputer en een soort lokaal datalogboek, waarmee het brandstofverbruik en de gemiddelde snelheid konden worden berekend.

Bij de volgende generatie systemen ging het om één of meer speciale units, die elk een bepaalde taak uitvoerden. Aangezien dit gesloten systemen waren, was de gebruiksmogelijkheid van deze systemen bij gemengde wagenparken slechts beperkt.

Bij de huidige derde systeemgeneratie is het mobiele Internet de sleutel tot een geheel nieuw gamma van functies. Dankzij de open architectuur van deze nieuwste systemen kunnen zij gemakkelijk worden aangesloten op krachtige computers die een groot aantal taken kunnen uitvoeren, waaronder kantoorfuncties.

Scania Infotronics is een uiterst geavanceerd electronicabedrijf dat Scania en onderzoeksbedrijf Mecel gezamenlijk hebben opgericht om gebruik te kunnen maken van de nieuwe informatietechnologie en flexibele werkmethoden. Hierdoor kan snel gereageerd worden op de nieuwe eisen die in het zware transportsegment worden gesteld.

Scania is één van 's werelds toonaangevende fabrikanten van vrachtauto's voor zware transporttoepassingen, bussen en van industrie- en scheepsmotoren. Met productiefaciliteiten in Europa en Latijns-Amerika behoort Scania tot één van de meest rendabele ondernemingen in deze sector. De producten van Scania worden wereldwijd in circa 100 landen verkocht, waarbij circa 96% van de totale productie wordt geëxporteerd.