Het Nieuwe Rijden Netwerk tegen CO2 officieel van start

Datum: 2 februari 2000

Embargo 2 februari 2000, 14.00 uur

Het Nieuwe Rijden Netwerk officieel van start
Amsterdam, woensdag 2 februari 2000. Minister Netelenbos heeft vanmiddag tijdens een perspresentatie op de BedrijfsautoRAI het officiële startschot gegeven voor een bijzonder samenwerkingsverband: Het Nieuwe Rijden Netwerk. Het Nieuwe Rijden Netwerk is een samenwerkingsverband tussen overheid, maatschappelijke organisaties en marktpartijen. Samen hebben ze het doel om CO2 reductie te realiseren door op succesvolle wijze energiezuinig aankoop- en rijgedrag bij Nederlandse weggebruikers te bevorderen. Dit door de gezamenlijke introductie van een nieuwe rijstijl die individuele voordelen als veiligheid, comfort en kostenbesparing koppelt aan een duurzame samenleving.

Tijdens de perspresentatie hebben tot nu toe 13 organisaties en marktpartijen de samenwerkings-overeenkomst officieel ondertekend. Transport & Logistiek Nederland, ANWB en de Consumenten-bond hebben als vertegenwoordigers van de verschillende branches een toelichting gegeven op hun eigen betrokkenheid.

Overige partijen die participeren in Het Nieuwe Rijden Netwerk zijn: VNO-NCW, BOVAG, RAI Vereniging, KNV, EVO, VNA, GAP, VVCR, VACO, VVN, CBR, Mitsubishi, Daewoo, Ministerie van Verkeer & Waterstaat en Novem.

Het Nieuwe Rijden Netwerk is een samenwerkingsverband in het kader van het programma Het Nieuwe Rijden dat Novem uitvoert in opdracht van de Ministeries van Verkeer en Waterstaat, Economische Zaken en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. Het Nieuwe Rijden staat voor de rijstijl van de 21ste eeuw. Het Nieuwe Rijden Netwerk ontwikkelt initiatieven op gebied van: registratie en terugkoppeling van brandstofverbruik, verbetering van bandenspanning, het gebruik van in-car apparatuur, snelheidsbegrenzers vervoermanagement, rijstijltrainingen en aankopen van voertuigen.

Tijdens de BedrijfsautoRAI (3 tot en met 12 februari) kan de rijstijl van Het Nieuwe Rijden getest worden in de vrachtautosimulator op stand E125.

Einde persbericht 0003

Bijgevoegd treft u enkele speeches van sprekers en een overzicht van de betrokken partijen in Het Nieuwe Rijden Netwerk aan.

Voor meer informatie:
NOVEM B.V.