Jaguar Racing presenteert de beloftevolle Jaguar R1

Jaguar Racing presenteert de beloftevolle Jaguar R1

(2 Februari 2000)

PERSBERICHT:

Jaguar Racing heeft de nieuwe auto gepresenteerd waarmee Jaguar aan het FIA Wereldkampioenschap Formule 1 gaat deelnemen. Het betekent de opening van een zonder twijfel boeiend nieuw hoofdstuk in een van de meest befaamde racehistories ter wereld. De auto werd tijdens een plechtigheid in Londen onthuld door Jaguar Chairman Dr. Wolfgang Reitzle, in aanwezigheid van onder meer Jaguar Racing Chairman Jackie Stewart, het management van Jaguar en Ford, de coureurs Eddie Irvine, Johnny Herbert en testrijder Luciano Burti, vertegenwoordigers van de sponsors en representanten van de wereldwijde autosportpers.

Bij de onthulling van de Jaguar R1 zei Dr. Reitzle: 'Jaguar is een natuurlijke, logische en uitdagende nieuwe deelnemer in de Formule 1. Gedurende meer dan vijftig jaar hebben we met ons merk voortdurend overwinningen in de beroemdste autosportevenementen ter wereld behaald. We wonnen Le Mans zeven keer. We wonnen Daytona. We hebben Sportscarwereldkampioenschappen behaald, het Europees Toerwagenkampioenschap, de Rallye Monte Carlo en de Coupe des Alpes gewonnen.

'Onze entree in de Formule 1 geeft duidelijk de koers aan die Jaguar voor de toekomst heeft gekozen. De opwinding, spanning en passie zoals die in de Formule 1 aanwezig zijn, sluiten perfect aan bij de emoties en dynamiek die sinds decennia met Jaguar verbonden zijn. Door de toepassing van de meest geavanceerde technologie is de Formule 1 ook een waardevolle mogelijkheid om te laten zien waar Jaguar voor staat en wat wij allemaal kunnen. Dat is natuurlijk met name ook van belang gezien de uitbreidingen van ons modelprogramma en onze entree in voor ons nieuwe marktsegmenten, met innovatieve en zeer goed presterende producten als de X400, onze toekomstige compacte Sports Saloon.'

Dr. Reitzle vervolgde met: 'Centraal in onze toekomstplannen staat de extra aandacht die wij willen besteden aan de unieke mix van emotie en techniek die Jaguar tot een van de meest aansprekende en fascinerende automerken ter wereld maakt. Wij noemen dat 'emotional engineering.' De Jaguar F-TYPE CONCEPT Roadster zoals wij die twee weken geleden in Detroit presenteerden, illustreert perfect onze filosofie voor de toekomst.

En voor wat betreft Jaguar Racing: we zijn een nieuw team, een van de nieuwste in de Formule 1. Het zal u duidelijk zijn dat we veel te leren hebben. Maar ons team is uitermate gemotiveerd en vastbesloten om succesvol te zijn. En natuurlijk kunnen we bouwen op de stevige fundamenten die al door Jackie Stewart zijn gelegd. Over ons doel bestaat geen misverstand, dat is uiteraard het hoogste dat in de autosport bereikbaar is, de FIA Formule 1 -wereldtitel.'

Jackie Stewart, de Chairman van Jaguar Racing sprak vervolgens: 'De geboorte van een nieuw Formule 1-team is altijd een emotionele gebeurtenis en ik ben er bijzonder trots op om opnieuw verbonden te zijn aan het merk waarin ik in het begin van mijn loopbaan reed, het merk dat wij in het bedrijf van mijn vader verkochten en onderhielden en dat zo'n formidabele en succesvolle racehistorie heeft: Jaguar. Toen Ford, de moedermaatschappij van Jaguar Cars Ltd., het Stewart-Ford-team kocht, heb ik steeds gehoopt dat Jaguar er op een of andere manier bij betrokken zou worden. Jaguar heeft een ambitieus en vooruitstrevend managementteam en het was de laatste maanden uitermate plezierig om bij de voorbereiding van het nieuwe seizoen zo betrokken met hen te kunnen samenwerken. Ik deel met Jaguar haar grote gevoel voor traditie. Bovendien bewonder ik Jaguar's visie op de toekomst. En ik ben bijzonder blij Jaguar Racing te mogen helpen om haar doelstellingen te realiseren.'

'De Jaguar R1 is een racewagen met veel potentieel en met Eddie lrvine en Johnny Herbert hebben we twee uitstekende coureurs in huis die het ons door hun vele capaciteiten daadwerkelijk mogelijk moeten kunnen maken ons doel te realiseren. Beide rijders hebben de R1 al getest op Silverstone, Barcelona en Jerez en hun reacties zijn uitermate positief.
Cosworth heeft intensief met ons samengewerkt om duidelijke verbeteringen aan de motor door te voeren. De motor van vorig jaar werd al algemeen beschouwd als één van de beste - en zeker een van de krachtigste, lichtste en meest compacte - motoren in het Wereldkampioenschap. Dit jaar hebben we een zo mogelijk nog meer competitieve motor - de Cosworth CR2. U begrijpt, ik kijk met veel spanning en enthousiasme uit naar het nieuwe seizoen!'

Jackie Stewart kondigde vervolgens aan dat Jaguar Racing dit seizoen, net zoals dat bij Stewart-Ford ook vorig jaar het geval was, zal kunnen beschikken over de enthousiaste steun van hoofdsponsors HSBC, MCI Worldcom, Lear en Hewlett Packard. Voor het nieuwe seizoen zijn daar nog de in Duitsland gevestigde, internationale brouwerijgigant Becks Bier en de wereldwijd opererende koeriersorganisatie DHL bij. De technologiepartners Bridgestone, Visteon en Unigraphics Solutions zijn aangevuld met Texaco als partner op het gebied van brandstof en smeermiddelen.
'Bij Jaguar Racing zijn we vastbesloten om ervoor te zorgen dat ook al onze partners volop profijt zullen hebben van de enorme wereldwijde belangstelling voor de Formule 1', zo voegde Stewart nog toe.

Vice-president en Chief Technical Officer van Ford Motor Company Neil Ressler zei daarna: 'Jaguar Racing is nu een volkomen geïntegreerd onderdeel van Jaguar Cars en volledig verantwoordelijk voor het Jaguar Formule 1-programma. Als Chief Technical Officer van Ford Motor Company zal ik ervoor zorgen dat Jaguar Racing toegang heeft tot alle technische mogelijkheden en bedrijven binnen Ford Motor Company, inclusief Cosworth Racing en Pi.'

'Ik heb altijd gepleit voor de nauwst mogelijke samenwerking tussen het raceteam en Jaguar's Engineering Team in Coventry. De Jaguar-technici en -ontwerpers werken inmiddels ook al mee aan het raceprogramma. Daar kunnen we veel plezier van hebben. Ik ben er ook van overtuigd dat de technici die Jaguar's productiewagens ontwikkelen veel zullen kunnen leren van hun racecollega's in Milton Keynes. De noodzaak om snel problemen te kunnen oplossen vereist een alerte en innovatieve cultuur en de daardoor opgedane ervaring kan worden overgebracht op de ontwikkelingsprogramma '5 van de productiewagens en deze nog inspirerender en dus aantrekkelijker maken. De mogelijkheid om nieuwe technieken en processen vanuit de autosport bij Jaguar te kunnen implementeren is van groot voordeel voor Jaguar Cars. En ook onze klanten zullen daar straks veel baat bij hebben', aldus Neil Ressler.

Jonathan Browning, Jaguar Cars' Managing Director, sprak: 'Jaguar groeit snel. We hebben zojuist een absolute recordverkoop in het afgelopen jaar bekend kunnen maken, een stijging van 50 procent ten opzichte van 1998. In Europa groeien we harder dan elke andere autofabrikant. En we hebben uitermate ambitieuze plannen voor de toekomst. Onze deelname aan de Formule 1, met zijn enorme wereldwijde impact, zal de merkbekendheid van Jaguar nog aanzienlijk vergroten. Wij exporteren momenteel tachtig procent van onze productie en de internationale schaal van de Formule 1, de honderden miljoenen mensen die iedere race volgen en de haast onvoorstelbare promotionele kracht zijn formidabele kansen om het merk Jaguar verder te laten groeien. Wij weten uit onze eerdere betrokkenheid bij de autosport dat een succesvol raceprogramma grote positieve commerciële gevolgen heeft. Het zal onder meer zorgen voor een belangrijke band met consumenten die in snelle, hoogwaardige auto's geïnteresseerd zijn. En dat is uitermate belangrijk, gezien de introductie in de toekomst van nieuwe, zeer goed presterende Jaguars.'

Jonathan Browning vertelde ook dat de Jaguar-medewerkers tot de meest fervente supporters van Jaguar's nieuwe raceteam behoren. 'Racen maakt deel uit van de Jaguar-cultuur, en de opwinding en belangstelling in onze fabrieken in de Midlands en in Merseyside zijn nu al geweldig.'

Chief Operating Officer Paul Stewart van Jaguar Racing (de zoon van..) beschreef tot slot de Jaguar R1 als een nieuwe en logische verdere ontwikkeling van de auto van het vorige seizoen. 'Werkelijk elk onderdeel van de auto van vorig jaar is geanalyseerd en verbeterd. Technisch directeur Gary Anderson en zijn team werken intensief met onze rijders samen om voor de eerste race in Australië nog weer verdere verbeteringen te kunnen doorvoeren. Ik ben ervan overtuigd dat we een auto hebben, die in staat is dit seizoen wedstrijden te winnen', aldus Stewart. Waarvan akte.